Gå til innhold

Såpe og hurtigforseglinger som ikke ødelegger vannskrekken

ErikY

Anbefalte innlegg

Noen som kan anbefale bøttesåpe som ikke svekker de hydrofobiske egenskapene til beskyttelsen på bilen? Tenker da ei nøytral såpe uten tilsatt voks eller lignende. 

Hvordan er det om man bruker f. Eks. KC Nano Magic Shampoo, vil denne da ta over for forseglingen som er lagt på bilen? Så man da er avhengig av den for å få vannegenskaper? 

Så over til hurtigforseglinger. Hvilken kan man legge over voks/forsegling uten at den tar knekken på det som er lagt? Har hørt KC Protector wax er en sånn type, som man er avhengig av for å få vannegenskaper. 

Endret av ErikY
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv 3D Pink, men opplever som følger.. Når jeg kjører forvask og spyler av f. Eks taket (som ikke er spesielt utsatt), så beader og sheeter vannet bedre, enn etter jeg har tatt håndvasken. Bare det jeg synes er litt rart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ErikY skrev (18 timer siden):

Noen som kan anbefale bøttesåpe som ikke svekker de hydrofobiske egenskapene til beskyttelsen på bilen? Tenker da ei nøytral såpe uten tilsatt voks eller lignende. 

Hvordan er det om man bruker f. Eks. KC Nano Magic Shampoo, vil denne da ta over for forseglingen som er lagt på bilen? Så man da er avhengig av den for å få vannegenskaper? 

Så over til hurtigforseglinger. Hvilken kan man legge over voks/forsegling uten at den tar knekken på det som er lagt? Har hørt KC Protector wax er en sånn type, som man er avhengig av for å få vannegenskaper. 

Det du lurer på her er faktisk litt vanskelig å svare på. Det spørs helt på beskyttelsen som er lagt, og produktet som brukes for å vedlikeholde. Nms er laget for vedlikehold av 1k nano, mens pw er laget for vaskeanlegg. Det optimale er jo å bruke produkter uten vannegenskaper, også heller legge ny beskyttelse når denne blir slitt. ?

Partner/Daglig Leder: Detailshop.no og kjendis i Gnukkehjørnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ErikY skrev (19 timer siden):

Litt av poenget med hurtigforseglinger er at de har vannegenskaper, har jeg en "vanlig" voks/sealer på bilen bruker jeg ikke hurtigforsegling/QD/QW før det jeg har på bilen begynner å bli svekket og vannegenskapene er blitt redusert. Litt fordi jeg vil vite hvor lenge det jeg har på bilen lever uten innblanding av andre produkter, og litt fordi en hurtigforsegling vil tulle med/erstatte vannegenskapene på det som allerede er på bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trogha skrev (8 timer siden):

Litt av poenget med hurtigforseglinger er at de har vannegenskaper, har jeg en "vanlig" voks/sealer på bilen bruker jeg ikke hurtigforsegling/QD/QW før det jeg har på bilen begynner å bli svekket og vannegenskapene er blitt redusert. Litt fordi jeg vil vite hvor lenge det jeg har på bilen lever uten innblanding av andre produkter, og litt fordi en hurtigforsegling vil tulle med/erstatte vannegenskapene på det som allerede er på bilen.

Skjønner at litt av poenget med hurtigforseglinger, er at de skal ha vannegenskaper. Det jeg mente var at det burde vært ett eller annet lurium, som man kunne lagt over voks/sealer ca. 1 gang i måneden, som ikke da har tatt knekken på voksen/sealeren. Men som har lagt seg som et lag over, og når dette "luriumet" har blitt slitt bort har, voksen eller sealeren stått igjen.

Litt som en coating funker, med coatinga i bunn og top Coat eller quick detailer spray med SiO2 over. Finnes det noe slik til voks/sealer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stian Nese skrev (1 time siden):

CarPro reset? Denne booster ikke noe i allefall når jeg har brukt den på ubehandlet bil og ødelegger ikke noe når jeg bruker den på behandlet bil ?
Selv liker jeg bath+ på biler med kun hurtigforsegling ?

Carpro reset ser lovende ut når man leser produktbeskrivelsen ja. Men er denne bedre enn f. Eks 3D Pink, britemax puremax når det kommer til nøytral shampo uten glansforsterkere etc? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ErikY skrev (2 timer siden):

Skjønner at litt av poenget med hurtigforseglinger, er at de skal ha vannegenskaper. Det jeg mente var at det burde vært ett eller annet lurium, som man kunne lagt over voks/sealer ca. 1 gang i måneden, som ikke da har tatt knekken på voksen/sealeren. Men som har lagt seg som et lag over, og når dette "luriumet" har blitt slitt bort har, voksen eller sealeren stått igjen.

Litt som en coating funker, med coatinga i bunn og top Coat eller quick detailer spray med SiO2 over. Finnes det noe slik til voks/sealer? 

Det blir vel litt annerledes med voks/sealer da disse ikke ikke legger seg lagvis, og tykkelsen på en påføring med voks/sealer ikke er målbar. En coating blir jo hard og legger seg som et lag på noen mikron, mens en voks/sealer knapt fyller porene i lakken og tåler langt mindre. Så da er det vel ikke så mye annet lurium til disse enn QD/QW etc. Det hadde selvfølgelig vært flott med et lurium som kunne beskytte en voks/sealer, men er vel derfor man kan bruke QD/QW for å friske opp når det trengs, også tar det jo ikke lang tid å slenge på et nytt "lag" med voks/sealer hvis man sammenligner det med en coating.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ErikY skrev (14 timer siden):

Bruker Gold nugget og en god dæsj 3D Pink, skal vell være mininalt med slitasje her?

Jeg tror også dette har noe med mekanisk slitasje å gjøre, på de "værste" voks/sealere ser man ofte dette mest tydelig etter første eller andre vask etter påføring. Men det er mildt sagt stor variasjon på holdbarheten på vokser/sealere og hvor bra (eller dårlig) de tåler vask/kjemikalier, og prisen på veldig mange produkter gjenspeiler seg ikke i holdbarhet. Så jeg er litt nysgjerrig på hva du har på bilen nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trogha skrev (2 timer siden):

Jeg tror også dette har noe med mekanisk slitasje å gjøre, på de "værste" voks/sealere ser man ofte dette mest tydelig etter første eller andre vask etter påføring. Men det er mildt sagt stor variasjon på holdbarheten på vokser/sealere og hvor bra (eller dårlig) de tåler vask/kjemikalier, og prisen på veldig mange produkter gjenspeiler seg ikke i holdbarhet. Så jeg er litt nysgjerrig på hva du har på bilen nå.

Elsket og hatet sealeren Soft99 Fusso Coat V2?, altså den nye versjonen. Lagt kun mtp holdbarhet, men dette ser jo dårlig ut. Kan være det ikke er like mye trøkk i den nye versjonen? ?

Tenkte Fusso Coat sammen med QD Soft99 Speed & Barrier var den optimale comboen når man ser på holdbarheten.. 12 mnd med fusso og 6 mnd på speed & barrier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ErikY skrev (1 time siden):

Elsket og hatet sealeren Soft99 Fusso Coat V2?, altså den nye versjonen. Lagt kun mtp holdbarhet, men dette ser jo dårlig ut. Kan være det ikke er like mye trøkk i den nye versjonen? ?

Tenkte Fusso Coat sammen med QD Soft99 Speed & Barrier var den optimale comboen når man ser på holdbarheten.. 12 mnd med fusso og 6 mnd på speed & barrier. 

Favoritt sealern til mr.hjustad?

Det er med Fusso som med alle andre vokser og sealere, på noen biler sitter den som støpt og gir fantastisk holdbarhet og vannegenskaper i 6-12mnd. Mens noen opplever den som nesten død etter første vask på en bil, også kan den være nesten udødelig på bil nr.2 med samme fremgangsmåte. 

Jeg har sett noen tester på youtube hvor de mente at den nye versjonen ikke var like holdbar som den gamle, men har ikke testet dette selv. 

Jeg kan slenge Fusso på vinterfelgene og ha gode vannegenskaper gjennom en lang nordnorsk vinter, men har gått bort fra å bruke den på bil da det er en av få vokser jeg faktisk har sett forskjell (reduksjon) på glans/klarhet etter noen vask. Nesten som om den blir litt blass i overflaten, dog gjelder det den gamle versjonen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si jeg legger coating på bilen typ carpro cquartz. Må jeg vaske med nøytral sjampoo? Eller kan jeg bruke for eks koch NMS i bøtta ved enkelte tilfeller eller vil dette ruinere coatingen sine egenskaper da ? Og vil det samme gjelde for eks pw i kanonen på høsten vinteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Coookiey skrev (På 5.6.2020 den 10.10):

Si jeg legger coating på bilen typ carpro cquartz. Må jeg vaske med nøytral sjampoo? Eller kan jeg bruke for eks koch NMS i bøtta ved enkelte tilfeller eller vil dette ruinere coatingen sine egenskaper da ? Og vil det samme gjelde for eks pw i kanonen på høsten vinteren?

Når du bruker carpro cquartz, så ville jeg ha holdt meg til carpro sine produkter. Reset som bøttesåpe og Reload til å booste vannegenskapene til coatinga. 

Men har lest dette om Nms: "Koch Chemie Nano Magic Shampoo is an Unchallenged high-tech shampoo to thorough gloss cleaning and long-term protection in a single step. Previously applied waxes and seals are preserved". Kan noen med erfaring si om dette stemmer? 

Protectorwax vil nok ta over vannegenskapene, så da blir du være avhengig av denne for vannskrekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du bruker carpro cquartz, så ville jeg ha holdt meg til carpro sine produkter. Reset som bøttesåpe og Reload til å booste vannegenskapene til coatinga. 
Men har lest dette om Nms: "Koch Chemie Nano Magic Shampoo is an Unchallenged high-tech shampoo to thorough gloss cleaning and long-term protection in a single step. Previously applied waxes and seals are preserved". Kan noen med erfaring si om dette stemmer? 
Protectorwax vil nok ta over vannegenskapene, så da blir du være avhengig av denne for vannskrekk. 

Ja tenkte det jeg også, men gidder ikke å kjøpe carpro såper når jeg har masse andert liggende [emoji23] men blir å skippe protectorwax på min bil værtfall
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Bruksvilkår til å plassere en lenke til siden med vilkår for bruk