Gå til innhold

Vinnerliste


Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng siden 05. juni 2020 i alle områder

  1. 3 poeng
    Ute på cruisetur her om dagen og da ble det knipset ett par bilder.
  2. 2 poeng
    Hei! Jeg har bestemt meg for omsider gå løs på coatingeventyret etter å ha utsatt dette i det lengste. Har bestemt meg for å legge Britemax Amethyst på to biler, jeg skal coate et sett nye matt sorte felger med Max Protect UNC V3 og coate pianolakk i interiøret på den sprell nye bilen som kommer i august med Max Protect UNC R. Jeg skal også coate en ledbar i aluminium. Har prata litt med Håkon på messenger, og fått mye ut av det men tenkte å starte en tråd her ettersom jeg fremdeles har noen spørsmål, samt at noen her sikkert har noen tips og vink som er fine å ha på veien!
  3. 2 poeng
    Hei! Tenkte jeg kunne lage en lite S&S av noen felger jeg tok for litt siden. Eier av desse felgene hadde på forhånd prøvd å rengjøre desse felgene med diverse han hadde liggende å felgbørste. Sånn så de ut når jeg mottok de: Jeg har ikke så mye bilder av selve prosessen, men jeg starta med en runde alkalisk avfetting (Nerta Blue Diamond) og vaska over dekksider med en stiv børste. Deretter ble det noen runder med syrebasert felgrens Nerta ATC200 og asfaltfjerner Chem-Tech Tartech samtidig som jeg jobbet med en detail børste for å løsne opp i det som satt værst. Etter felgene var blitt rene ble de tørket og dekksidene fikk seg en runde med Angelwax Elixir dekkfornyer. Optimalt sett burde felgene eventuelt få seg en polering og et lag coating nå, men den jobben etterlot jeg til eier av felgene. Det neste settet jeg tok var noen felger jeg kom over for 200kr som var så stygge at jeg bare måtte kjøpe de Jeg visste de aldri kom til å bli bra med bare rengjøring/polering, men det er alikavell spennende å se hva man klarer. Samme fremgangsmåte som de over med rengjøringen. Alkalisk avfetting, syrebasert felgrens og petrokjemisk avfetting sammen med detailer børste. Når jeg hadde vasket og tørket felgene ble det tatt en kjapp runde med Angelwax Alchemy bare for å se om jeg fikk frem noe glans i kantene. Alt i alt et lite løft fra noen stygge felger til fortsatt stygge, men litt bedre
  4. 2 poeng
    Hei igjen unge mann! Purple Core er pH nøytral. Fosfatfri og snill, den er blødende lilla og safe på alle overflater. Ikke ødelegger den galvanisering på calippere heller. Zombie X er den surere broren som er en mellomting, den er også blødende men man bør være litt obs mtp bl.a ulakkert plast. Tixo er den hissigste varianten, den har en pH på 1,8. Er nesten som gel i konsistensen og blør ikke. Jeg bruker denne mye på felger som er tatt av bilen. Som entusiast vil jeg si at helt vanlig Purple Core er det tryggeste alternativet for deg
  5. 2 poeng
    Prøve å lage litt liv i forumet med en gammel jobb jeg utførte for noen år siden. OBS Repost ifra 2015 . Litt artig å se hva man brukte for 5 år siden også. Tiden flyr . Håper det kan være en tråd til inspirasjon . Denne loggen blie postet både på min nettside og på forumet www.dcn.no så derfor kan det nok være litt mye detaljer innenfor bilpleie for hvermansen så da er dere advart Det er svært sjelden når man får spørsmål om å ta en bil at det blir presisert at det kun er slutt resultatet som teller . Jeg var derfor heldig å få ha bilen i nesten 4 uker.. Fryktelig lenge for eier å vente men likevel helt nødvendig om ting ting skal gjøres skikkelig og det gjøres på kveldstid når sjefen i huset er i seng. Bilen er en 2015 RR Sport med V8 Diesel og en prislapp ny på over 2 store. Bilen var Ditec behandlet som ny og gått 16000km over 6mnd når jeg fikk den. Eier fortalte at den stort sett hadde vert i vaske automat, noe som synes greitt Utstyr vask Foma høytrykk Foma Steam 7000 En del børster i ulike former Bøtter med gritguard Tornador Kjemi utvendig Surfex HD' Tenzi Truck til dekk Prickbort Koch chemie asfaltfjerner Vorreinger B Koch Chemie Korrosol Auto Finesse Citrus Jif Bilshampo Kjemi Innvendig Surfex 1:20 CG Greenclean AG pro vindus rens Lakk forsegling Pomponazzi 880xx Pomponazzi Balsoo Gyeon Rim på felg og calipere Vinduer Rain-X Hardplast og gummi Owatrol Polytrol Pomponazzi Balsoo G technic Så over til selve arbeidet.. Var fast bestemt på å ta mye bilder av denne jobben. Og det startet jo virkelig lovende, med passelig skiftende regnbyger etc under vaske seansen så utgikk selvsagt det meste av bilder. Vask En av tingene eier påpekte var flasset ifra bakre calipere. Ikke godt nok. Ikke ekstremt skitten bil Litt smuss blir det Surfex Hd i dørkarmer er en sikker vinner, ekstremt lite møkk, mye skyldes de enorme pakningene og mange av dem Denne ble brukt innvendig i dører Ble satt ut en periode,men det var bare solen som tittet frem Fortsatte med litt mer grov arbeid. Tenzi Truck på dekk sider og hjulhus. Rimelig overlegent alt det andre jeg har når det gjelder å få rene hjul og annet gørr Ble kjørt på med Asfalt fjerner og forvask i form av skum etter tur Til min store fortvilelse var Mothers børsten min forsvunnet, heldigvis så vet "Jordan Hvordan" og hjulhusene er såpass høye at jeg med mine 100kg + fikk komme godt inni rundt hjulene Denne lager skum party i hjulhusa Svært praktisk med luft fjøring! Mye asfalt Nærmer seg noe. Koch Chemie sin asfalt fjerner jobber Ennå mer asfalt fjerner av denne typen Felgene fikk noen runder med Koch Chemie sin felg rens som er i gele form så den henger lenge. Ble strengt tatt rene nok bare med HT før videre jobbing men tok en runde med børster også Veldig mange store Suv'er er under motoriserte for å "passe" i det norske avgifts systemer. Denne er ikke en av dem! Men støvete var kraftpakken Noen har vert med noe hvit gugge på sorte detaljer før meg Prickbort er en sikker vinner i motor rom Ble toppet med Vorreiniger B og deretter gått over med detalj børste. Selvsagt lite bilder av dette, da solen titter frem og det ellers var trivelig Resultatet ble slik i vått Så over til selve karossen Speiler og front fikk en runde med denne ifra Engelskmenna Kjørte deretter på med Asfaltfjerner toppet med skum og avspylt med HT Korrosol fikk jobbe litt, men siden denne ikke har gått på vinteren fant den svært lite Korrosol i sving Ttil slutt måtte det håndvask til, Zymol svamp ble testet for gøy. Mye mere holdbar en feks Bilnerden sin svamp mn også dyrere. Jif Bilshampo i bøtta, sikker vinner det også uten noe humbug som gjør at vannet preller osv Etter en skikkelig vask ser det slik ut. Ditec hvor?? Kan ikke se at det ligger noe som helst på lakken for å være helt ærlig Trykk luft brukes med måte, legg merke til Silikon slangen på tuppen! Kraftverket tørkes før videre behandling Tørkehåndkle ifra en av de råste leverandørene innenfor bilpleie bransjen. www.bilnerden.no Innvendig Så over til litt innvendig, synes det er absolutt best å gjøre unna grov arbeidet innvendig før man kan begynne på det som er mest gøy Slik så det ut før oppstart Egentlig skuffet over Land Rover som har sine røtter ifra å bygge 4x4 som virkelig Funker av veien, å la det være en stort lakkert felt der hvor man tråkker imponerer ikke meg. men men.. No name børste fra Swissvax gutta gjør en god jobb sammen med støvsuger Støvsuging Mer av det... Jammen litt støvete ratt også Litt rusk der man trør inn under pakningene Få ting løser det mer effektivt enn Tornadoren Rengjøring av pakninger og dører Rengjøring av dørtrekk ble gjort med Zymol skinnrens og Green clean på plast Etter en stund fant jeg en måte å få disse små irriterende kornene ut av setene.. Skinnsetene var relativt rene, er tross alt "ny" bil. Zymol sin skinn rens er mild og fin. Colourlock sine børster er fine. Nabo logoen på bildene får børstene derfra Måtte teste litt ledezentrum også, fordelen med dem er mye mindre griseri siden dem har skum pumpe. Genailt! Rattet ble tatt med skinn rens, tornador og det som vises på bildet under. Ikke så skitten innvendig, men teppet rundt pedalene ble renset med rensemaskin og Koch Chemie sin såpe. En myk og godt slitt børste stod for slitet. Pedaler ble tatt med Tornador Alu tersklene fikk en kjap runde med metal polish Mer bilder av innv kommer senere. Hjul og Bremser Tok en vaske runde til av calipere da jeg skulle lakkere calipere bak. Kjørte på med Koch sin felg rens igjen og børste Bremsene forran ser små ut kanskje men er ekstreme 380mm! Blåste rent med Foma Steam 7000 Hjulene ble rengjort på ny før polering startet Fra tiden jeg polerte mye alu så hade jeg en egne rondell... Grønn rupes brukes ikke av på kaross så den fikk duge til hjul sammen med Menzerna rubbing pute Wipedown før forsegling er Silikonfjerner blandet 1:1 med vann La denne for 1 gang. Fin å arbeide med, men holde den? SV regular er en elskbar polish, tok calipere forran for hånd med den før de fikk samme forsegling. hjulmutrene måtte også få litt pleie.¨ Slik ble det etter buffing, dekka fikk G- Technic sin Tyre&Trim Måtte jo gjøre som 2 åringen og leke litt med vann! Lakk korrigering Så over til det som jeg syns er mest gøy.. Inspeksjon av lakk først etter 6mnd maskinvask og disse gutta. Tok tykkelse måling det det ikke var plast og det lå på rundt 130my. Godt nok for meg, da vet man det ikke er omlakkert. Kun MYE vaskeriper men ingen dype RDS foruten skaden på bakdøren. Hvem som er skyld i hologrammene vet ikke jeg men den ble vertfall levert slik til kunde som ny Riper.. i mengder! En skade etter dør Den var det jo bare å våtslipe først som sist. En av tingene som plaget eier mye var hvordan den sorte piano lakken så ut. Det kan jeg forstå så det var det jeg startet med. Mye tid, mye tape gikk med. Kjørte 3 steg. Ull+ flex deretter minien med regular og Koch Chemie antihologram til slutt Måtte ta en test med Flexen og ull pad Ble jo bedre om ikke annet Litt bilder fra grov polering Lite å utsette på speilet, værre med modellen! Det for være nok Sort En del ting må bare tas for hånd. Grillen fik SV Regular bla Strong og Regular gjør en god jobb i krokene Blåser rent Mistet vist fokus.. Dørhåndtak En gjeng kjekke produkter fra SV Kom seg Ull og Koch Chemie Heavy Cut 8.02 ble funnet frem, det er uten tvil men favoritt polish, støver minimalt og avslutter ekstremt bra, lukter blomster sammenlignet med Menzerna feks. Uansett, jeg gikk hardt på med ull og kjørte for høyt turtall, relativt myk lakk taklet ikke det og det ble litt klabb. Gikk inn Rupes Periode der jeg kjørte 21maskin med 15 bakplate og hvit rubbing pute og SV Strong. Det virket bra, avslutter strøkent men tok en pokkers evighet, så arv roterende en ny tjangs. Kjørte nesten uten press og aldri over 2 på Flexen. Da fungerte det strøkent! Gøy 50/50 Grov korrigering av panser 50/50 med Flexen og ull 75mm pad rundt luft inntak JA jeg var skeptisk til både bukken og dørken..... Sideskjørt ble kjørt med ull selvsagt Hvilke vaskeriper? Hele hekken inkl nedre del av bakluke er plast så man skal ta det litt piano med roterende Scholl bakplate og myk ullpad er fullstendig overlegent intil kanter og i kurver. Rupes Mini? Ja til fin steg Riper Mindre riper.. Forlengere er praktisk Steg no2 ble Gamle SV Regular på gul Rupes med duetto og litt 21 Slutt steg ble Koch Chemie sin antihologram med tilhørende pute. Magisk polish Lite bilder av selve kjøringen ser jeg.. Lite bilder av dørkarmer også men de ble rengjort og fikk Zymol Glasur voks. Kos med voks også Måtte til med litt dulling igjen for å få det bra rundt RANGE ROVER. Etter en del inspeksjon med ulike lys, ulike øyner og Wipedown med silikonfjerner ble det gjort klart for å legge coating. God temp i garasjen og over 20grader panel temperatur. Hadde bestemt meg for å lege Pomponazzi på denne. 2 Komponent produkt som har vert lenge på markedet men som er litt krevende å ha med å gjøre og krever en viss tilvenning. Få bilder av selve leggingen men her er coatingen på vei av på fører døren. La panel for panel. Tar man for store felt så kan det fort ende med at man må frem med poleringsmaskin. En god kompis er med som hjelper, et "must" å være 2 på såpass stor bil Slik ser det ut nylagt og ikke herdet. Lakken måtte få være i fred en stund og jeg tok for meg motor rom bla Jeg var ekstremt fornøyd med swissvax sin forrige engine room spray, den var petroleumsbasert og dannet en glass hard hinne. litt vrien å få bort fra lakk osv var ulempen. Denne nye som jeg nå brukte skuffet veldig, danner en veldig fin finish, men uansett med flere dagers tørk og varm motor er overflaten fortsatt feit! Dvs at alt støv kommer til å sette seg. Litt for Carpro Perl aktig. Sikkert fin på Show biler som jevnlig får pleie. Myk gummi og plastikk fikk Pomponzzi balsoo Det samme her, samt polering av eksos Balsoo på her også Eier hadde et par ting som plaget han, ripene i dør terskelen og flassende calipere bak. Dette måtte jo ordnes på noe vis Brembo rød er en Tett Ferrari farge så multilakk ordnet den til meg. Litt pussing, litt dekking 2 strøk så så det straks bedre ut. Håper det holder Eier ville ha folie som beskyttet mot flere striper så jeg gikk for sort matt. Kan så vidt sees på bildet nedenfor, glemte vist å ta bilde av det.. Gikk over karossen med Balsoo som er en "topping" for coatingen etter 5 dager og rett før levering. Genialt produkt som er fint til plast og gummi også, drar opp litt mer glans Tid for levering, fikk tatt et par bilder på vei ut til kunde Må si det var helt greit å få beistet av en bil ut av garasjen Noen bilder ifra gårdsplassen hans. Litt støvete etter 4 mil på vestlandsvei med veiarbeid og det som skal til OK pluss speil bilder, lite/ingen struktur i lakk til å være nybil Noen giveaways som gjør det litt enklere å holde pen bil Tids bruk på denne passerte 60 timer. Takk for titten!
  6. 2 poeng
    De politiske analysene til Håkon er det skremmende lavt nivå på..... Bilpleie derimot, der er han på hjemmebane flink og interessant og lytte til. Stå på gutter......
  7. 1 poeng
    Det der ser ut som er mekanisk laget? Har du lignende på andre siden? Det tok tid før jeg fikk sjekket dette igjen og det viste seg at jeg hadde vært altfor kjapp i konklusjon. Du har rett, det er likt på andre siden og skal være sånn. Men bra jeg tok feil, da
  8. 1 poeng
    Kan varmt anbefale VL100. Har isolert garasje, og satt inn en VL100 pga at ting slo seg der inne. Har varmepumpe også, samt prøvd med avfukter, men VL100 klarer seg veldig fint alene med å få skiftet ut luften, samt få bevegelse av luften inni garasjen. Varmepumpen kan da kun brukes for å varme opp når man skal gjøre ting, og det hjelper på strømregningen å slippe at den skal stå å dure
  9. 1 poeng
    Pakke fra blankbil, ser frem til å prøve purple core. Kjapp levering
  10. 1 poeng
    Hei. Jeg heter Espen og jobber som bilklargjører på dagtid og detailing entusiast på kveldstid og helg.
  11. 1 poeng
    Hehe det er jeg alt for vandt med Håkon så tar meg ikke så nær av det har yrkesstolthet o fleng så lar aldri en bil gå it porten før jeg er fornøyd med den
  12. 1 poeng
    Takk for svar, da blir det purple core. Det ramler vel inn en bestilling iløpet av kvelden.
  13. 1 poeng
    Fikk melding i dag fra kommunen om at enkelte områder kan få redusert vanntilførsel, eventuelt brunt vann i kranen her i dag. Oppfordres til å unngå unødvendig vannbruk og at det kan bli aktuelt med vanningsforbud. Vi har vært bortskjemt med 30+ grader så godt som hele uka, så forstår dem godt. Mulig man må vurdere å opprette en slik autonom sone med eget kildevann så man har til vask. Yr melder "heldigvis" om litt nedbør søndag kveld + mandag, og litt lavere temperaturer neste uke.
  14. 1 poeng
    Har prøvd det. Skrudde like gjerne av alle 3 skruene, for å sjekke om motloddet lå ann skjevt. Satt det på igjen og skrudde til på alle 3 skruene. Ingen forskjell
  15. 1 poeng
    Ikke hørt den, men helt sikkert for kort, som vanlig Ukependler trøndelag til hamar for øyeblikket. Podden er høydepunktet torsdag på tur hjem, men holder knapt til elverum
  16. 1 poeng
    Her er hvertfall min liste over produkter som brukes på "privat" bilen CarPro CQuartz UK 3.0 på lakk (2 lag) som deretter toppes med et lag CarPro Gliss. CarPro Dlux for alt av plastikk og felger. CarPro Fly by Forte på vinduer og takluke. Noen som sa jeg er CarPro nerd? Isåfall så stemmer det godt..
  17. 1 poeng
    Hei Kjetil Carpro dlux vil nok gjøre en god jobb for deg. Avhengig av hvor mye plast du har på bilen og hvor tørste felgene er så kan du helt fint komme i mål med 30ml. Når det gjelder coatinger generelt så er de aller fleste i dag ganske kurrante å legge. Det er noen få varianter / typer som er litt mer krevende enn andre bare. Uansett så er læringskurven bratt og mestringsfølelsen like stor. Du kommer nok i mål uansett hvilken type du velger
  18. 1 poeng
    Laga en video av polering med koch chemie IMG_8372.mov
  19. 1 poeng
    .. satt å hørte på episoden på væg hæmmat i går. tenkte komme med mine egne høyst subjektive opplevelser av de nevnte maskiner - da jeg bruker de kanskje mer enn de fleste og omtrent KUN bruker minimaskiner. ( da jeg n polerer nesten bare motorsykler) -rupes mini har jeg brukt noen år, helt til den knela - kjøpte da Flex PXE80 - kommer aldri til å se meg tilbake. jeg syns flex med store bakplata er sterk nok i massevis til mitt bruk, som stort sett er ett eller to stegs polering med både ull og skum. samt det å slippe ledning er jo gull. ergonomien og balanse i den er også helt perfekt ( syns JEG) den bakplateholderen med minst utkast har jeg omtrent ikke brukt. kjører størst utkast på store plata, og klikker på roterende med liten bakplate og ullpad til spotkorrigeringer. evt sliping ved behov ( men må ta det JÆ pent på roterende slip) der jeg ikke kommer til med den tildels klumpete utformingen ,( og det er mange steder) bruker jeg Liquid Elements V2 maskinen som jeg vraket rupes nano til fordel for. har blitt utrolig glad i denne maskinen. Liquid elements har jeg kjørt en hel del mange timer med nå, byggekvaliteten og brukeropplevelsen er det ingen ting å si på- vil si jeg bruker den på proffnivå så mye som den går. liker avtrekkeren bedre enn på nano. og IKKE MINST, den går langt utenpå nano i ren kraft, ( LE har 80w motor, Nano har 54w) det Håkon sier at man ikke kjører ut batteriet på en jobb er jo tull og tøys, jeg kjører bort mange batterier på en mc, men bytter jeg litt på de 2 maskinene går det helt greit med 2 batterier til hver maskin. det at jeg slipper strømledninger har mye å si for meg, da jeg får med alt jeg trenger til en poleringsjobb i en sånn høy stanley verktøy koffert / vogn. ( om jeg sørger for fylle over polish, wipedown osv i små flasker - som jo er bedre å håndtere også.? jeg er jo da som det forstås omreisende detailer - særlig om vinteren da de fleste mc står på lagring - så JO!!!!!! Håkon vi finnes i Norge også ellers kunne dere jo snakket litt om puter osv til disse maskinene? - eller det er jo en smaksak i en haug med merker å velge mellom. jeg bruker ihvertfall, flexipads og zwizzer ull 75 mm koch og zwizzer skumpads i 75 mm - koch sine mest da de er bedre å kante litt med. syns vel medium puta til zwizzer er mest behagelig på rene flater. ullpads 40 mm fra storefot ( no brand??) til LE1000 - de er både slitesterke og gode 40 mm skumpads fra zwizzer på LE 1000 de passer perfekt det er jo ikke samme bakplate størrelse på nano og LE1000 - Nano sine er litt mindre det dere kunne tatt opp er en sånn bitteliten med forlenger som man monterer på roterende (M14 tror jeg) jeg har ikke roterende maskin ( men det kjæm...) så bruker den på Biltemas dremel lookalike. den er uvurderlig for meg på motordeler, ramme og der det er jæ trangt ( noe for en senere episode?) håper disse betraktningene og erfaringene er nyttige for noen. og dere Gnukkehjørnet gutta..... jeg er fra Innlandet og syns ulv er myyyyye mere artig enn donald når det kommer til skitsnakk. keep up og riktig huggal hælj
  20. 1 poeng
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bruksvilkår til å plassere en lenke til siden med vilkår for bruk