Gå til innhold

Isolere garasje, fukt og rustproblematikk.


Lars Haider

Anbefalte innlegg

Har kjøpt hus og med det følger det med en garasje på 6x7meter. Dette er et nybygg som skal stå ferdig i september etter planen, og jeg har alltid ønsket en garasje jeg kan jobbe i hele året, og som det kan lagres ting i uten å være redd for frost. Leser rundt omkring, og det virker som rust og fukt er det store problemet som melder seg når man skal isolere garasje. Siden jeg har liten erfaring med dette fra tidligere lurer jeg på om noen vil dele sine erfaringer, og hvordan dere har løst disse problemene.
 

Det vil bli parkert 2 biler i garasjen til vanlig, og trenger ikke 20c i garasjen på vinterstid, men 10-15c hadde vært fint. Er det mulig og hensiktsmessig?

Endret av Lars Haider
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, dette er mulig.

Jeg har en kompis som bygde seg en garasje for et par år siden. Han har varmepumpe og 20°C året rundt. Han har i tillegg miniventilasjon VL100.

Dette er den samme oppskriften jeg skal bruke i garasjen jeg bygger nå.

https://www.finn.no/20936924

Med tanke på prisen på miniventilasjonen, så er det bare å kjøre på. Da får du ut den fuktige luften om vinteren, også får du også byttet ut lufta om sommeren, sånn at det ikke blir supervarmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er fullt mulig ja, jeg har en garasje på 30 m2 til 1 bil. 
fullisolert, har 2 stk ventiler, 1 høyt oppe mot taket og 1 nede ved gulv, har en vifteovn på 250 w som slår inn på 12 grader. 
Har i tillegg en meaco ddl8 avfukter, med dette oppsettet er det sjelden under 10 grader og holder fugtigheten unna. Har dog ikke greid meg uten avfukteren den er gull verdt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke en ventilasjon uten noen form for avfukter kun bytte ut fuktig luft inne med fuktig luft utenfra? Jeg har forstått det slik at man er avhengig av en eller form for avfukter? 

Roger S: Må ikke denne meaco ddl8 tømmes, eller tømmes via slange i et sluk e.l innen i garasjen? Vil tro det blir vanskelig å ha slangen for å tømme ut av garasjen og samtidig hindre at det fryser på vinteren? Har desverre ingen avløp i garasjen, og eneste løsning jeg evt ser er å borre et hull gjennom gulvet og drenere ut den veien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Haider skrev (1 time siden):

Vil ikke en ventilasjon uten noen form for avfukter kun bytte ut fuktig luft inne med fuktig luft utenfra? Jeg har forstått det slik at man er avhengig av en eller form for avfukter? 

Roger S: Må ikke denne meaco ddl8 tømmes, eller tømmes via slange i et sluk e.l innen i garasjen? Vil tro det blir vanskelig å ha slangen for å tømme ut av garasjen og samtidig hindre at det fryser på vinteren? Har desverre ingen avløp i garasjen, og eneste løsning jeg evt ser er å borre et hull gjennom gulvet og drenere ut den veien. 

Kan løses ved å feste den på vegg og ha slangen ned i 25l vanndunk feks som tømmes når den nærmer seg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Haider skrev (4 timer siden):

Vil ikke en ventilasjon uten noen form for avfukter kun bytte ut fuktig luft inne med fuktig luft utenfra? Jeg har forstått det slik at man er avhengig av en eller form for avfukter?

Nå er det jo ikke så veldig mye luftfuktighet ute om vinteren. Det er jo inne i en varm garasje med snøsmelting som skaper fuktig luft.

Men med tanke på de siste vintrene der det har regnet og vært plussgrader store deler av vinteren, så er selvfølgelig muligheter for å dra inn luftfuktighet utenfra. Har du en varmepumpe vil denne også trekke ut en del av luftfuktigheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Haider skrev (6 timer siden):

Vil ikke en ventilasjon uten noen form for avfukter kun bytte ut fuktig luft inne med fuktig luft utenfra? Jeg har forstått det slik at man er avhengig av en eller form for avfukter? 

Roger S: Må ikke denne meaco ddl8 tømmes, eller tømmes via slange i et sluk e.l innen i garasjen? Vil tro det blir vanskelig å ha slangen for å tømme ut av garasjen og samtidig hindre at det fryser på vinteren? Har desverre ingen avløp i garasjen, og eneste løsning jeg evt ser er å borre et hull gjennom gulvet og drenere ut den veien. 

Denne har slange og tank, tanken er på ca 4 liter og må tømmes 2 ganger PR døgn når den går for fullt. Jeg gjorde det enkelt og boret hull i veggen og har slangen ut bak kledning. Har beskyttelse på slangestussen utvendig. Har kun opplevd at den fryser til 1-2 ganger og det var før jeg la beskyttelse rundt den. Hvis den fryser går vannet i tanken. 
ventilene gir litt fuktig luft inn som du sier men poenget med de er å skape en sirkulasjon på luften inne i rommet som igjen fjerner fukt og hindrer rustdannelse. 
sammen med en vifteovn er det sjelden over skadelig fuktnivå. Det er en lit billigere utgave av varmepumpe da de også fjerner ca 8 liter fukt PR døgn, meaco sin modell fjerner 8 liter i døgnet, fungerer ned mot 0 grader og sender oppvarmet tørr luft tilbake i rommet. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kan varmt anbefale VL100. Har isolert garasje, og satt inn en VL100 pga at ting slo seg der inne.

Har varmepumpe også, samt prøvd med avfukter, men VL100 klarer seg veldig fint alene med å få skiftet ut luften, samt få bevegelse av luften inni garasjen.

Varmepumpen kan da kun brukes for å varme opp når man skal gjøre ting, og det hjelper på strømregningen å slippe at den skal stå å dure ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bruksvilkår til å plassere en lenke til siden med vilkår for bruk