Gå til innhold

Hvordan fungerer egentlig en skumkanon? Jo, hør nå her!


Tommy

Anbefalte innlegg

Hvis du er som meg (lite sannsynlig), så har du garantert lurt på hvordan en skumkanon egentlig fungerer. Hvordan kan det ha seg at man setter en beholder med forvask eller shampoo frempå høytrykkslansa, og får ut et tykt deilig skum? Blandes alt i flaska før det skummes opp gjennom munnstykket? Er det rett og slett noe magisk som skjer for at dette skal fungere?

Neida, slettes ikke. Her er det rett og slett de gode gamle fysiske lover som slår til. La meg presentere en særdeles dårlig tegning - men som forhåpentligvis illustrerer litt rundt det jeg skal skrive om:

image.png.9d2d391e1aa0c7195b0311f5c5e9beb6.png

For at en skumkanon skal fungere trenger man følgende "råvarer": Vann under trykk, luft, væske i beholderen - og den store helten: venturieffekten.

Du har kanskje tenkt over at inni skumkanonen, der du monterer kobling mot spyleren din, der er det en liten dyse med et bittelite hull. Denne innsnevringen er grunnen til at kanonen fungerer som den gjør. Når vannet fra spyleren din går inn i innsnevringen øker hastigheten på vannet - og dermed reduseres trykket. Dette er Bernoulli-prinsippet i praksis. (Den sier at når gjennomstrømningshastigheten på en luft- eller væskemasse øker, altså at hastigheten blir høyere, så må trykket reduseres. Summen av energi i denne massen skal være konstant.)

Men hvordan gjør dette at det blir skum? Jo, trykket på vannet som beveger seg gjennom innsnevringen blir lavere enn det atmosfæriske trykket - som gjør at det suges inn luft fra omgivelsene, og gjennom røret ned i flasken på skumkanonen vil det suges opp væske. Voila!

Ha en fortreffelig aften ?

the simpsons GIF

  • Liker 7

Partner/Daglig Leder: Detailshop.no og kjendis i Gnukkehjørnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin A skrev (På 1.3.2020 den 15.17):

Hva er funksjonen til det metallfilteret?

Temmelig sikker på at det er for å sørge for at alt blander seg skikkelig. Skal se om jeg finner fasiten hos noen av leverandørene mine.

"Fasit": Filterer gir litt motstand, sørger for god blanding av luft, kjemi og vann - enkelt og greit ?

 

Juden skrev (17 timer siden):

Dæven, kunne kanskje trodd du var ingeniør.

Men hva avjgør om det blir bra skum? Har erfart at lavere vannmengde gir mindre luft i skummet.

Ja, noe så sjukt. ?

Vel, det er forvasken/shampooen først og fremst. Men små spylere trenger gjerne en kanon med 1,1mm dyse. Standard er 1,25mm. MJJC f. eks blir jo levert med 1,1mm i tillegg.

  • Liker 1

Partner/Daglig Leder: Detailshop.no og kjendis i Gnukkehjørnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Etter å ha drøvtygga på dette en ukes tid, har jeg ett nytt spørsmål. Når en har kjemikalier i en tank på høytrykkspyleren, så får en jo ikke tilsatt luft. Alikevell får en ofte veldig bra skum. Har du en forklaring på det Tommy  Bernoulli? 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juden skrev (29 minutter siden):

Etter å ha drøvtygga på dette en ukes tid, har jeg ett nytt spørsmål. Når en har kjemikalier i en tank på høytrykkspyleren, så får en jo ikke tilsatt luft. Alikevell får en ofte veldig bra skum. Har du en forklaring på det Tommy  Bernoulli? 

Hmm, jeg har aldri sett en løsning med kjemitank på spyler som gir veldig bra skum? Mulig jeg ikke har sett så mye, men. Løsninger med kjemiinjektor og skumlanse tilsetter luft i skumdysa på lansa. Da med separat løp fra rent vann - evt dobbeltlanse med spyle + skum.

Partner/Daglig Leder: Detailshop.no og kjendis i Gnukkehjørnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bruksvilkår til å plassere en lenke til siden med vilkår for bruk