Gå til innhold

SS : Range Rover Sport 2015


e30 tic

Anbefalte innlegg

Prøve å lage litt liv i forumet med en gammel jobb jeg utførte for noen år siden. OBS Repost ifra 2015 . Litt artig å se hva man brukte for 5 år siden også. Tiden flyr . Håper det kan være en tråd til inspirasjon .

Denne loggen blie postet både på min nettside og på forumet www.dcn.no så derfor kan det nok være litt mye detaljer innenfor bilpleie for hvermansen så da er dere advart ?

Det er svært sjelden når man får spørsmål om å ta en bil at det blir presisert at det kun er slutt resultatet som teller . Jeg var derfor heldig å få ha bilen i nesten 4 uker.. Fryktelig lenge for eier å vente men likevel helt nødvendig om ting ting skal gjøres skikkelig og det gjøres på kveldstid når sjefen i huset er i seng.

Bilen er en 2015 RR Sport med V8 Diesel og en prislapp ny på over 2 store. Bilen var Ditec behandlet som ny og gått 16000km over 6mnd når jeg fikk den. Eier fortalte at den stort sett hadde vert i vaske automat, noe som synes greitt

 

Utstyr vask

  •  Foma høytrykk
  • Foma Steam 7000
  • En del børster i ulike former
  •  Bøtter med gritguard
  • Tornador

Kjemi utvendig

  • Surfex HD'
  • Tenzi Truck til dekk
  • Prickbort
  • Koch chemie asfaltfjerner
  • Vorreinger B Koch Chemie
  • Korrosol
  • Auto Finesse Citrus
  • Jif Bilshampo

Kjemi Innvendig

  • Surfex 1:20
  • CG Greenclean
  • AG pro vindus rens

Lakk forsegling

  • Pomponazzi 880xx
  • Pomponazzi Balsoo
  • Gyeon Rim på felg og calipere

Vinduer

  • Rain-X

Hardplast og gummi

  • Owatrol Polytrol
  • Pomponazzi Balsoo
  • G technic

Så over til selve arbeidet.. Var fast bestemt på å ta mye bilder av denne jobben. Og det startet jo virkelig lovende, med passelig skiftende regnbyger etc under vaske seansen så utgikk selvsagt det meste av bilder.

 

Vask

 

En av tingene eier påpekte var flasset ifra bakre calipere. Ikke godt nok.

1-IMG_4928

Ikke ekstremt skitten bil

1-IMG_4930

 

Litt smuss blir det

 

 

1-IMG_4975

 

 

Surfex Hd i dørkarmer er en sikker vinner, ekstremt lite møkk, mye skyldes de enorme pakningene og mange av dem

 

 

1-IMG_4983

 

 

 

 

 

 

 

1-IMG_4987

 

 

 

1-IMG_4984

 

Denne ble brukt innvendig i dører

 

 

1-IMG_5015

 

Ble satt ut en periode,men det var bare solen som tittet frem ?

 

1-IMG_4996

 

 

Fortsatte med litt mer grov arbeid. Tenzi Truck på dekk sider og hjulhus. Rimelig overlegent alt det andre jeg har når det gjelder å få rene hjul og annet gørr Ble kjørt på med Asfalt fjerner og forvask i form av skum etter tur

Til min store fortvilelse var Mothers børsten min forsvunnet, heldigvis så vet "Jordan Hvordan" og hjulhusene er såpass høye at jeg med mine 100kg + fikk komme godt inni rundt hjulene

 

1-IMG_4937

 

 

Denne lager skum party i hjulhusa 1-IMG_4969

 

Svært praktisk med luft fjøring!

1-IMG_4972

 

1-IMG_4957

 

Mye asfalt

 

 

1-IMG_4949

 

Nærmer seg noe. Koch Chemie sin asfalt fjerner jobber

1-IMG_4960

 

 

 

1-IMG_4947-001

Ennå mer asfalt fjerner av denne typen

 

1-IMG_4939


1-IMG_4962

 

Felgene fikk noen runder med Koch Chemie sin felg rens som er i gele form så den henger lenge. Ble strengt tatt rene nok bare med HT før videre jobbing men tok en runde med børster også

 

1-IMG_4938

 

1-IMG_4943

Veldig mange store Suv'er er under motoriserte for å "passe" i det norske avgifts systemer. Denne er ikke en av dem!

Men støvete var kraftpakken

1-IMG_4988

Noen har vert med noe hvit gugge på sorte detaljer før meg

 

1-IMG_4992

 

Prickbort er en sikker vinner i motor rom

 

1-IMG_4995

Ble toppet med Vorreiniger B og deretter gått over med detalj børste. Selvsagt lite bilder av dette, da solen titter frem og det ellers var trivelig

1-IMG_5005

Resultatet ble slik i vått

1-IMG_5009

 

 

Så over til selve karossen

 

Speiler og front fikk en runde med denne ifra Engelskmenna

1-IMG_5017

 

Kjørte deretter på med Asfaltfjerner toppet med skum og avspylt med HT

1-IMG_5024

 

IMG_5281

 

Korrosol fikk jobbe litt, men siden denne ikke har gått på vinteren fant den svært lite

 

 

1-IMG_5016

Korrosol i sving

1-IMG_5020 1-IMG_5023Ttil slutt måtte det håndvask til, Zymol svamp ble testet for gøy. Mye mere holdbar en feks Bilnerden sin svamp mn også dyrere.

Jif Bilshampo i bøtta, sikker vinner det også uten noe humbug som gjør at vannet preller osv

 

1-IMG_5012

 

Etter en skikkelig vask ser det slik ut. Ditec hvor?? Kan ikke se at det ligger noe som helst på lakken for å være helt ærlig


1-IMG_5027

 

Trykk luft brukes med måte, legg merke til Silikon slangen på tuppen!

 

1-IMG_5029

Kraftverket tørkes før videre behandling

1-IMG_5034

 

Tørkehåndkle ifra en av de råste leverandørene innenfor bilpleie bransjen. www.bilnerden.no

 

1-IMG_5036

 

 


 

 

Innvendig

 

Så over til litt innvendig, synes det er absolutt best å gjøre unna grov arbeidet innvendig før man kan begynne på det som er mest gøy

 

Slik så det ut før oppstart

 

 

 

 

1-IMG_5041

 

Egentlig skuffet over Land Rover som har sine røtter ifra å bygge 4x4 som virkelig Funker av veien, å la det være en stort lakkert felt der hvor man tråkker imponerer ikke meg. men men..

 

1-IMG_5042

 

No name børste fra Swissvax gutta gjør en god jobb sammen med støvsuger

 

 

 

1-IMG_5046

 

Støvsuging

 

1-IMG_5047

 

1-IMG_5083

 

Mer av det...

 

 

 

 

1-IMG_5048

 

 

Jammen litt støvete ratt også

 

 

1-IMG_5049

 

Litt rusk der man trør inn under pakningene

1-IMG_5080

 

Få ting løser det mer effektivt enn Tornadoren

1-IMG_5081

1-IMG_5082

Rengjøring av pakninger og dører

1-IMG_5077

 

Rengjøring av dørtrekk ble gjort med Zymol skinnrens og Green clean på plast

1-IMG_5075

 

Etter en stund fant jeg en måte å få disse små irriterende kornene ut av setene..

 

1-IMG_5053

 

Skinnsetene var relativt rene, er tross alt "ny" bil. Zymol sin skinn rens er mild og fin. Colourlock sine børster er fine. Nabo logoen på bildene får børstene derfra

 

1-IMG_5067

Måtte teste litt ledezentrum også, fordelen med dem er mye mindre griseri siden dem har skum pumpe. Genailt!



1-IMG_50871-IMG_5093

 

Rattet ble tatt med skinn rens, tornador og det som vises på bildet under.

1-IMG_5099

 

 

Ikke så skitten innvendig, men teppet rundt pedalene ble renset med rensemaskin og Koch Chemie sin såpe. En myk og godt slitt børste stod for slitet.

 

Pedaler ble tatt med Tornador

1-IMG_5101

 

1-IMG_5105

 

 

Alu tersklene fikk en kjap runde med metal polish

1-IMG_5102

 

1-IMG_5383

1-IMG_5376

 

 

Mer bilder av innv kommer senere.

 


Hjul og Bremser

Tok en vaske runde til av calipere da jeg skulle lakkere calipere bak. Kjørte på med Koch sin felg rens igjen og børste


1-IMG_5200

1-IMG_5204

Bremsene forran ser små ut kanskje men er ekstreme 380mm!

1-IMG_5203

Blåste rent med Foma Steam 7000

1-IMG_5206

Hjulene ble rengjort på ny før polering startet

Fra tiden jeg polerte mye alu så hade jeg en egne rondell...

1-IMG_5263

Grønn rupes brukes ikke av på kaross så den fikk duge til hjul sammen med Menzerna rubbing pute

1-IMG_5264

Wipedown før forsegling er Silikonfjerner blandet 1:1 med vann

1-IMG_5267

La denne for 1 gang.

1-IMG_5270

Fin å arbeide med, men holde den?

1-IMG_5271

SV regular er en elskbar polish, tok calipere forran for hånd med den før de fikk samme forsegling.

1-IMG_5273

hjulmutrene måtte også få litt pleie.¨

1-IMG_5275

Slik ble det etter buffing, dekka fikk G- Technic sin Tyre&Trim

1-IMG_5277

Måtte jo gjøre som 2 åringen og leke litt med vann!1-IMG_5393


 

Lakk korrigering

Så over til det som jeg syns er mest gøy..

 

Inspeksjon av lakk først etter 6mnd maskinvask og disse gutta. Tok tykkelse måling det det ikke var plast og det lå på rundt 130my. Godt nok for meg, da vet man det ikke er omlakkert. Kun MYE vaskeriper men ingen dype RDS foruten skaden på bakdøren.

 

IMG_5372

 

IMG_5373

 

Hvem som er skyld i hologrammene vet ikke jeg men den ble vertfall levert slik til kunde som ny

1-IMG_5146

1-IMG_5142

1-IMG_5210

 

 

Riper.. i mengder!

 

 


IMG_5211

En skade etter dør
IMG_5219

IMG_5220

 

Den var det jo bare å våtslipe først som sist.

 


IMG_5226




En av tingene som plaget eier mye var hvordan den sorte piano lakken så ut. Det kan jeg forstå så det var det jeg startet med. Mye tid, mye tape gikk med. Kjørte 3 steg. Ull+ flex deretter minien med regular og Koch Chemie antihologram til slutt

 

IMG_5124

IMG_5214

 

Måtte ta en test med Flexen og ull pad
IMG_5114

 

Ble jo bedre om ikke annet

 

1-IMG_5106

 

Litt bilder fra grov polering


IMG_5117

 

IMG_5118

Lite å utsette på speilet, værre med modellen!IMG_5130

IMG_5113

 

Det for være nok Sort

En del ting må bare tas for hånd. Grillen fik SV Regular bla

IMG_5260

Strong og Regular gjør en god jobb i krokene

IMG_5255

Blåser rent

IMG_5256

Mistet vist fokus..


IMG_5257

Dørhåndtak

1-IMG_5169

En gjeng kjekke produkter fra SV

1-IMG_5172

1-IMG_5173

Kom seg

1-IMG_5175

Ull og Koch Chemie Heavy Cut 8.02 ble funnet frem, det er uten tvil men favoritt polish, støver minimalt og avslutter ekstremt bra, lukter blomster sammenlignet med Menzerna feks.

Uansett, jeg gikk hardt på med ull og kjørte for høyt turtall, relativt myk lakk taklet ikke det og det ble litt klabb. Gikk inn Rupes Periode der jeg kjørte 21maskin med 15 bakplate og hvit rubbing pute og SV Strong. Det virket bra, avslutter strøkent men tok en pokkers evighet, så arv roterende en ny tjangs. Kjørte nesten uten press og aldri over 2 på Flexen. Da fungerte det strøkent! Gøy

1-IMG_5131

50/50 Grov korrigering av panser

1-IMG_5134

50/50 med Flexen og ull

1-IMG_5180

75mm pad rundt luft inntak

1-IMG_5135

1-IMG_5225


JA jeg var skeptisk til både bukken og dørken.....
1-IMG_5144

Sideskjørt ble kjørt med ull selvsagt

1-IMG_5151

Hvilke vaskeriper?1-IMG_5159
Hele hekken inkl nedre del av bakluke er plast så man skal ta det litt piano med roterende

1-IMG_5283

Scholl bakplate og myk ullpad er fullstendig overlegent intil kanter og i kurver. Rupes Mini? Ja til fin steg

1-IMG_5287

Riper

1-IMG_5290

Mindre riper..

1-IMG_5291

Forlengere er praktisk1-IMG_5294

Steg no2 ble Gamle SV Regular på gul Rupes med duetto og litt 21

1-IMG_5137

1-IMG_5297

Slutt steg ble Koch Chemie sin antihologram med tilhørende pute. Magisk polish

1-IMG_5298

Lite bilder av selve kjøringen ser jeg..

Lite bilder av dørkarmer også men de ble rengjort og fikk Zymol Glasur voks. Kos med voks også ?


1-IMG_5301

 

Måtte til med litt dulling igjen for å få det bra rundt RANGE ROVER.

 

1-IMG_5302

 

Etter en del inspeksjon med ulike lys, ulike øyner og Wipedown med silikonfjerner ble det gjort klart for å legge coating.

God temp i garasjen og over 20grader panel temperatur. Hadde bestemt meg for å lege Pomponazzi på denne. 2 Komponent produkt som har vert lenge på markedet men som er litt krevende å ha med å gjøre og krever en viss tilvenning.

 

880 pomponazzi-600x800

 

Få bilder av selve leggingen men her er coatingen på vei av på fører døren. La panel for panel. Tar man for store felt så kan det fort ende med at man må frem med poleringsmaskin.

1-IMG_5309

 

 

En god kompis er med som hjelper, et "must" å være 2 på såpass stor bil

1-IMG_5307 – Kopi

 

Slik ser det ut nylagt og ikke herdet.

1-IMG_5319

 

 

Lakken måtte få være i fred en stund og jeg tok for meg motor rom bla

 

1-IMG_5343

 

1-IMG_5344

 

Jeg var ekstremt fornøyd med swissvax sin forrige engine room spray, den var petroleumsbasert og dannet en glass hard hinne. litt vrien å få bort fra lakk osv var ulempen.

Denne nye som jeg nå brukte skuffet veldig, danner en veldig fin finish, men uansett med flere dagers tørk og varm motor er overflaten fortsatt feit! Dvs at alt støv kommer til å sette seg. Litt for Carpro Perl aktig. Sikkert fin på Show biler som jevnlig får pleie.

1-IMG_5345

 

 

Myk gummi og plastikk fikk Pomponzzi balsoo

 

1-IMG_5346

Det samme her, samt polering av eksos

1-IMG_5366

Balsoo på her også

 

1-IMG_5369

 

 

Eier hadde et par ting som plaget han, ripene i dør terskelen og flassende calipere bak. Dette måtte jo ordnes på noe vis

Brembo rød er en Tett Ferrari farge så multilakk ordnet den til meg.

Litt pussing, litt dekking 2 strøk så så det straks bedre ut. Håper det holder

IMG_5390

 

Eier ville ha folie som beskyttet mot flere striper så jeg gikk for sort matt. Kan så vidt sees på bildet nedenfor, glemte vist å ta bilde av det..

 


IMG_5301






1-IMG_5388

 

Gikk over karossen med Balsoo som er en "topping" for coatingen etter 5 dager og rett før levering.

Genialt produkt som er fint til plast og gummi også, drar opp litt mer glans

1-IMG_5391


1-IMG_5414

 

 

 

1-IMG_5416

1-IMG_5417

 

Tid for levering, fikk tatt et par bilder på vei ut til kunde ? Må si det var helt greit å få beistet av en bil ut av garasjen

 

 

1-IMG_5431

 

1-IMG_5435

 

1-IMG_5437

1-IMG_5448

 

 

 

Noen bilder ifra gårdsplassen hans. Litt støvete etter 4 mil på vestlandsvei med veiarbeid og det som skal til

1-IMG_5454

1-IMG_5455

 

 

OK pluss speil bilder, lite/ingen struktur i lakk til å være nybil
1-IMG_5457

1-IMG_5459

1-IMG_5380

IMG_5375

IMG_5386

1-IMG_5384

 

 

 

 

Noen giveaways som gjør det litt enklere å holde pen bil

IMG_5388

 

Tids bruk på denne passerte 60 timer.

Takk for titten!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
Juden skrev (På 9.6.2020 den 23.18):

Fint arbeid! Hva synes du om swisswax vannpistolen? Jeg er veldig skuffet over min, veldig ofte den ikke lukker seg skikkelig og lekker mye.

Den døde relativt kjapt. Det er nok et overprisa SV produkt, mener jeg har sett de pistolen på biltema eller en annen plass til en fornuftig pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den døde relativt kjapt. Det er nok et overprisa SV produkt, mener jeg har sett de pistolen på biltema eller en annen plass til en fornuftig pris.
Synd det er sånn. Pneu er vell eneste SW produktet jeg ikke angrer på at jeg kjøpte.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bruksvilkår til å plassere en lenke til siden med vilkår for bruk