Gå til innhold

Håkons guide til vask av mikrofiber, pads o.l


hjustad

Anbefalte innlegg

Etter endt bilvask er det litt forskjellig å vaske så her kommer en liten guide fra meg. Greit å sortere hva som er brukt til hva og vaske ting hver for seg. De gule klutene mine kommer til å få en fin grønn-aktig farge siden det er en rød og en blå klut med i vaska. Kluter brukt til polish vaskes for seg selv, tørkehåndklær for seg selv. Alle de forskjellige bruksområdene vaskes separat, enkelt og greit.

Jeg bruker alltid en kombinasjon av vaskemiddel for mikrofiber og en citrusbasert avfetting. Det har for meg vært den kombinasjonen som gjør at ting blir så rene som mulig. Vaskemiddel for mikrofiber i såpekammer og citrusavfetting i vaskeball. Når det gjelder mengde av produkt så er det en god slump [emoji1] Skyllemiddel er fy-fy da det metter fiberene og ødelegger oppsugningsevnen. Om du ikke har dedikert vaskemaskin for bilpleie, så tar du ut såpe skuffen og rengjør den før vask. Milo kan brukes men har ikke spesielt god rengjøringsevne. Eddik kan brukes i forbindelse med skylling, men det tærer på maskin og pakninger og anbefales kun en sjelden gang.

Alle vask jeg gjør er på kok/kulørt programmet

Håndklær: 60oC 1400 omdr og ekstra skylling. Tromles 

Vanlige mikrofiber kluter: 60oC 1400/m og ekstra skylling. Tromles 

Poleringsputer: 40oC 600 omdr og ekstra skylling. Legges til lufttørk på stativ 

Ullpads: Håndvaskes i lunka vann og lufttørkes på stativ.

Gold nugget: 60oC 800 omdr og ekstra skylling. Lufttørkes på stativ 

Glasskluter vaskes på 40oC eller 60oC etter behov. Siden glasskluter ofte har en spesiell vaffel oppbygging, sydde sømmer, kanter og lignende så tromles de ikke men lufttørkes. Tromler man glasskluter (iallefall våre) så hender det at de blir deformerte.

Kluter som har blitt brukt til sprayvoks, sio2 top-ups o.l: 95oC 1400 omdr og ekstra skylling. Tromles etterpå (eksempel følger)

IMG_20200219_104235.thumb.jpg.59052e7adcfc08f5f2f9f025911aea15.jpg

IMG_20200219_104345.thumb.jpg.f74211af84bbd971f9935f8bc19d2b27.jpg

IMG_20200219_104355.thumb.jpg.1d897054f790cbaa2fa437c0a8ec84b2.jpg

IMG_20200219_104413.thumb.jpg.e8f3fd25a139cc58a612a75730a453eb.jpg

Om du har tørkehåndklær som du synes "suger" dårlig så er mest trolig fiberene mettet med voks, sprayvoks eller lignende. Vask de en runde på 95 grader. Det pleier å hjelpe.

 

 

 

 

 

  • Liker 4

Daglig leder for Blankbil.no
B-kjendis hos Gnukkehjørnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på om det rabler for kjerringa om jeg printer ut å legger denne guiden siden av vaskemaskinen? ?

Men dette var en god guide som blir lett å følge. 

Citrusrens hva tenker du der? Merker?

Endret av Hofsoe
  • Liker 1
  • Haha 1

2006 Volvo S60 R 2.5T AWD - Sonic Blue

"Tenk negativt, for da blir du iallefall ikke skuffet!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider



Lurer på om det rabler for kjerringa om jeg printer ut å legger denne guiden siden av vaskemaskinen? [emoji28]
Men dette var en god guide som blir lett å følge. 
Citrusrens hva tenker du der? Merker?


Gjør det [emoji16] jeg må nesten få erklære meg inhabil mtp anbefaling siden jeg tross alt driver butikk [emoji28]

Daglig leder for Blankbil.no
B-kjendis hos Gnukkehjørnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3D Orange Citrus Degreaser du bruker? 
Men er det noe å dytte i en maskin som man pleier å vaske klær i?
Ja
Jeg har eget vaskerom i gnikkebua [emoji85]
Det er en vurderingssak. Om du er skeptisk kan du la kluter og sånn ligge i bløyt I et lignende produkt for eksempel. Jeg hadde ikke vært spesielt bekymret, husk hva du faktisk trekker ut av klutene under vask [emoji4]

Daglig leder for Blankbil.no
B-kjendis hos Gnukkehjørnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hofsoe skrev (På 19.2.2020 den 21.51):

3D Orange Citrus Degreaser du bruker? 

Denne bruker jeg også på litt skitne kluter. De blir nesten som nye

Jeg bruker den i konsentrert form for å vaske pads også. (Jeg håndvasker de) og den er rett og slett helt utrolig.

Bare pass på å ha den i en flaske merket med HDPE. Den spiste seg igjennom en PET flaske i løpet av noen uker.

Sorry for at det ble litt ot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bruksvilkår til å plassere en lenke til siden med vilkår for bruk