Gå til innhold

Valg av skumkanon


Eirik

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter ny skumkanon. Har nå en kanon fra eBay, denne lekker og lager ikke spesielt godt skum heller. 
 

Noen anbefalinger for valget av kanon?
 

Jeg har i utgangspunktet fått innkjøpsstopp for å bevare husfreden, så pris vil bli vektlagt ganske høyt. 
 

Foma/M22 kobling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirik skrev (14 timer siden):

Jeg er på jakt etter ny skumkanon. Har nå en kanon fra eBay, denne lekker og lager ikke spesielt godt skum heller. 
 

Noen anbefalinger for valget av kanon?
 

Jeg har i utgangspunktet fått innkjøpsstopp for å bevare husfreden, så pris vil bli vektlagt ganske høyt. 
 

Foma/M22 kobling. 

Hvor lekker det? Er det ødelagt o-ring så kan den byttes. Hvis det er i et gjengeparti kan det påføres ny gjengetape, evt flytende gjengetetning. Dårlig skum kan være pga tett filter inni kanonen - som enkelt kan rengjøres ?

Juden skrev (10 timer siden):

Har noen sjekka hva som faktisk er forskjellen på disse billige kanonene og feks MTM? 

Jeg har ikke noe erfaring med andre kanoner fra eBay/kina enn MJJC. De er imidlertid av meget god kvalitet, og selges i flere norske nettbutikker - jeg har solgt en haug av disse og har aldri hatt reklamasjon på de. Designet er velutprøvd, og delene later til å være av god kvalitet.

R+M Suttner, MTM, PA og Idrobase (Mye fra MTM), er også produsenter av skumkanoner. I hvor stor grad de produserer alle delene selv - eller om mye er fra lavkostland - det vet jeg ikke. R+M har jeg skjønt gjør hele produksjonen selv. Til hobbybruk vil jeg påstå at en MJJC er like godt egnet som en kanon fra noen av de andre.


Generelt så har jeg erfart at stålkvaliteten fra Kina er bajs sammenlignet med det som kommer fra anerkjente produsenter. Jeg har hatt utallige reklamasjoner pga KEW koblinger fra MJJC som låser seg inni pistoler pga mykt stål. Da hjelper det lite at koblinga kosta 50 kr mindre pr stk inn på lager. Omtrent samtlige kinakanoner er i messing og plast.

MTM har et par unike design, PF22 har ca. en million patenter (neida, men det er en del) som skiller den fra konkurransen. MTM Original er en relativt rimelig kanon som kan brukes med større spylere (opp til 1000 L/t).

Så for å oppsummere; til hobbybruk er MJJC meeeer enn bra nok. Men det er med dette som alt annet, man blir nysgjerrig på hva det andre er for noe. Og kanonene fra de andre produsentene har noen finurligheter man ikke finner hos Kinavariantene - selv om skummet blir det samme ?

  • Liker 2

Partner/Daglig Leder: Detailshop.no og kjendis i Gnukkehjørnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommy skrev (8 timer siden):

Hvor lekker det? Er det ødelagt o-ring så kan den byttes. Hvis det er i et gjengeparti kan det påføres ny gjengetape, evt flytende gjengetetning. Dårlig skum kan være pga tett filter inni kanonen - som enkelt kan rengjøres ?

Jeg har ikke noe erfaring med andre kanoner fra eBay/kina enn MJJC. De er imidlertid av meget god kvalitet, og selges i flere norske nettbutikker - jeg har solgt en haug av disse og har aldri hatt reklamasjon på de. Designet er velutprøvd, og delene later til å være av god kvalitet.

R+M Suttner, MTM, PA og Idrobase (Mye fra MTM), er også produsenter av skumkanoner. I hvor stor grad de produserer alle delene selv - eller om mye er fra lavkostland - det vet jeg ikke. R+M har jeg skjønt gjør hele produksjonen selv. Til hobbybruk vil jeg påstå at en MJJC er like godt egnet som en kanon fra noen av de andre.


Generelt så har jeg erfart at stålkvaliteten fra Kina er bajs sammenlignet med det som kommer fra anerkjente produsenter. Jeg har hatt utallige reklamasjoner pga KEW koblinger fra MJJC som låser seg inni pistoler pga mykt stål. Da hjelper det lite at koblinga kosta 50 kr mindre pr stk inn på lager. Omtrent samtlige kinakanoner er i messing og plast.

MTM har et par unike design, PF22 har ca. en million patenter (neida, men det er en del) som skiller den fra konkurransen. MTM Original er en relativt rimelig kanon som kan brukes med større spylere (opp til 1000 L/t).

Så for å oppsummere; til hobbybruk er MJJC meeeer enn bra nok. Men det er med dette som alt annet, man blir nysgjerrig på hva det andre er for noe. Og kanonene fra de andre produsentene har noen finurligheter man ikke finner hos Kinavariantene - selv om skummet blir det samme ?

Mjjc er av bedre kvalitet enn de billigste på ebay. Finns etterligninger av mjjc også, bare så det er sagt. Har selv altfor mange skumkanoner, alt fra billigste til dyrere. De billigste er helt ok, men foretrekker den jeg har fra mtm, mest pga at man kan vende strålen fra horisontal til vertikal mens man påfører skum. Har også en cg torq, som slettes ikke er verdt prisen, mener den lå på ca 1200kr i norge da jeg kjøpte. Med vanlig forbrukerspyler syns jeg det er små forskjeller på skum mellom de jeg har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirik skrev (1 time siden):

Hvem i Norge selger MJJC? 

Mener det ligger et par annonser på finn.no

Evt. EBay da. De koster omtrent ingenting. Jeg kjøpte meg en mjjc for å ha bøttesåpe i for å ha litt ekstra glid de dagene jeg har tid til å kose meg med vasken, så har jeg en mtm som jeg bruker til forvasken.

Mjjc funker veldig bra, men mtm sin ser og føles mye bedre mtp på kvalitetsfølelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg er meget fornøyd med den jeg har fra eBay MJJC. Men for en liten stund siden så trengte jeg litt mere avfetting og tørkehådnkle. Så jeg kjøpte av han her på Finn.no . Jeg synes denne fungerte helt perfekt. Den virker mere solid i forhold til den MJJC også. MJJC er det plastik inni der man justerer strålen. Men den fra han på Finn.no så er det mesing eller noe annet metal.  Idrobase har jeg dessverre ikke vert borti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd ettpar ebaykanoner selv og synes det har fungert helt greit. bruker nå Idrobase Piuma men synes den er veldig tørst på skummet. flere med erfaringer der? anbefalinger til kanoner som er mer gjerrig på skummet?
Piuma er tidenes tørsteste kanon [emoji1787] jeg bruker lett 2 flasker når jeg vasker en bil. Skal få byttet over til mtm pf22 kanonen min asap@Tommy sender meg koblinger

Daglig leder for Blankbil.no
B-kjendis hos Gnukkehjørnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjustad skrev (2 timer siden):

Piuma er tidenes tørsteste kanon emoji1787.png jeg bruker lett 2 flasker når jeg vasker en bil. Skal få byttet over til mtm pf22 kanonen min asap@Tommy sender meg koblinger

Ja, selv ebay kanona mine er mer gjerrik ? 

Regner med at mtm er noe av det bedre man kan kjøpe? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eneste erfaring med skumkanon er Idrobase Piuma. Har aldri tenkt på at den er "tørst".  Bruker ca 2/3 av beholderen ved en skumpåføring. 1 hull er da åpent rundt plastikk ring, som gir i mine øyne bra konsistens på skummet.  Bruker ca 2 dl såpe ved hver vask, som utgjør ca 2% ut av kanon med min spyler. Hva slags erfaring ang forbruk har dere med andre kanoner??

Endret av tunKX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tunKX skrev (På 17.4.2020 den 22.07):

Min eneste erfaring med skumkanon er Idrobase Piuma. Har aldri tenkt på at den er "tørst".  Bruker ca 2/3 av beholderen ved en skumpåføring. 1 hull er da åpent rundt plastikk ring, som gir i mine øyne bra konsistens på skummet.  Bruker ca 2 dl såpe ved hver vask, som utgjør ca 2% ut av kanon med min spyler. Hva slags erfaring ang forbruk har dere med andre kanoner??

Forbruket til en kanon kommer an på trykket på spyleren, og dyse i kanonen - det som uansett er et faktum er at ingen kanoner "sløser" med produkt, de blander en viss andel - så må man bare justere seg inn så godt det lar seg gjøre. Fornøyd med Piumaen?

Partner/Daglig Leder: Detailshop.no og kjendis i Gnukkehjørnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommy skrev (6 timer siden):

Forbruket til en kanon kommer an på trykket på spyleren, og dyse i kanonen - det som uansett er et faktum er at ingen kanoner "sløser" med produkt, de blander en viss andel - så må man bare justere seg inn så godt det lar seg gjøre. Fornøyd med Piumaen?

Er fornøyd. Som nevnt, min eneste erfaring er Piumaen så sammenligningsgrunnlaget er lite. Den har jo fast blandingsforhold, med min spyler er det 6.5% ( oppmålt  med Kranzle 1050tst). Justerer konsentrasjonen med forholdet såpe-vann i beholderen og det fungerer greit for meg. Selv så lite som 1% blanding ut fra kanon ( vorreiniger b såpe) blir det bra kvalitet på skummet. Så ja, tommel opp fra meg. ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bruksvilkår til å plassere en lenke til siden med vilkår for bruk