Gå til innhold

Vinterprep Tesla Model S - What to doooo


Rune

Anbefalte innlegg

Tesla er ikke så happy for understellsbehandling av sine biler - og dette er også beskrevet i garantien til bilen ?‍♀️. Jeg var derfor på utkikk etter ett alternativ som jeg kunne ha på.....NOE er da iaf bedre enn ingenting tenkte jeg. Kom da over Bilt Hamber Dynax UC som er en klar 'voks' og korrosjonshemmer som skal sprayes på understell. Bilen er jo i hovedsak aluminium og gjennomgått behandling med ulike kjemikalier i bad - men hjuloppheng og div er jo ikke gjennom den samme behandlingen som selve karosseriet - så jeg tenkte derfor å benytte dette på hjuloppheng først og fremst - og teste det i vinter og se om det gir noen effekt ?.

Bilen ble først vasket ned, sprayet på Surfex-Hd, forvask med Autofoam og så håndvask med 3D Pink  - tokk deretter av dekk og demonterte plast i frunk for å komme til hjuloppheng så godt det var mulig og vasket hjulbuer med samme kombo.

IMG_0428.thumb.jpg.fa1f06b8f9240be67c9406213039a806.jpg

IMG_0431.thumb.jpg.f31ed58bba1d1aab9ce3015f54eda8de.jpg

IMG_0435.thumb.jpg.4423f4887e915cde3a2cd1594586e5b8.jpg

 

3 gode lag ble lagt av Dynax UC - tokk også dette på skruer/muttere som er i og rundt bakluke - som har en tendens til å ruste. Deretter ble også all plast samtidig gitt en omgang med CG silk shine for" litt beskyttelse" - samt filten i hjulbuer fikk ett lag med Gtechniq Smart Fabric for å forhindre is svuller (iaf verdt ett forsøk var tanken).

IMG_0079.thumb.jpg.b59e483f16a5675a33a79d438ff2982e.jpg

IMG_0080.thumb.jpg.675c7ad204f1c7da4c4a4b9abddc9693.jpg

IMG_0105.thumb.jpg.42c7163f4c88d7a2fc39d668732e7e16.jpg

IMG_0106.thumb.jpg.4ccb8e0811c4d4e0c139d51a882cf061.jpg

IMG_0108.thumb.jpg.9f7ef10bd0c639771b5458d6d26d6b74.jpg

 

Etter vask ble også også bremseskiver sprayet med Bilt Hamber Atom Mac (som jeg også har benyttet igjennom vinteren på understell og bremseskiver etter vedlikeholdsvasken).

Håper at denne 'voksen' har bidratt noe mot å hemme saltskiten i å spise opp bilen min ?. Hvis andre har benyttet samme produkter så gi gjerne ett pip i tråden her ??

 

IMG_0075.jpg

 

 

 

IMG_0073.jpg

Endret av Rune
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Rune endret tittelen til Vinterprep Tesla Model S - What to doooo

Mulig det er det som er årsaken @hjustad . Det som er merkelig, er teksten som Tesla skriver på sine sider om hva garantien dekker;

"mot gjennomrusting av karosseriplater (hull som oppstår fra innsiden ut) som en følge av material- eller produksjonsfeil i 12 år, uansett kjørelengde."

Altså fra innsiden og ut....? og dermed dekker den ikke påvirkning fra utsiden og inn slik salt gjør hvis jeg har forstått det riktig da?

Samtidig mister du denne garantien om du velger å rustbehandle bilen - og her forstår jeg teksten slik at det gjelder all type rustbehandling;

"Unntak:

Kjøretøy som er rustbehandlet, som for eksempel antirust- og understellsbehandling;"

 

Skal liksom ikke være lett ?

Endret av Rune
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at rustgarantien dekker fra innsiden og ut er sånn jeg tolker det helt standard formulering. Det er ingen rustgarantier som gjelder hvis det er den minste ting som tyder på at et er forårsaket av "ytre påvirkning". Fryktelig merkelig at rustgarantien forutsetter at man ikke har rustbehandlet bilen på noen som helst måte - men jeg kan jo på en måte skjønne hvis det gjelder tectyl. For eksempel Mercasol og Fluid Film har jeg ikke hørt mye negativt om?

Partner/Daglig Leder: Detailshop.no og kjendis i Gnukkehjørnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bruksvilkår til å plassere en lenke til siden med vilkår for bruk