Gå til innhold

Det absolutte minimum for skånsom pleie


hjustad

Anbefalte innlegg

Ikke alle har de feteste garasjer og utstyr for titusener av kroner. Ei heller har man interesse av å blåse av et halvt statsbudsjett på bilpleieprodukter Jeg tenkte jeg skulle ta meg bryderiet med å skrive litt rundt hva man trenger som et minimum for å kunne ta vare på bilen på en okei måte!

Eksteriør:

Høytrykksspyler bør/må man ha - Du trenger ikke den grommeste men du trenger en som har minst 100bar arbeidstrykk og så høy vannmengde som mulig. 

Skumkanon/såpelegger - På svært mange forbrukerspylere så er det innebygget mikser eller så følger det med en såpelegger. Disse fungerer helt okei og kan brukes. Man kan også oppgradere til skumkanon om man vil ha bedre skum / rengjøringsevne.

Asfalt og tjærefjerner - Det ligger i navnet, også kjent som kaldavfetting.

Metallpartikkelfjerner - Det ligger i navnet her også. Om man tar en pH nøytral snill utgave så kan man også bruke den som felgrens.

Bøtte med rist - Grunnen til at man har rist i bøttene er at små partikler synker til bunnen. Med en rist i bøtta så blir ikke disse virvlet opp igjen og dratt med rundt på lakken hver gang man skyller vaskeverktøyet.

Gold nugget / vaskehanske / svamp - Til å vaske med

Bøttesåpe - God glid og mye skum er alfa omega

Håndkle - til å tørke

Felgkost / børste.

LSP - Last step product. Beskyttelse til lakk, det være seg en voks, forsegling, sprayvoks eller lignende. Gir også enklere renhold [emoji846]

Interiør:

Glassrens

Glassklut

En mild all purpose cleaner

Noen mikrofiberkluter

Om man har skinninteriør kan man om man starter fra bilen er ny klare seg med en rens/beskyttelse i ett.

Dette er det absolutte minimum i mine øyne. Men da klarer man å ta vare på bilen uten åødelegge noe. Samtidig har man en fin grunnpakke å bygge videre på.

 

V1.0 Denne kommer helt sikkert til å revideres. 

 

Kjør debatt!

 

 

 

  • Liker 8

Daglig leder for Blankbil.no
B-kjendis hos Gnukkehjørnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bruksvilkår til å plassere en lenke til siden med vilkår for bruk