Gå til innhold

Denny

Medlem
  • Innholdsteller

    16
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    1

Denny vant dagen sist 28. juni

Denny hadde mest likt innhold!

Nettsamfunnsomdømme

13 Bra

Om Denny

  • Rang
    Nybegynner
  • Bursdag 03. des. 1991

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Hei! Tenkte jeg kunne lage en lite S&S av noen felger jeg tok for litt siden. Eier av desse felgene hadde på forhånd prøvd å rengjøre desse felgene med diverse han hadde liggende å felgbørste. Sånn så de ut når jeg mottok de: Jeg har ikke så mye bilder av selve prosessen, men jeg starta med en runde alkalisk avfetting (Nerta Blue Diamond) og vaska over dekksider med en stiv børste. Deretter ble det noen runder med syrebasert felgrens Nerta ATC200 og asfaltfjerner Chem-Tech Tartech samtidig som jeg jobbet med en detail børste for å løsne opp i det som satt værst. Etter felgene var blitt rene ble de tørket og dekksidene fikk seg en runde med Angelwax Elixir dekkfornyer. Optimalt sett burde felgene eventuelt få seg en polering og et lag coating nå, men den jobben etterlot jeg til eier av felgene. Det neste settet jeg tok var noen felger jeg kom over for 200kr som var så stygge at jeg bare måtte kjøpe de Jeg visste de aldri kom til å bli bra med bare rengjøring/polering, men det er alikavell spennende å se hva man klarer. Samme fremgangsmåte som de over med rengjøringen. Alkalisk avfetting, syrebasert felgrens og petrokjemisk avfetting sammen med detailer børste. Når jeg hadde vasket og tørket felgene ble det tatt en kjapp runde med Angelwax Alchemy bare for å se om jeg fikk frem noe glans i kantene. Alt i alt et lite løft fra noen stygge felger til fortsatt stygge, men litt bedre
  2. Denny

    Ønsketråden!

    Vedlikehold av bil med keramiske bremseskiver: -Keramiske bremseskiver er noe som vi ikke ser så ofte. Men dere som driver med bilpleie på daglig basis har nok tatt endel eksklusive biler med dette. Det jeg har stussa litt i er vedlikehold av desse. Etter det jeg kan se anbefales det å bruke en Ph-nøytal shampoo når man rengjør felger på biler med keramiske bremser. Mye fordi at de ikke legger igjen bremsestøv og at sånne biler sjelden blir brukt så mye at stort mer er nødvendig. Syrebaserte produkter, metallpartikkelfjernere og alkaliske produkter bør unngåes? MEN, er de så ømfintlige at man ikke kan påføre alkalisk avfetting over når man holder på med forvasken og skummer ned bilen? Noen som vil gå mer inn i detalj på hva man bør være obs på når man vasker biler med keramiske bremser, og eventuelle andre "fallgruver" som måtte være på eksklusive biler?
  3. Hehe, det var vel ikke helt sånn han skrev det, men etter mine gode engelsk kunnskaper var det noe lignende
  4. Hei, Absolutt ikke et dumt spørsmål. Her ble jeg usikker selv og videreformidlet spørsmålet til John Hogg som er kjemikeren til Angelwax. Han skriver: "Interessant spørsmål. Jeg vil holde meg til Angelwax produkter siden jeg kjenner dem, men han kan prøve å se hvordan det fungerer. Det vil i utgangspunktet se bra ut, men det kan eventuelt få problemer med å binde seg. Det beste er Fifth Element eller Enigma QED. "
  5. Takk for tips! Antar du kjører enda en runde etter rens også da eller?
  6. OBS: Gammel S&S som ble laget i 2018, men som jeg tror mange kan ha nytte av Hei, Dette blir min første S&S, men jeg skal prøve å få loggført en detaljert gjennomgang av denne gamle Forden. Jeg fikk beskjed at dersom jeg virkelig ville sette produktene jeg bruker på prøve kunne jeg ta denne, for den så helt jævlig ut! Joda, det stemte det, og her kan du se selv; Her var det bare å sette igang, men jeg orka ikke å begynde inne i bilen, så jeg åpna alle dører for å lufte ut, mens jeg begynte å rengjøre i bagasjerom. Jeg prøvde først å vaske med Nerta Interior Cleaner, men dritten satt veldig, så da ble det Chem-Tech Tartech og Nerta Blue Diamond som ble løsningen, og da løsna dritten fint, her ser du resultatet; Etter bagasjerommet var ferdig tok jeg kvelden. Neste dag hadde jeg komt frem til at jeg ikke orka å sitte inne i bilen å rense alt, så da ble alle seter skrudd ut; Nå var det bare å begynne! Jeg satt igang med støvsuging, og da ble det jo betraktelig mye bedre allerede; Etter dette begynte jeg med taket og jobbet meg nedover. Det var jo mugg over alt (!), men det løsnet rimelig greit med skinnbørste og Nerta Interior Cleaner. så var det dags for Nerta Interior Cleaner på sprayflaske og Foma Mimo rensemaskin med reint vann i beholderen; Da var vi endelig ferdig med alt «fast» inventar, og det er bare setene igjen. Her er bilder etter rensen innvendig; Nå var det bare å sette igang med setene, det var jo like mye mugg på de; Som dere kan se var der trekk på setene, og orginale seter under trekket. Desse var heldigvis hele, men mye mugg på desse også...Jeg satt igang med samme prosedyre her med Nerta Interior Cleaner på sprayflaske, tekstilbørste og Foma Mimo rensemaskin. På skinnet ble det brukt Interior Cleaner og skinnbørste. Resultatet ble over all foventning; Så ble setene skrudd inn igjen, og resultatet ble sånn; Så ble reservehjulet vasket med Tartech, Korrotech og Nerta Wheelshine Super. Etter det hadde tørket ble det lagt Angelwax Elixir dekkfornyer på; Når alt var på plass igjen så ble ozonmaskinen kjørt noen runder. Den ble flyttet på litt forskjellige steder for å ozonere mest mulig. Endelig ferdig innvendig. Nå var det tid for en rask shine utvendig. Her ble det brukt Tartech, Korrotech og Nerta Blue Diamond som forvask. Nerta Wheelshine Super til felgvask, Angelwax Angelwash vaskesåpe i bøtta. Etterpå ble bilen clayet med Angelwax Claybar og Angelwax Über-Lube. Etterpå ble bilen tørket, maskert og inspisert. Lakkdybde målinger ble utført. Her ser dere noen 50/50 bilder under poleringen. Hele bilen ble polert med Rupes LHR15MKII, grønn rupes pute og Angelwax Regenerate. Grunnet noen lave målinger fokuserte jeg på å få igjen fargen og glans. Endel riper var igjen i lakken. Bilen ble tilslutt vokset med Angelwax Enigma. Her ser dere sluttresultatet;
  7. Denny

    Ønsketråden!

    Det er helt riktig! Mange tror polering tar 1 time inkludert vask og da kan man jo forstå hvorfor arbeidet verdsettes så lite. Jeg tror heldigvis folk har blitt litt mere opplyst på arbeidet som ligger bak, selv om det fortsatt er mange uvitende på dette temaet. Det er også mange hobby 'detailere' som priser seg helt ned for å komme inn på markedet. Og det er jo veldig synd...
  8. Denny

    Ønsketråden!

    Problemet er at det er svært forskjellige prisnivåer rundt om i landet. Man har forskjellige kostnader mtp drift og innkjøp og mange andre faktorer. Om man skal koke det ned så er det egentlig sum for jobb minus innkjøp og drift delt på antall timer er lik timelønn. Så må man jo definere for seg selv hva en bra timelønn er. Jeg har et minimum på 300 i timen pluss mva for at det skal være forsvarlig etter at alt er trukket fra Gir du da alltid timepris, eller gir du fastpris og tar tap om du skulle bruke lenger tid? Eventuelt informerer kunde om at de kan bli avvik på pris? Mange vil jo gjerne ha fastpris sånn jeg forstår det og iallefall på Sunnmøre er det for folk flest ikke verdt å bruke mer enn 3-4k uansett nivå på jobb. Noe jeg mener er alt for lavt for de fleste jobber som innebærer korrigering/polering av en hel bil Personlig så tar ikke jeg jobber for andre pr nå, men kommer sikkert til å gjøre det enkelte ganger når det passer seg i tiden som kommer de neste årene.
  9. Denny

    Ønsketråden!

    Kansje ikke direkte guide, men; Enten man ønsker noen til å utføre en jobb på bilen din eller om du skal utføre en jobb for andre så er jo pris alltid et tema. Det er jo selvsagt viktig å sette en pris som gjenspeiler seg i timene som legges i arbeidet samt kvalitet og kompetanse vedkommende har. I denne bransjen er det ekstremt mange weekend warriors som legger seg så lavt at de knapt dekker utgiftene på produktene de bruker. Dette vil selvsakt være ødleggende for serriøse bedrifter som er avhengig av inntekt for å kunne drive. Dette er det også viktig at forbrukere har fokus på dersom bransjen skal være serriøs. Det vil selvsakt være vanskelig å sette en nøyaktig pris da det kan være store forskjeller på hvor stor en jobb blir (ønske fra kunde, tilstand på lakk, type lakk, størrelse på bil etc.) Men er det noen som driver med bilpleie/detailing som kan sette opp en liste som et verktøy/hjelpemiddel for både forbrukere og de som skal utføre jobbene av hva man kan forvente seg av prisnivå på forskjellige jobber, tidsforbruk, hvilke forventninger man bør ha til kompetanse, hva man bør se etter når man skal finne noen til å ta en jobb for seg og kansje vi også kunne hatt en post for "referanser" som den som utfører jobber selv kan opprette og kunder kan komme inn å si sin mening om vedkommende. Kanskje også delt opp i fylker så folk enkelt kan gå inn å velge ut noen til å shine bilen sin i sitt område?
  10. Denny

    HADE 2020?

    Hadde vært gromt om jeg kom i Mondeoen tenker jeg
  11. Jeg skal ikke påberope meg stor kompetanse når det angår keramisk coating, men har lagt det noen få ganger og studert det litt siste året. -Punkt én er jo at forarbeidet FØR coating blir lagt er gjort skikkelig. Ikke velg billig arbeidskraft som gjør en dårlig jobb. Velg kvalitet. -En god forvask er fortsatt alfa og omega for å unngå vaskeriper, selv etter coating. Behovet for mengden kjemi samt konsentrat som må brukes går dog noe ned i forhold til ubehandlet bil. Renholdet vil også selvsagt bli enklere. -Det er også som nevnt over viktig å bruke riktige dedikerte "boostere"/top-ups fra riktig produsent. -For å opprettholde de keramiske egenskapene og den hydrofobiske effekten på coatingen er det også viktig å unngå polymerbaserte hutigvokser som du feks. Får på en børsteløs vask i vaskehaller. Rett meg gjerne om noen av påstandene er feil
  12. Hei! Lager en kjapp S&S av en Lexus IS300h som fikk seg Nasiol NL272 keramisk coating. Har desverre ikke så mange bilder, men legger ved de jeg har og beskrivelse av arbeidet. MERK: Jeg er forhandler av samtlige produkt brukt i denne posten. Tilsvarende produkter finner du fra alle merker/din favoritt. Sånn så bilen ut når den kom inn: Jeg starta med å spyle grundig av bilen. I denne garasjen hadde jeg ikke mulighet å bruker høytrykkspyler så her måtte jeg til med vanlig spylerslange. Forvasken ble derfor gjort grundig i flere omganger. 1.Starta med å påføre Chem-Tech Tartech nedenfra og opp til nedre del av dører og lot det virke ca. 5min 2.Spraya på Nerta Blue Diamond med pumpekanne og lot det virke en stund. 3.Spylte av bilen grundig og gjentok prosesse flere ganger. 4.Når jeg begynte å bli fornøyd med første steg av forvasken var det tid for Chem-Tech Korrotech som jeg la på og lot virke i ca 5min før jeg toppa med enda et lag korrotech for lenger virketid. 5.La enda et lag med Nerta Blue diamond som fikk virke en stund før jeg spylte grundig av. 6. Nå var det dags for håndvask. Her ble det brukt Angelwax Angelwash, 2stk bøtter og Flexipads Vaskehanske. 7.Etter håndvask ble bilen spylt grundig. 8.Da var det tid for Clay. Her ble det brukt Angelwax sin claybar. Her vet jeg ikke hva jeg gjorde, men det var vell et sted i prosessen HMS og bruk av vernehansker er et minimum. Alt etter hva du holder på med. -Etter clay ble bilen tørket med Diamond Pearl tørkehåndkle og kriker å kroker ble blåst tørt med BigBoi BlowR. Og en wipedown ble tatt på bilen med Angelwax Stripped-Ease. -Da var det straks kveld, men før vi rundet av ble det lagt Nasiol Glasshield på vinduer. Denne skal ifølge produsent ha en holdbarhet på 2år/80.000km. Så det skal bli spennende å se. -Dagen etterpå var det klart for korrigering/polering. Det var litt tidspress så det ble bestemt at dette skulle være en 1-stegs polering. Etter litt testing ble det Angelwax Regenerate (Medium) sammen med Flexipads mikrofiber pad som ble løsningen. -Når poleringen var ferdig ble det tatt wipedown i to omganger med Nasiol Clean. Med denne opplevde jeg at det kom litt for mye ut av triggeren og at jeg måtte bruke to kluter for å ikke legge igjen "streker" under tørking. -Da var det tid for å legge Nasiol NL272 keramisk coating. Det var første gangen jeg prøvde denne og må si jeg ble svært overrasket av innpakningen. Den kom i en nydelig eske med applikatorer, 2stk mikrofiberkluter, ektehetsbevis og klistermerker til å klistre i feks. Dører. -For å være sikker på at alle områder ble dekt samt. At jeg fikk buffe ut alt ble det lagt på små områder om gangen (delte panser i 4 ca) tidsforbruk på legging av coating var ca 3t. -Når jeg var ferdig å legge coating fikk bilen stå inne til herdig i garasje som holdt ca 20gr i 72t før den ble tatt ut. Så var bilen klar til bruk og her er resultatet. Et kjapt løft og keramisk coating som ifølge produsent skal gi inntil 5år hondbarhet. Og litt beadings VID_23341230_152822_926.mp4 VID_142570519_024353_540.mp4
  13. Hei! Jeg heter Denny, er 28 år og kommer fra Sunnmøre. Som levebrød jobber jeg som overstyrmann på PSV med 4 uker på/av turnus. Ved siden av dette driver jeg nettbutikken Bilfrelst.no og har bilpleie/bil som en lidenskap og hobby. Hver dag går med på å studere temaet for å få mest mulig kunnskap. Jeg bygger for øyblikket garasje og håper å trappe opp aktiviteten på jobber og S&S etterhvert her på forumet!
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bruksvilkår til å plassere en lenke til siden med vilkår for bruk