Gå til innhold

Dine vaske ritualer


Coookiey

Anbefalte innlegg

Hei. Tenkte jeg skulle fyre i gang en tråd der folk kan komme med sine vaske ritualer, kanskje du er en person liker å vaske i oljehyre, lettkledd eller kanskje naken. Det finnes mange måter å vaske en bil et på så hvorfor ikke lage en tråd hvor DU! skriver hvordan du vasker din bil, hvilke produkter du bruker, HT for eks etc etc. Bruker du tørkehåndkle? eller kanskje du har en fancy tørker som tørker bilen med luft ? Hvem vet. List opp fortell og forklar hvordan du går frem for å vaske og hvorfor du liker de produktene du bruker.

Selv vasker jeg som følgende :

 

1. Petrokjemisk avfettning etter behov ( Prickbort, tew etc.. )

2. Forvask me skuuum ( Koch Chemie Vorr B er den jeg foretrekker, har også erfaring med Kenotek 4000. Funket bra den, har også erfaring med Turtle sin, lukta godt, funka dårli )

3. Felgvask ( Tuga alu devil, funker meget godt i mine tilfeller, veldig kraftig og bra felgvask som jeg har blitt forelska i. Har også Felgenblitz som også blir brukt )

4. Dekksider ( Her brukes enten Surfex HD eller Gyeon Tire Cleaner, samt Vikan børst. Funker fjell for meg )

5. Håndvask ( Her brukes mitt som jeg har, bestilt Nugget nå gledes til den kommer. Sjampoo er Britemax, CG Citrus & Gloss, CG Maxi Suds. Har bestilt Nano ifra Koch også nå )

6. Forsegling ( Her brukes enten Protector Wax eller Gyeon Wet Coat, wet coat er ett produkt jeg er veldig fornøyd med. Laang holdbarhet. PW er også ett produkt jeg er godt fornøyd med, lukter fantastisk og drøøy i bruk. Ny favoritt )

7. Tørk ( her brukes tørkehåndkle som jeg har tilgjengelig. Ikke så mye fancy tørke apparater her i gården enda. Vurdere BigBoi mini. )

Høytrykk som jeg bruker er en standard Nilfisk E145, men sogler etter en Krænzle når den tid kommer.

Etter behov så blir det også lagt ett nytt lag med voks når jeg merker at tiden er inne for det. Alt etter behov og tid på året, samt hvilken tid jeg har.

Vasker også inne i dørkarmer etc med APC blanding og detailt kost, noe jeg synes fungerer bra da jeg er litt skeptisk å bruke høytrykk på disse plassene.

Selv når jeg vasker så bruker jeg alltids hansker, hansker for meg er blitt ett must når jeg driver med kjemi med tanke på hvilke følger en kan få om en ikke bruker rett HMS utstyr til rett jobb. også lett bukse samt gode sko, ikke tøffler eller sandaler her i gården.

 

Når er det din tur til å fortelle og skrive litt.

Ha en fortsatt trivlig aften og vask i vei.

 

Endret av Coookiey
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Avfetting ved behov, hver vask i vinter nesten. Pb eller tew

2. Forvask autofoam eller kc super foam

3.Felgvask bilberry wheel cleaner, kc felgenblitz ved behov. Dæsj med noe i felgbøtta. Blir ofte kanna som står nærmest, surfex, autofoam, greenstar el. Div børster avhengig av felg. Ez detailing felgbørste og vikan neglebørste til dekksider havner bestandig i bøtta.

4. Håndvask kc nanomagic, bh autowash, britemax puremax. Nugget og myk detailbørste for kriker og dekaler. Vaskepad for nederste del av bil, billig sak kjøpt på ebay. Buckanizer.

6. Skummer kc pw bå bilen, bruker ofte etter vask, alltid nå om vinteren.

5. Tørk  tørkehåndkle, bruker løvblåser endel for å fjerne det meste av vann. Løvblåser på felger.

Har en stihl 129, samt tilgang på karcher varmtvannsvasker, veldig greit på vinters tid. Bruker altfor sjelden hansker ved vask, kun når jeg skal ha nærkontakt med sterke alkaliske såpeblandinger. Mer påpasselig med hansker ved bruk av div annen kjemi. Her vaskes det ofte i arbeidsklær, om sommeren gjerne shorts. Vasker stort sett bare egne biler.

Endret av Eivgro
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det i:

Kränzle 2160 tst med Obsessed garage sitt lansekit og idrobase piuma skumkanon

1. Blankbil x-trem (nesten hver eneste gang med unntak av midt på sommeren når det bare er lett støv).

2. Blankbil Power wash x-trem skum

3. Blankbil Purple Core metallpartikkelfjerner (ved behov)

4. Power wash x-trem

5. Felgvask om det er behov for det

6. Håndvask med gold nugget og britemax pure max i bøtta.

7. Tørk med håndkle og eventuelt Metrovac sin sidekick.

8. Top-up til coating og vask av dørkarmer osv

9. Interiør

  • Liker 1

Daglig leder for Blankbil.no
B-kjendis hos Gnukkehjørnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bruksvilkår til å plassere en lenke til siden med vilkår for bruk