Gå til innhold

e30 tic

Medlem
  • Innholdsteller

    33
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    6

e30 tic vant dagen sist 4. september 2020

e30 tic hadde mest likt innhold!

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

e30 tic's Achievements

Nybegynner

Nybegynner (1/1)

45

Nettsamfunnsomdømme

  1. Tja, det er vel like mye min feil som Tommy sin at forumet er dødt. Jeg la mye energi i bimmeren.no som i sin tid skulle overta for bimmers.no da dem skifta eiere, men desverre ble det ikke slik. Får håpe dette kan bestå, men å bygge forum fra scratch er vrient
  2. Så at jeg ikke hadde svart.. Type dødt dette forumet. Jeg hadde bilen stående i noen år, så fra vi demonterte til den kjørte igjen gikk det vel ca 18mnd. Jeg har gjort alt utenom karosseri arb som sveis å lakk å maskinering av motor og slikt så de ble noen timer i garasjen..
  3. Da ble bilen "ferdig" den gikk hvertfall feil fritt til rudskogen på treff, litt labert med tanke på utstilling men selve treffet var bra tross alt
  4. Mye kos innenfor voks, men desverre så skuffer liksom alltid holdbarhet ja..
  5. Viss det er nye P6 det refereres til så er den grovere enn F6.01, av alle ting så har jeg testet den bare på båt og campingvogn til nå men den imponerte meg på båt og roterende. Scholl har vel en s30 eller no i den dur som har beskyttelse i seg også
  6. Den døde relativt kjapt. Det er nok et overprisa SV produkt, mener jeg har sett de pistolen på biltema eller en annen plass til en fornuftig pris.
  7. Prøve å lage litt liv i forumet med en gammel jobb jeg utførte for noen år siden. OBS Repost ifra 2015 . Litt artig å se hva man brukte for 5 år siden også. Tiden flyr . Håper det kan være en tråd til inspirasjon . Denne loggen blie postet både på min nettside og på forumet www.dcn.no så derfor kan det nok være litt mye detaljer innenfor bilpleie for hvermansen så da er dere advart ? Det er svært sjelden når man får spørsmål om å ta en bil at det blir presisert at det kun er slutt resultatet som teller . Jeg var derfor heldig å få ha bilen i nesten 4 uker.. Fryktelig lenge for eier å vente men likevel helt nødvendig om ting ting skal gjøres skikkelig og det gjøres på kveldstid når sjefen i huset er i seng. Bilen er en 2015 RR Sport med V8 Diesel og en prislapp ny på over 2 store. Bilen var Ditec behandlet som ny og gått 16000km over 6mnd når jeg fikk den. Eier fortalte at den stort sett hadde vert i vaske automat, noe som synes greitt Utstyr vask Foma høytrykk Foma Steam 7000 En del børster i ulike former Bøtter med gritguard Tornador Kjemi utvendig Surfex HD' Tenzi Truck til dekk Prickbort Koch chemie asfaltfjerner Vorreinger B Koch Chemie Korrosol Auto Finesse Citrus Jif Bilshampo Kjemi Innvendig Surfex 1:20 CG Greenclean AG pro vindus rens Lakk forsegling Pomponazzi 880xx Pomponazzi Balsoo Gyeon Rim på felg og calipere Vinduer Rain-X Hardplast og gummi Owatrol Polytrol Pomponazzi Balsoo G technic Så over til selve arbeidet.. Var fast bestemt på å ta mye bilder av denne jobben. Og det startet jo virkelig lovende, med passelig skiftende regnbyger etc under vaske seansen så utgikk selvsagt det meste av bilder. Vask En av tingene eier påpekte var flasset ifra bakre calipere. Ikke godt nok. Ikke ekstremt skitten bil Litt smuss blir det Surfex Hd i dørkarmer er en sikker vinner, ekstremt lite møkk, mye skyldes de enorme pakningene og mange av dem Denne ble brukt innvendig i dører Ble satt ut en periode,men det var bare solen som tittet frem ? Fortsatte med litt mer grov arbeid. Tenzi Truck på dekk sider og hjulhus. Rimelig overlegent alt det andre jeg har når det gjelder å få rene hjul og annet gørr Ble kjørt på med Asfalt fjerner og forvask i form av skum etter tur Til min store fortvilelse var Mothers børsten min forsvunnet, heldigvis så vet "Jordan Hvordan" og hjulhusene er såpass høye at jeg med mine 100kg + fikk komme godt inni rundt hjulene Denne lager skum party i hjulhusa Svært praktisk med luft fjøring! Mye asfalt Nærmer seg noe. Koch Chemie sin asfalt fjerner jobber Ennå mer asfalt fjerner av denne typen Felgene fikk noen runder med Koch Chemie sin felg rens som er i gele form så den henger lenge. Ble strengt tatt rene nok bare med HT før videre jobbing men tok en runde med børster også Veldig mange store Suv'er er under motoriserte for å "passe" i det norske avgifts systemer. Denne er ikke en av dem! Men støvete var kraftpakken Noen har vert med noe hvit gugge på sorte detaljer før meg Prickbort er en sikker vinner i motor rom Ble toppet med Vorreiniger B og deretter gått over med detalj børste. Selvsagt lite bilder av dette, da solen titter frem og det ellers var trivelig Resultatet ble slik i vått Så over til selve karossen Speiler og front fikk en runde med denne ifra Engelskmenna Kjørte deretter på med Asfaltfjerner toppet med skum og avspylt med HT Korrosol fikk jobbe litt, men siden denne ikke har gått på vinteren fant den svært lite Korrosol i sving Ttil slutt måtte det håndvask til, Zymol svamp ble testet for gøy. Mye mere holdbar en feks Bilnerden sin svamp mn også dyrere. Jif Bilshampo i bøtta, sikker vinner det også uten noe humbug som gjør at vannet preller osv Etter en skikkelig vask ser det slik ut. Ditec hvor?? Kan ikke se at det ligger noe som helst på lakken for å være helt ærlig Trykk luft brukes med måte, legg merke til Silikon slangen på tuppen! Kraftverket tørkes før videre behandling Tørkehåndkle ifra en av de råste leverandørene innenfor bilpleie bransjen. www.bilnerden.no Innvendig Så over til litt innvendig, synes det er absolutt best å gjøre unna grov arbeidet innvendig før man kan begynne på det som er mest gøy Slik så det ut før oppstart Egentlig skuffet over Land Rover som har sine røtter ifra å bygge 4x4 som virkelig Funker av veien, å la det være en stort lakkert felt der hvor man tråkker imponerer ikke meg. men men.. No name børste fra Swissvax gutta gjør en god jobb sammen med støvsuger Støvsuging Mer av det... Jammen litt støvete ratt også Litt rusk der man trør inn under pakningene Få ting løser det mer effektivt enn Tornadoren Rengjøring av pakninger og dører Rengjøring av dørtrekk ble gjort med Zymol skinnrens og Green clean på plast Etter en stund fant jeg en måte å få disse små irriterende kornene ut av setene.. Skinnsetene var relativt rene, er tross alt "ny" bil. Zymol sin skinn rens er mild og fin. Colourlock sine børster er fine. Nabo logoen på bildene får børstene derfra Måtte teste litt ledezentrum også, fordelen med dem er mye mindre griseri siden dem har skum pumpe. Genailt! Rattet ble tatt med skinn rens, tornador og det som vises på bildet under. Ikke så skitten innvendig, men teppet rundt pedalene ble renset med rensemaskin og Koch Chemie sin såpe. En myk og godt slitt børste stod for slitet. Pedaler ble tatt med Tornador Alu tersklene fikk en kjap runde med metal polish Mer bilder av innv kommer senere. Hjul og Bremser Tok en vaske runde til av calipere da jeg skulle lakkere calipere bak. Kjørte på med Koch sin felg rens igjen og børste Bremsene forran ser små ut kanskje men er ekstreme 380mm! Blåste rent med Foma Steam 7000 Hjulene ble rengjort på ny før polering startet Fra tiden jeg polerte mye alu så hade jeg en egne rondell... Grønn rupes brukes ikke av på kaross så den fikk duge til hjul sammen med Menzerna rubbing pute Wipedown før forsegling er Silikonfjerner blandet 1:1 med vann La denne for 1 gang. Fin å arbeide med, men holde den? SV regular er en elskbar polish, tok calipere forran for hånd med den før de fikk samme forsegling. hjulmutrene måtte også få litt pleie.¨ Slik ble det etter buffing, dekka fikk G- Technic sin Tyre&Trim Måtte jo gjøre som 2 åringen og leke litt med vann! Lakk korrigering Så over til det som jeg syns er mest gøy.. Inspeksjon av lakk først etter 6mnd maskinvask og disse gutta. Tok tykkelse måling det det ikke var plast og det lå på rundt 130my. Godt nok for meg, da vet man det ikke er omlakkert. Kun MYE vaskeriper men ingen dype RDS foruten skaden på bakdøren. Hvem som er skyld i hologrammene vet ikke jeg men den ble vertfall levert slik til kunde som ny Riper.. i mengder! En skade etter dør Den var det jo bare å våtslipe først som sist. En av tingene som plaget eier mye var hvordan den sorte piano lakken så ut. Det kan jeg forstå så det var det jeg startet med. Mye tid, mye tape gikk med. Kjørte 3 steg. Ull+ flex deretter minien med regular og Koch Chemie antihologram til slutt Måtte ta en test med Flexen og ull pad Ble jo bedre om ikke annet Litt bilder fra grov polering Lite å utsette på speilet, værre med modellen! Det for være nok Sort En del ting må bare tas for hånd. Grillen fik SV Regular bla Strong og Regular gjør en god jobb i krokene Blåser rent Mistet vist fokus.. Dørhåndtak En gjeng kjekke produkter fra SV Kom seg Ull og Koch Chemie Heavy Cut 8.02 ble funnet frem, det er uten tvil men favoritt polish, støver minimalt og avslutter ekstremt bra, lukter blomster sammenlignet med Menzerna feks. Uansett, jeg gikk hardt på med ull og kjørte for høyt turtall, relativt myk lakk taklet ikke det og det ble litt klabb. Gikk inn Rupes Periode der jeg kjørte 21maskin med 15 bakplate og hvit rubbing pute og SV Strong. Det virket bra, avslutter strøkent men tok en pokkers evighet, så arv roterende en ny tjangs. Kjørte nesten uten press og aldri over 2 på Flexen. Da fungerte det strøkent! Gøy 50/50 Grov korrigering av panser 50/50 med Flexen og ull 75mm pad rundt luft inntak JA jeg var skeptisk til både bukken og dørken..... Sideskjørt ble kjørt med ull selvsagt Hvilke vaskeriper? Hele hekken inkl nedre del av bakluke er plast så man skal ta det litt piano med roterende Scholl bakplate og myk ullpad er fullstendig overlegent intil kanter og i kurver. Rupes Mini? Ja til fin steg Riper Mindre riper.. Forlengere er praktisk Steg no2 ble Gamle SV Regular på gul Rupes med duetto og litt 21 Slutt steg ble Koch Chemie sin antihologram med tilhørende pute. Magisk polish Lite bilder av selve kjøringen ser jeg.. Lite bilder av dørkarmer også men de ble rengjort og fikk Zymol Glasur voks. Kos med voks også ? Måtte til med litt dulling igjen for å få det bra rundt RANGE ROVER. Etter en del inspeksjon med ulike lys, ulike øyner og Wipedown med silikonfjerner ble det gjort klart for å legge coating. God temp i garasjen og over 20grader panel temperatur. Hadde bestemt meg for å lege Pomponazzi på denne. 2 Komponent produkt som har vert lenge på markedet men som er litt krevende å ha med å gjøre og krever en viss tilvenning. Få bilder av selve leggingen men her er coatingen på vei av på fører døren. La panel for panel. Tar man for store felt så kan det fort ende med at man må frem med poleringsmaskin. En god kompis er med som hjelper, et "must" å være 2 på såpass stor bil Slik ser det ut nylagt og ikke herdet. Lakken måtte få være i fred en stund og jeg tok for meg motor rom bla Jeg var ekstremt fornøyd med swissvax sin forrige engine room spray, den var petroleumsbasert og dannet en glass hard hinne. litt vrien å få bort fra lakk osv var ulempen. Denne nye som jeg nå brukte skuffet veldig, danner en veldig fin finish, men uansett med flere dagers tørk og varm motor er overflaten fortsatt feit! Dvs at alt støv kommer til å sette seg. Litt for Carpro Perl aktig. Sikkert fin på Show biler som jevnlig får pleie. Myk gummi og plastikk fikk Pomponzzi balsoo Det samme her, samt polering av eksos Balsoo på her også Eier hadde et par ting som plaget han, ripene i dør terskelen og flassende calipere bak. Dette måtte jo ordnes på noe vis Brembo rød er en Tett Ferrari farge så multilakk ordnet den til meg. Litt pussing, litt dekking 2 strøk så så det straks bedre ut. Håper det holder Eier ville ha folie som beskyttet mot flere striper så jeg gikk for sort matt. Kan så vidt sees på bildet nedenfor, glemte vist å ta bilde av det.. Gikk over karossen med Balsoo som er en "topping" for coatingen etter 5 dager og rett før levering. Genialt produkt som er fint til plast og gummi også, drar opp litt mer glans Tid for levering, fikk tatt et par bilder på vei ut til kunde ? Må si det var helt greit å få beistet av en bil ut av garasjen Noen bilder ifra gårdsplassen hans. Litt støvete etter 4 mil på vestlandsvei med veiarbeid og det som skal til OK pluss speil bilder, lite/ingen struktur i lakk til å være nybil Noen giveaways som gjør det litt enklere å holde pen bil Tids bruk på denne passerte 60 timer. Takk for titten!
  8. Å slipe glass er noe ikke så mange driver med, rett å slett for det tar mye tid, er slitsomt å masse griseri, med andre ord absolutt oppskriften på å la være. På min gamle bil ifra 1974 er det ikke et alternativ for meg å kjøpe nye glass, rett og slett fordi jeg vil ha dem som satt i bilen ifra nytt. Nye kan skaffes, men da med feil farge og merking osv. Tenkte det var greit å liste opp helt enkelt hva som behøves for å gjøre dette siden jeg ikke finner så mye god info på Norsk på nett ifra før. Jeg har benyttet Mirka sitt system så derfor er all info basert på de slipe papirene og instruksjonene der ifra. Utstyr som behøves er følgende et stk skada glass ? Verneutstyr, maske, hansker, avsug eller støvsuger Roterende maskin med hard bakplate, mirka sin er samme som gamle Flexen min bare med eget avsug, jeg gikk for billig varianten med støvsuger Mirka sine Abralon ifra 120-180-360-500-600 og 1000 Filt pads og polish IR temp måler. Støvsuger Glass polish Man må bruke god tip på slipingen å ennå bedre tid på poleringen er min erfaring, det er lett å overse riper etter sliping å disse må det bare jobbes med. Husk mye vann ved polering. Oppsummerer kort hva jeg opplevde som ikke fungerte Da maskin Gamle slipepapir, ta ny for hvert steg slipe ved for lav temp. (min 40grader) Maks 70. For lite vann Ikke slip helt ut mot kanter. Slik ser det ut etter litt testing Det sneik seg inn en siderute, den var ikke så ikke så det ble slipt med 180 papir først her. Bakruten fikk en del tyn, det har trolig vert skrapa noe is en gang, samt alle årene setter sine spor. Jeg har lite gode bilder, nettopp fordi det er vanskelig å få tatt gode 5050 bilder og vise det på glass, men oppsumert fjernes den lett striper som er så dype at naglen setter seg, tilsvarende ripe i lakk ville vert langt nedi grunningen Typisk dyp ripe i glass Etter slip å polering Ikke vær gnien på nye papir, Man må opp i min 40 grader før slipe papiret "tar" så all panikk for temp å sprekte glass må man legge bort... Til slutt ser det slik ut, gammel rute i ny pakning montert i gammel bil. Må si meg happy med egen innsats denne gangen. Ca 5 timer gikk med på bak ruta. Den er kurvet og mye værre å ta en flate ruter som side rute feks.
  9. Jeg å. Om det blir nå eller senere ?
  10. Noen kvadrat meter det der. Husker som "ungdom" at vi tok en e38 740 for hånd med autoglym. Ble jo en syk forskjell men ingen så etter riper den gang ?
  11. Følger du opp etter vinteren med før/etter bilder? Jeg har den voksen selv fra vilt hamber å tenkte å bruke den på skruer å understell på en sommer bil.
  12. Skjer små ting hver kveld. Motor er kommet oppi. Kasse på, bremser å det meste av understell er ferdig Har shinet opp en dynamo å en masse dill dall som ikke synes. Ganske greit å montere calipere som er shinet Alt av gummi nytt selvsagt Bremserør er noe jeg hater å legge opp, deilig å være ferdig
  13. Ble bra det. Det er alltid korrigering som er slit. Å med Da er det nesten tortur ?
  14. Jeg har foma sin, men hva bruker folk dette til? Jeg har saktens benyttet den men jeg tror det er den maskinen jeg hadde savnet minst av alle jeg benytter til bilpleie. Mulig jeg ikke har sett lyset helt..
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bruksvilkår til å plassere en lenke til siden med vilkår for bruk