Gå til innhold

Våt/tørr sliping - Check


Anbefalte innlegg

Nå har ikke jeg så mye erfaring med sliping at jeg skal korrigere dere, men man sliper vel i teorien "grovere" med vått enn med tørt (med tilsvarende/samme grit) fordi vannet holder papiret renere slik at man opprettholder slipeevnene lengere. Ved tørrsliping fylles jo papiret med støv etter første draget slik at slipeevnen i.fht grit reduseres raskt? 

Eller er jeg helt på bærtur nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trogha skrev (10 timer siden):

Nå har ikke jeg så mye erfaring med sliping at jeg skal korrigere dere, men man sliper vel i teorien "grovere" med vått enn med tørt (med tilsvarende/samme grit) fordi vannet holder papiret renere slik at man opprettholder slipeevnene lengere. Ved tørrsliping fylles jo papiret med støv etter første draget slik at slipeevnen i.fht grit reduseres raskt? 

Eller er jeg helt på bærtur nå?

Ja, det var egentlig det jeg trodde også helt til vi hadde en selger fra Mirka innom lakkverkstedet jeg jobbet før.

Han kunne fortelle at papir som var beregnet for tørrsliping slipte mer "riktig" enn et våtslipepapir, som gjerne slipte finere siden vannet gjorde at det klumpet seg litt lettere i papiret. Et tørrslipepapir er beregnet for å brukes uten vann, så det slipper støvet veldig lett.

Vi hadde et lite prøveprosjekt etter det besøket, og endte med kun tørrsliping av lakk. Dette var riktignok for det meste sliping av grunning før lakkering.

Personlig liker jeg å våtslipe før polering, så slipper jeg slipestøvet. Da er det bare å tørke over etter sliping. 

Nå har ikke jeg rukket å høre episoden, så jeg vet ikke hva som er blitt sagt, men dette er min erfaring iallefall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det her man melder seg for å få sponsormidler til slipepapir så man får prøvd ut ens nylig tilegnede kunnskaper? Gnukke100 rabattkode? Lover å reklamere til alle mine venner og bekjente samt smittevernslegen jeg skal besøke for å få testet meg for digital korona.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Niebelheim skrev (11 timer siden):

Ja, det var egentlig det jeg trodde også helt til vi hadde en selger fra Mirka innom lakkverkstedet jeg jobbet før.

Han kunne fortelle at papir som var beregnet for tørrsliping slipte mer "riktig" enn et våtslipepapir, som gjerne slipte finere siden vannet gjorde at det klumpet seg litt lettere i papiret. Et tørrslipepapir er beregnet for å brukes uten vann, så det slipper støvet veldig lett.

Vi hadde et lite prøveprosjekt etter det besøket, og endte med kun tørrsliping av lakk. Dette var riktignok for det meste sliping av grunning før lakkering.

Personlig liker jeg å våtslipe før polering, så slipper jeg slipestøvet. Da er det bare å tørke over etter sliping. 

Nå har ikke jeg rukket å høre episoden, så jeg vet ikke hva som er blitt sagt, men dette er min erfaring iallefall.

Det høres jo egentlig fornuftig ut, det var en selger fra 3M som forklarte meg dette for 12-13 år siden, enten tok han feil eller så har det kanskje vært noe utvikling av slipepapir i løpet av årene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bruksvilkår til å plassere en lenke til siden med vilkår for bruk