Gå til innhold

Coating for dummies


Hofsoe

Anbefalte innlegg

Tenkte at det kunne være lurt å ha en egen tråd for spørsmål for oss (meg) som ikke kan så altfor mye om coating. Stille de dustete spørsmålene som dukker opp i tide og utide.

Det har seg jo sånn at jeg skal gå i gang med coating for første gang og har noen spørsmål til dette og det kommer sikkert flere etterhvert og da er det greit og samle all galskapen i samme tråd så slipper jeg å hoppe fra tråd til tråd.

- Hva er de vanligste feilene man kan gjøre når man legger coating?

- Noe man må være veldig obs på?

- Er det noen måter å se at coatingen er ferdig flashet før man bøffer av? 

- Hva kan man coate? Lakk selvfølgelig, men lykter, plastdetaljer og slik?

- Funker det å bruke Britemax Igneous på felger om man har litt igjen som man vil bruke opp?

- Finnes det kanskje en god film på youtube man burde ta en titt på?

 

Endret av Hofsoe

2006 Volvo S60 R 2.5T AWD - Sonic Blue

"Tenk negativt, for da blir du iallefall ikke skuffet!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider



Tenkte at det kunne være lurt å ha en egen tråd for spørsmål for oss (meg) som ikke kan så altfor mye om coating. Stille de dustete spørsmålene som dukker opp i tide og utide.
Det har seg jo sånn at jeg skal gå i gang med coating for første gang og har noen spørsmål til dette og det kommer sikkert flere etterhvert og da er det greit og samle all galskapen i samme tråd så slipper jeg å hoppe fra tråd til tråd.
- Hva er de vanligste feilene man kan gjøre når man legger coating?
- Noe man må være veldig obs på?
- Er det noen måter å se at coatingen er ferdig flashet før man bøffer av? 
- Hva kan man coate? Lakk selvfølgelig, men lykter, plastdetaljer og slik?
- Funker det å bruke Britemax Igneous på felger om man har litt igjen som man vil bruke opp?
- Finnes det kanskje en god film på youtube man burde ta en titt på?
 


De vanligste feilene er slurv i form av wipedown og dårlig buffing av coating.

Ikke alle coatinger skal flashe ferdig. Igneous tar du etter x antall minutter :) luftfuktighet og temp spiller inn. Man kan coate alt. Igneous kan brukes på lakk, plast glass og felger

Mange filmer på YouTube men bør være kjente navn da basic coating er ofte det samme uavhengig av produsent/leverandør

Daglig leder for Blankbil.no
B-kjendis hos Gnukkehjørnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjustad skrev (23 timer siden):

De vanligste feilene er slurv i form av wipedown og dårlig buffing av coating.

Ikke alle coatinger skal flashe ferdig. Igneous tar du etter x antall minutter ? luftfuktighet og temp spiller inn. Man kan coate alt. Igneous kan brukes på lakk, plast glass og felger

Mange filmer på YouTube men bør være kjente navn da basic coating er ofte det samme uavhengig av produsent/leverandør

 

Jeg legger coatingen i en ikke isolert garasje som varmes opp av en dieselvarmer og holdes varm med en gassovn og evt. en liten elektrisk byggtørker. Tipper temperaturen vil ligge rundt 15 - 20 grader, alt ettersom hvor varmt det blir utenfor. Tenkte å ta første bilen i påskeuken.

Jeg bruker en wipedown fra Rupes men jeg føler at den legger igjen ett belegg på bilen så jeg må tørke av med 2 kluter. Er dette normalt? Muligens det er dårlige microfiber kluter jeg har? De funker greit til buffing av polish.

Endret av Hofsoe

2006 Volvo S60 R 2.5T AWD - Sonic Blue

"Tenk negativt, for da blir du iallefall ikke skuffet!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger coatingen i en ikke isolert garasje som varmes opp av en dieselvarmer og holdes varm med en gassovn og evt. en liten elektrisk byggtørker. Tipper temperaturen vil ligge rundt 15 - 20 grader, alt ettersom hvor varmt det blir utenfor. Tenkte å ta første bilen i påskeuken.
Jeg bruker en wipedown fra Rupes men jeg føler at den legger igjen ett belegg på bilen så jeg må tørke av med 2 kluter. Er dette normalt? Muligens det er dårlige microfiber kluter jeg har? De funker greit til buffing av polish.
Bytt ut den wipedown. Den er ikke god nok før coating [emoji53]

Daglig leder for Blankbil.no
B-kjendis hos Gnukkehjørnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg skal snart legge coating og jeg tipper jeg legger den i ca 15 grader. Hvordan blir flashe tiden da?
Kan jeg fortsatt legge Remax etter en god time eller burde jeg vente lenger? Bilen vil nok ikke stå i 20 grader i garasjen,  vil dette ha noe å si på resultatet om bilen kan stå i ro i flere dager i stedet? 

2006 Volvo S60 R 2.5T AWD - Sonic Blue

"Tenk negativt, for da blir du iallefall ikke skuffet!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider



Jeg skal snart legge coating og jeg tipper jeg legger den i ca 15 grader. Hvordan blir flashe tiden da?
Kan jeg fortsatt legge Remax etter en god time eller burde jeg vente lenger? Bilen vil nok ikke stå i 20 grader i garasjen,  vil dette ha noe å si på resultatet om bilen kan stå i ro i flere dager i stedet? 


Vent minimum 2 timer med Remax. Du kan fint la den stå de dagene det gjelder. Jeg pleier å legge top-up dagen etter coating med mindre det er noe helt spesielt. Er det sol en dag så kan du dra ut bilen i sola, det hjelper godt på herding :)

Daglig leder for Blankbil.no
B-kjendis hos Gnukkehjørnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger dette i samme tråd da det er ganske relatert.

Er også nybegynner på coating, har lagt "enkel" coating på et par biler. Det har gått fint, men hadde tenkt å ta det et steg videre, med f.eks Max Protect V1 og V2. Tror jeg har kontroll på fremgangsmåte, temperator osv.  Men spørsmålet er, hva er det verste som kan skje? At jeg skaffer meg selv mye ekstra arbeid med å fjerne det som ikke ble bra? Eller kan jeg lage permanent skade på lakken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger dette i samme tråd da det er ganske relatert.
Er også nybegynner på coating, har lagt "enkel" coating på et par biler. Det har gått fint, men hadde tenkt å ta det et steg videre, med f.eks Max Protect V1 og V2. Tror jeg har kontroll på fremgangsmåte, temperator osv.  Men spørsmålet er, hva er det verste som kan skje? At jeg skaffer meg selv mye ekstra arbeid med å fjerne det som ikke ble bra? Eller kan jeg lage permanent skade på lakken?
Så lenge du er nøye nok og ikke får high spots i V1 som du da coater inne med v2 så er det ikke noe problem å fikse opp i. Skulle du mot formodning gjøre den brølern så kan det også enkelt fikses med litt polering [emoji106]

Daglig leder for Blankbil.no
B-kjendis hos Gnukkehjørnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bruksvilkår til å plassere en lenke til siden med vilkår for bruk