Gå til innhold

BMW E91 330D - 1 Stegs og beskyttelse


Kimpa

Anbefalte innlegg

For noen uker siden så gjorde jeg mitt første betalte jobb. Det var en gøy, jeg lærte masse på veien og resultatet ble skikkelig bra. 

20200426_183358.thumb.jpg.e218a4b20e7ccea5a56a2c048cc6e8ca.jpg

 

Jeg fikk jobben da en venn av meg hadde brukt Tershine Refract v1 rett etter sommeren i fjor på bilen. Han hadde sprayet på å dratt over med bare en mikrofiber. Når Refract hadde tørket var det masse flekker på bilen av hvor middelet hadde størknet (masse high spots, som så ut som kalk flekker). Disse flekkene hadde faktisk holdt over hele vinteren uten å forsvinne, så han spurte om jeg kunne hjelpe han å få de bort. Jeg har desverre ingen bilder på flekkene men du kan se for deg harde kalkflekker. 

Vi startet med en grundig decon wash, før polering og beskyttelse. Her er alle stegene jeg gjorde:

  1. Hjul først med Bilt Hamber Surfex 10% utblandet på dekk sider, og Bilt Hamber Auto Wheel på felgene. Skrubbe alt inn, og spyle av. 
  2. Så sprayet jeg på Tac System Tar Zero for å fjerne litt asfalt flekker på felgene. 
  3. Så over på motorrom. Bilt Hamber Surfex HD 10% i lavtrykks kanne som spruter skum. Gnukke med masse pensler og børster før sprayet av. 
  4. Så over på lakken - Tershine Dissolve 5min (kallavfetting) - opp til ruter og hele baksiden og unngår alltid lykter da man har lest masse dårlig om kallavfeting og lykter.
  5. Bilt Hamber Surfex i skumkanon over kallavfetting 5min - blandet til 10% ut av kanonen
  6. Spyle ned hele bilen.
  7. Koch Chemie Gentle Snow Foam i skumkanon over hele bilen og i bøtte.
  8. Med GSF på bilen, vasket jeg over hele bilen med GSF fra bøtta og 2 mikro fiber vanter- 
  9. Så tørke bil da Bilt Hamber Korossol (iron remover) står at det skal påføres tørr bil. Spraye på og vente 5-7min.
  10. Spyle av bilen igjen.
  11. Spot treatment på asfalt flekker med Tac System Tar Zero. 
  12. Spyle av bil. 
  13. Clay - Sealclean clay sponge og Optimum No Rinse i Clay lub dilution (15ml per liter)
  14. Tørke bil med MF tørke håndkle og Ryobi verksteds blåser for kriker og kroker. 
  15. Inspisere lakken. Dette har fått bort litt av flekkene, men fortsatt en del igjen. 
  16. Teipe opp all lister og kanter hvor man ikke vil ha polish
  17. Wipedown med Tac System Oil Zero.
  18. Jeg har bare gule rupes pads og Sonax Perfect Finish og Sonax Cutmax. Testet med begge på to forskjellige flekker og cutmax tok vekk 99% av Si02 restene og holdt fortsatt en god glans på den harde bmw lakken. 
  19. Så dro over hele bilen med 9 rupes pads og Cutmax. 
  20. Mens jeg kjørte over bilen, fikk jeg vennen min til å dra over eksos potta med litt autosol metal polish og noen slitne mikrofiber kluter for å få frem litt shine. 
  21. Wipedown med Tac System Oil Zero.
  22. Ville legge på noe enkelt for vennen min som han enkelt kunne vedlikeholde så la på Turtle Wax Ceramic Spray sealant. Spray på et panel, spre ut med et MF håndkle og så tørke over med en ren MF håndkle. Dette var også lagt på felgene. 
  23. Plastikk rundt bilen og dekkene fikk ublandet CarPro Perl
  24. Front ruta fikk litt Gtechniq Glass sealant (G5) mens resterende glass fikk Turlte Wax Ceramic Spray sealant
  25. Bilen fikk herde i garasjen i 24 timer. 

Bilen skal da vedlikeholds med Turtle Wax Ceramic Wet Wax. 

Det jeg har lært er at jeg trenger mer utstyr, haha. Trenger mer pads og en mindre polermaskin da jeg bare har en shinemate med 125mm backing plate. Trenger en med 75mm også. Tror en sånn jobb også i fremtiden hadde vært bedre å ta over 2 dager, men sånn er i det blant at man ikke har mulighet da han trengte bilen igjen. Ellers er jeg fornøyd med jobben, og såklart så var han super fornøyd med bilen og da blir jeg så klart enda gladere. 

20200426_182430.thumb.jpg.0ec0e9bae04ad8e1e446ddeb9bcb964b.jpg

 

  • Liker 6

entirecar.se - Driver youtube og blogg om detailing, biler og racing på hobby nivå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bruksvilkår til å plassere en lenke til siden med vilkår for bruk