Gå til innhold

Vinnerliste

Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng siden 08. feb. 2020 i alle områder

  1. I disse hype og fanboy dager så kastes det rundt med påstander! Mitt er det beste, alt annet er dritt. Den virker ikke, ikke noe annet kan måle seg! I den sammenhengen tenkte jeg å forklare litt rundt polisher og hvorfor disse såkalte påstandene ikke holder mål. Alle polisher inneholder slipegranulater, unntaket er enkelte glazer og metallpolisher. Hva er et slipegranulat? Jo det er mikroskopiske partikler som i samarbeid med pute og oljer sliper lakken din. D En lakk vi ser som helt blank er fremdeles full av riper. Det er bare det at øynene våre ikke kan se de. Det er også det vi gjør
    13 poeng
  2. Her er min garasje som er oppgradert over tid og blir vel ikke ferdig før man vil bygge ny. Når vi kjøpte hus og bygde garasje var ikke detailing eller drive eget firma noe plan, så ingenting var lagt til rette for dette når jeg begynte min interesse. Garasjen ble selfølgelig ikke isolert heller da det ikke var penger til dette når den ble bygd og man akkurat hadde kjøpt ett hus. Nå er taket i garasjen isolert og holder jevnt 18 gr med hjelp av varmepumpe, så det var vel brukte kr, og ett absolutt behov da jeg har alle varer og "butikk" i garasjen. Så her en noe selvbygd og noe IKE
    12 poeng
  3. For ca en måned siden var jeg i Tyskland å hentet det som har vært en av mine (oppnåelige) drømmebiler i flere år, en 2009 BMW M3, med 150xxxkm på telleren, 3 tidligere eiere og full servicehistorikk fra merkeforhandler. Å ettersom Frp hadde fått gjennomslag for reduksjon i engangsavgift på biler eldre en 10 år, så ble det gunstig å hente hjem denne, da avgiften falt med 90000.- 1. Juli 2020. Som vanlig når jeg kjøper en ny brukt bil, så trenger den å "resettes", å dette ble gjort over en 5 dagers periode. Her er noen bilder fra utgangspunktet, som ikke var så aller værst.
    8 poeng
  4. Prøve å lage litt liv i forumet med en gammel jobb jeg utførte for noen år siden. OBS Repost ifra 2015 . Litt artig å se hva man brukte for 5 år siden også. Tiden flyr . Håper det kan være en tråd til inspirasjon . Denne loggen blie postet både på min nettside og på forumet www.dcn.no så derfor kan det nok være litt mye detaljer innenfor bilpleie for hvermansen så da er dere advart Det er svært sjelden når man får spørsmål om å ta en bil at det blir presisert at det kun er slutt resultatet som teller . Jeg var derfor heldig å få ha bilen i nesten 4 uker.. Fryktelig lenge for eier å
    8 poeng
  5. Ikke alle har de feteste garasjer og utstyr for titusener av kroner. Ei heller har man interesse av å blåse av et halvt statsbudsjett på bilpleieprodukter Jeg tenkte jeg skulle ta meg bryderiet med å skrive litt rundt hva man trenger som et minimum for å kunne ta vare på bilen på en okei måte! Eksteriør: Høytrykksspyler bør/må man ha - Du trenger ikke den grommeste men du trenger en som har minst 100bar arbeidstrykk og så høy vannmengde som mulig. Skumkanon/såpelegger - På svært mange forbrukerspylere så er det innebygget mikser eller så følger det med en såpelegger. Disse fungerer helt ok
    8 poeng
  6. Får smelle inn noen kjappe tråder, det prosjektet som sluker all tid å alle pengene mine og SR banken sine er en bil min far skal disponere, det var en sak vi kjøpte sammen i 2015 som jeg startet på i 2018 med demontering og slikt. såkalla matching numbers bil på usa språket med riktig motor etc. Her er mye bilpleie i ulike varianter, i korte trekk har alt blitt demontert og gått over eller skiftet ut. Myyye tid går med til vasking og leting av nye deler. Selvsagt rustsveising og lakkering er en stor del av jobben her, bilen er lakkert i org lakk kode med klarlakk, samt den er slipt
    7 poeng
  7. Old but gold. Denne S&Sen er frå sommaren 2017! Eksteriør: Rupes Mini Surfex 1:5 KC Teerwash KC Plast Star (dekk og plastfornyer) Collinite 845 Svigers grassklyppar trengte ein shining. Dei trengte heller ikkje å spørre Veldig begrensa kor mykje eg fekk fjerna av djupe riper og liknande, men målet var å få tilbake litt av glansen. Kun Mini med medium pad og KC Heavycut blei bruka. Startar med litt tilstandsbilder:
    7 poeng
  8. Hvis du er som meg (lite sannsynlig), så har du garantert lurt på hvordan en skumkanon egentlig fungerer. Hvordan kan det ha seg at man setter en beholder med forvask eller shampoo frempå høytrykkslansa, og får ut et tykt deilig skum? Blandes alt i flaska før det skummes opp gjennom munnstykket? Er det rett og slett noe magisk som skjer for at dette skal fungere? Neida, slettes ikke. Her er det rett og slett de gode gamle fysiske lover som slår til. La meg presentere en særdeles dårlig tegning - men som forhåpentligvis illustrerer litt rundt det jeg skal skrive om: For at en sk
    7 poeng
  9. pH brukes for å måle surheten til en vannbasert væske. Den bestemmes av konsentrasjonen av hydrogenioner (H+ ioner) i væsken. I stedet for å gå vitenskapelig til verks, vil jeg heller ta den praktiske tilnærmingen: pH angis ved hjelp av en logaritmisk skala som går fra 0 til 14, der pH 0 er sur, pH 7 er nøytralt, og pH 14 er basisk (alkalisk). Det at skalaen er logaritmisk, betyr at en pH på 6 er 10 ganger surere enn en pH på 7, og 100 ganger surere enn pH 8. I vår verden (bilpleie) snakker man ofte om for eksempel syrebaserte felgrenser og alkaliske forvasker. En syrebase
    7 poeng
  10. Såvidt meg bekjent er det foreløpig ingen andre som driver med Bilpleie/Detailing/Forsikringsjobber/Smart Repair/PPF som dokumenterer hverdagen med video her i Norge? Her er ihvertfall de to første episodene!
    7 poeng
  11. Ett døgn etter at bilpleieforum 1.0 ble lansert så er versjon 2.0 her! Interessen det første døgnet var større enn hva vi hadde forventet. Vi var dog fornøyde med løsningen vi hadde valgt, men for å kunne skalere opp og bli best i klassen på sikt så vi ikke annet valg enn å velge en plattform for fremtiden. Og her er den! Siden er oppe og går men det gjenstår selvfølgelig arbeid med utseende og en del funksjonalitet
    7 poeng
  12. En guide jeg skrev for noen år siden på det perfekte vaskeobjekt! Dette var en 2012 modell med 122k på tellerverket. Gått som servicebil hos min tidligere arbeidsgiver i 4 år da jeg kjøpte den i 2016. Aldri fått noen form for kjærlighet annet enn børstevask innimellom. Produkter brukt: Petrokjemisk kaldavfetting egnet for bruk på våte overflater. Her finnes det mange typer og man bør vite hva den spesifikke typen man skal bruke kan brukes til. Noen kan kun brukes på tørre overflater, noen kan brukes vått & tørt. Samt at de siste årene har det kommet effektive og meget mil
    7 poeng
  13. I motsetning til min større halvdel Tommy så ibesitter jeg et navn med bokstaven å. Hvilket innebærer at det i 99 prosent av alle tilfelle ikke er egnet som hverken brukernavn eller login. Jeg opererer derfor for det meste under etternavnet mitt. Kjært barn har mange navn, hjustad, Justad, Justafa, Justa-faen alt etter dagsbehov og bilmerke. Justafa stammer fra tiden jeg kjørte BMW. De fleste kjenner meg nok fra dcn under navnet polishduden. Hvordan jeg fant på det kallenavnet vet jeg ikke selv en gang. Jeg er 33 år, holder til i Lier. navnet er Håkon. Jeg er daglig leder for Blankbil AS,
    7 poeng
  14. 2 kanner fra blankbil, for meg nye produkt, gleder meg til å prøve
    6 poeng
  15. For noen uker siden så gjorde jeg mitt første betalte jobb. Det var en gøy, jeg lærte masse på veien og resultatet ble skikkelig bra. Jeg fikk jobben da en venn av meg hadde brukt Tershine Refract v1 rett etter sommeren i fjor på bilen. Han hadde sprayet på å dratt over med bare en mikrofiber. Når Refract hadde tørket var det masse flekker på bilen av hvor middelet hadde størknet (masse high spots, som så ut som kalk flekker). Disse flekkene hadde faktisk holdt over hele vinteren uten å forsvinne, så han spurte om jeg kunne hjelpe han å få de bort. Jeg har desverre ingen bil
    6 poeng
  16. Da var tiden kommet for min første show and shine tråd som omhandler min egen Volvo S60 R. Jeg er langt i fra en detailer og ser på meg selv heller som en bilpleier. Jeg liker å stelle med biler og holde de vedlike og koser meg med det. For meg en fin måte å koble av på. Det jeg kan har jeg stort sett lest meg opp på her inne og på DCN og gjør det beste ut av det. Planen for bilen var: - Full utvendig nedvask. Motorrom og interiør tar jeg ved senere anledinger. - 2 stegs polering. - Coating. - Polering av sommerfelger ble gjort for noen uker siden. Uts
    6 poeng
  17. Jeg skal med hånda på hjertet si at vi aldri skal ta inn hverken tøyseprodukter eller andre unødvendige ting. Ei heller handler det for oss om å bruke kortest mulig tid og ta flest mulig snarveier. Jeg pleier å si til folk at har du ikke tid til å gjøre det riktig, så lar du heller være og tar det en dag du faktisk har tid [emoji106] Ikke skal vi være størst og selge alt av produkter for enhver pris heller
    6 poeng
  18. Versjon 2.0 ble et betydelig mer ambisiøst prosjekt. Teamanimal fra dcn 3d printet modell til meg basert på tegningene. Det synes jeg var utrolig kult! Mulig jeg må få han til å printe hele greia når 3.0 er i boks! Klok av skade fra første prosjekt så ble slemming av lecavegger droppet, det var et prosjekt uten like og 2.0 er mye større kontra 1.0. Planen var at dette skulle bli tidenes detailing studio, men jeg endte opp med et varelager underveis og en butikk å drifte Som dere ser så er det allerede fullt og det er ikke bedre nå et par år etterpå. Har gjort en del tweaks for å utnytte pl
    6 poeng
  19. Ble en liten uhøytidlig test av Tuga Chemie sin Alu-Devil felgrens da det var på tide med ny felgrens. Denne felgen har over tid blitt utsatt for bremsestøv osv. Nevnes at det ved demontering av felg så lot ikke bremseskive seg bevege stort og det manglet mer eller mindre begge bremseklossene (den ene var helt borte). Varme også vært en påvirkende faktor her pga til dels blokkerte bremser * 1 runde med Alu-Devil Rød (syrebasert felgrens). * 2 runder med Alu-Devil Grønn (ikke syrebasert). Forskjellige børster/koster ble også brukt. Det kan nevnes at det på innsiden av felgen
    5 poeng
  20. Hei, Takk for medlemskap! Interessen for bil, motorsykkel og generelt ting som flytter på seg er stor! Og selvfølgelig som andre her inne så er jeg veldig glad i å shine og holde kjøretøyene mine godt. P.d.d. har jeg en bil som tråden handler om, også har jeg en plastrakett typ Yamaha R1 som jeg også har glede av på sommer-delen av året Shiner biler som oftes bare for kompiser og meg selv, men begynner å få litt utstyr etterhver; Rupes LHR21 mk2, Rupes mini og LE A1000 v2 som ble årets julegave Veldig glad i coating, selv om min egen bil ikke har dette for øyeblikket så komm
    5 poeng
  21. Da ble bilen "ferdig" den gikk hvertfall feil fritt til rudskogen på treff, litt labert med tanke på utstilling men selve treffet var bra tross alt
    5 poeng
  22. Lenge til neste håper jeg - får holde meg til motorsykler tror jeg [emoji23][emoji23][emoji23][emoji106] Sent fra min SM-G970F via Tapatalk
    5 poeng
  23. Snaaaart freddan'...og parker forsiktig i helgen
    5 poeng
  24. Hver gang en pakke har blitt skadet......
    5 poeng
  25. OBS: Gammel S&S som ble laget i 2018, men som jeg tror mange kan ha nytte av Hei, Dette blir min første S&S, men jeg skal prøve å få loggført en detaljert gjennomgang av denne gamle Forden. Jeg fikk beskjed at dersom jeg virkelig ville sette produktene jeg bruker på prøve kunne jeg ta denne, for den så helt jævlig ut! Joda, det stemte det, og her kan du se selv; Her var det bare å sette igang, men jeg orka ikke å begynde inne i bilen, så jeg åpna alle dører for å lufte ut, mens jeg begynte å rengjøre i bagasjerom. Jeg prøvde først å vaske med Nerta Interio
    5 poeng
  26. 5 poeng
  27. Jeg heter Roger Solmyr og driver et lite enkeltpersonforetak som heter Solmyr Autodetailing ved siden av full jobb med IT-sikkerhet i en bank i Oslo. Jeg er 52 år gammel og dermed sikkert en av de aller eldste her inne? Jeg har så lenge jeg kan huske hatt bil som min største interesse. De siste 7-8 årene har det tatt av litt med bilpleie-interessen og har investert mye tid og en del kroner i utstyr og remedier for å komme opp på et brukbart detailer-nivå, og det har etterhvert rullet en del blanke biler ut av den lille garasjen jeg har i Askim. Syns det er vel så mye stas å friske opp litt sli
    5 poeng
  28. Jeg har bare 50kvd garasje med bukk i midten så her er det bare 1 bil men om det blir ny garasje en gang så skal det bygges stort hehe. Når alt ble bygd var ikke detailing eller Autospa i tankene, men har varme isåfall og kjøleskap men der er det andre produkter
    5 poeng
  29. Tenkte å dele noen bilder av mitt lille nirvana etter ønske av Tommy siden han blir halvkram av bare lukta her inne. Kjøpte nytt hus med frua i desember 2014 og så tidlig at her var det muligheter å få en lite koselig krok. Bare å hente deg gnukkekoppen med kaffi. Mye bilder kommer. Gikk runden med kommunen tidlig og fikk godkjenning etter en stund. Starter med noen bilder av tilstand før og litt riving.
    5 poeng
  30. Hei, kjære forumbruker! En liten introduksjon fra meg, foruments nyeste bruker (akkurat nå ihvertfall) Jeg har først og fremst lyst til å si noen ord om hva i alle dager dette er for noe. Bilpleieforum.no er et resultat av bannskap og frustrasjon den siste tiden. Håkon og jeg har jo som du kanskje vet en podcast der vi prater høyt og lavt om seriøst og useriøst, og vi har alltid vært veldige glade i Detailersclub.no. Der har vi vært forhandlere i en periode - men vi bestemte oss for å avslutte den dealen da vi har klødd litt i fingra etter noe eget. Nå er det mye mulig du stiller de
    5 poeng
  31. Anders, 27 år, oppvokst på bygda i Vest-telemark, nærmare bestemt Tokke kommune. Jobbar som lærar og har vore/er fortsatt aktiv i HV. Per i dag lagførar på ei skarpskyttarlag. Gooselake kjem av etternavnet mitt, Gaastjønn. Flåsete oversatt til Gooselake. Dette kom til etter at eg og far min bygde om ein Honda Shadow 600 til ein bobber (som vist på bildet over). Eg kødda med far min å sa me burde starte eit firma med navnet Gooselake Custom, for ombygging av motorsyklar. Dette blei aldri ein realitet, men eg skaffa derimot nokre t-shorter med Gooselake Custom "logo" som takk for hjelpa.
    5 poeng
  32. Nok en liten Gnukk og Vis fra meg. Denne gangen var det konebilen som skulle få en behandling. Bilen er en 2019 Outlander PHEV som vi hentet fra forhandler i august 2019 og som hadde stått der som utstillingsbil siden ca. mars 2019. Rakk ikke annet enn å legge på Fusso før vinteren så planen har vært å få tatt en skikkelig oppfriskning nå til våren før arving nummer 2 kommer i juni. Kjemikalier som ble brukt: Prickbort Surfex HD 1:5 Washking Diamon Activ Salty 1:100 Korrosol CG Citrus Wash & Gloss Scholl S20 Black CG Wipe Out
    4 poeng
  33. Gått i ett de siste månedene men ingen god unnskyldning for å ikke holde liv i loggen! Sauset inn Turboen i 3d sin ceramic coating for å teste den. Tok en kliss ny x3 med samme coating også. Var en runde på vålerbanen på mandag hvor jeg blåste av et vacuum rør uten at jeg merket det. Med påfølgende hodepine etter hjemkomst men fant ut av det. Skiftet også dump ventiler da Bosch 710n døde. Sitter forge aluminium i nå isteden. Til høsten må jeg ha av Turboene og få overhalt de da den ene super i seg olje som en random alkis, og spytter det rett i intercooler og innsug. Sprøytet også ett sett
    4 poeng
  34. Var topp stemning på Peltor`n med episoden i bakgrunn som vanlig Stor takk til @Tommy og @hjustad
    4 poeng
  35. Å slipe glass er noe ikke så mange driver med, rett å slett for det tar mye tid, er slitsomt å masse griseri, med andre ord absolutt oppskriften på å la være. På min gamle bil ifra 1974 er det ikke et alternativ for meg å kjøpe nye glass, rett og slett fordi jeg vil ha dem som satt i bilen ifra nytt. Nye kan skaffes, men da med feil farge og merking osv. Tenkte det var greit å liste opp helt enkelt hva som behøves for å gjøre dette siden jeg ikke finner så mye god info på Norsk på nett ifra før. Jeg har benyttet Mirka sitt system så derfor er all info basert på de slipe papirene
    4 poeng
  36. Dette blir bra! Tommy leverte en fantastisk fødsel
    4 poeng
  37. Første steg for å få bort ulven fra bilen er å slutte å polere med ull pader. De etterlater som kjent en duft av sau, som er uimotståelig for ulven. Det andre steget er å legge inn gold nuggeten, da det er lett for ulven å ta feil mellom den og et lam. Håper dette hjelper deg med å holde ulven unna. Hvis ikke får du sette en illsint bonde med ei børse på taket av bilen. Dette er garantert å få både ulv og rev til å ligge strødd rundt i nabolaget.
    4 poeng
  38. Skjer små ting hver kveld. Motor er kommet oppi. Kasse på, bremser å det meste av understell er ferdig Har shinet opp en dynamo å en masse dill dall som ikke synes. Ganske greit å montere calipere som er shinet Alt av gummi nytt selvsagt Bremserør er noe jeg hater å legge opp, deilig å være ferdig
    4 poeng
  39. Etter endt bilvask er det litt forskjellig å vaske så her kommer en liten guide fra meg. Greit å sortere hva som er brukt til hva og vaske ting hver for seg. De gule klutene mine kommer til å få en fin grønn-aktig farge siden det er en rød og en blå klut med i vaska. Kluter brukt til polish vaskes for seg selv, tørkehåndklær for seg selv. Alle de forskjellige bruksområdene vaskes separat, enkelt og greit. Jeg bruker alltid en kombinasjon av vaskemiddel for mikrofiber og en citrusbasert avfetting. Det har for meg vært den kombinasjonen som gjør at ting blir så rene som mulig. Vaskemiddel for m
    4 poeng
  40. Bildene taler for seg mht hva jeg har brukt. Før jeg tok de inn for gnukk er de egentlig bare vasket med alkalisk skum og felgrens + Metallpartikkelfjerner . Ble finere enn nye Sent fra min SM-G970F via Tapatalk
    4 poeng
  41. Jo altså hun burde jo tatt seg av ungene på dagtid, der mener hun jeg skal bidra liksom.. så derfor blir det typisk garasje fra 1900-00:xx i hverdagene. Helt topp kombo med opp 0700 for jobb..
    4 poeng
  42. Hei, jeg heter Geir Magne Jansen, er 47 år og bor på Karmøy sammen med min bedre halvdel. Jeg har 2 døtre, en fremdeles hjemmeboende og en som studerer i Bergen. Jeg jobber til daglig i et firma som driver med avansert platebearbeiding i form av vannskjæring, laserskjæring, stansing og forming. Jeg har alltid hatt stor interesse for bil, men når det har kommet til bilpleie har det dreid seg om mer eller mindre vanlig håndvask og stell av egne kjøretøy. Mekking har det blitt lite av etter som jeg i voksen alder for det meste har hatt nyere biler. Jeg bestemte meg i høst
    4 poeng
  43. Så godt å høre at vi er en fin gjeng som hater andre folk
    4 poeng
  44. Det er rått. Alle vil ha forum med masse aktivitet og folk. Også hater vi folk alle sammen [emoji23] Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk
    4 poeng
  45. Får henge meg på med en liten introduction Jeg er en mann i sin beste alder (32) jobber til daglig som HV Cable Technician for Nexans Norway som innebærer montasje av kraftkabel i inn og utland. Driver på hobbybasis Enkeltmannsforetaket Lafton's Autospa der jeg utfører det meste innen bilpleie inn og utvendig. Er også Rupes Advanced Level Instructors for Holgers AS og med i styret til IDA Norge.
    4 poeng
  46. Veldig bra! Gratulerer med en skikkelig bra start på en ny arena for oss bilpleie interesserte. Jeg har trua!
    4 poeng
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bruksvilkår til å plassere en lenke til siden med vilkår for bruk