Gå til innhold

BMW E92 M3 by TCS


T.Lund

Anbefalte innlegg

For ca en måned siden var jeg i Tyskland å hentet det som har vært en av mine (oppnåelige) drømmebiler i flere år, en 2009 BMW M3, med 150xxxkm på telleren, 3 tidligere eiere og full servicehistorikk fra merkeforhandler. Å ettersom Frp hadde fått gjennomslag for reduksjon i engangsavgift på biler eldre en 10 år, så ble det gunstig å hente hjem denne, da avgiften falt med 90000.- 1. Juli 2020. Som vanlig når jeg kjøper en ny brukt bil, så trenger den å "resettes", å dette ble gjort over en 5 dagers periode.

 

Her er noen bilder fra utgangspunktet, som ikke var så aller værst.





 

IMG_1072.JPG

 

IMG_1073.JPG

 

IMG_1074.JPG

 

IMG_1075.JPG

 

IMG_1076.JPG

 

IMG_1077.JPG

 

IMG_1078.JPG

 

IMG_1079.JPG

 

IMG_1080.JPG

 

IMG_1081.JPG

 

IMG_1082.JPG

 

IMG_1083.JPG

 

IMG_1084.JPG

 

 

Her har jeg funnet frem litt vaskeprodukter

 

IMG_1085.JPG

 

Starter med Carpro TarX på tørr bil, som får virke i 6-8min

 

IMG_1086.JPG

 

Den finner noe smårusk å jobbe med

 

IMG_1087.JPG

 

Felgene får en runde med Tuga alu devil special (syrefri) felgrens fra utsiden

 

IMG_1088.JPG

 

IMG_1089.JPG

 

Etter avspyling av foregåendes produkter, og litt luft tørking, så ble det en runde med IronX, å dette var den nye typen som skulle lukte litt mindre, å er tilsatt kirsebær lukt, men jeg synes alle slike metallpartikkelfjernere lukter litt stramt.

 

IMG_1090.JPG

 

Denne får også 6-8min virketid før avspyling

 

IMG_1091.JPG

 

Var litt å finne her

 

IMG_1092.JPG

 

Motor rom får en runde med Carpro MultiX 1:20

 

IMG_1093.JPG

 

Som dekkes med et skumlag av Tugalan

 

IMG_1094.JPG

 

Så dekkes hele bilen med Tugalan skum

 

IMG_1095.JPG

 

Går over kriker og kroker med Carpro detail børste, som forøvrig var meget god, med passe myk bust, og meget ergonomisk håndtak

 

IMG_1096.JPG

 

IMG_1097.JPG

 

IMG_1098.JPG

 

IMG_1099.JPG

 

Så klargjøres gritguard bøtta med SV carbath og wash pudel

 

IMG_1100.JPG

 

Skummer opp

 

IMG_1101.JPG

 

Startet fra toppen og ned med berøringsvask, men bildet har blitt borte, så ble bilen spylt ren også fra toppen og ned.

 

IMG_1102.JPG

 

Hadde fått meg denne nye felgbørsten til drillen fra Quixx, å den måtte testes ut.

 

IMG_1104.JPG

 

Myk og fleksibel børste, med smal base som kommer greit til

 

IMG_1105.JPG

 

Også på utsiden var den grei, for å komme inn melllom spilene

 

IMG_1106.JPG

 

Så ble resten tatt med en gammel degradert wash pudel

 

IMG_1107.JPG

 

Så ble hjul tatt av

 

IMG_1108.JPG

 

Kjører en runde med Tuga Alu devil syrebasert felgrens, bare for å være på den sikre siden, men det var ikke mye den fant. Jeg bruker ikke denne eller metallpartikkel fjerner når hjulene står på bilen, da jeg ikke ønsker disse produktene på bremsedeler.

 

IMG_1109.JPG

 

Dekksider får en runde med MultiX 1:20

 

IMG_1110.JPG

 

Skrubbes med stiv børste

 

IMG_1111.JPG

 

Så en runde inni hjulhus

 

IMG_1112.JPG

 

Agiterer med børste

 

IMG_1113.JPG

 

IMG_1114.JPG

 

Spyler av under bilen, som også hadde fått en runde med MultiX

 

IMG_1115.JPG

 

Ferdig vasket

 

IMG_1117.JPG

 

Vannet ligger ganske flatt

 

IMG_1118.JPG

 

Tørker med Carpro Dhydrate

 

IMG_1119.JPG

 

På plass på operasjonsbordet, og hjul avmontert

 

IMG_1120.JPG

 

Starter med å fjerne rester av gammel lim fra felgene

 

IMG_1121.JPG

 

Så polering med Rupes Nano

 

IMG_1122.JPG

 

En liten 50/50

 

IMG_1123.JPG

 

Ferdig polert

 

IMG_1124.JPG

 

IMG_1125.JPG

 

Tar en wipedown med Carpro Eraser

 

IMG_1126.JPG

 

Finner frem Carpro DLux

 

IMG_1127.JPG

 

Først innsiden

 

IMG_1128.JPG

 

Så utsiden

 

IMG_1129.JPG

 

Så tar jeg av kluten, å tar resten uten kloss

 

IMG_1130.JPG

 

Buffer av etter 15min

 

IMG_1131.JPG

 

Fjerner overflødig gummi

 

IMG_1133.JPG

 

Litt vektreduksjon

 

IMG_1134.JPG

 

SV pneu på dekksider

 

IMG_1135.JPG

 

DLux på calippere

 

IMG_1136.JPG

 

Å så ble det også lagt DLux på plast i hjulhus, i tillegg til fjærben og fjærer

 

IMG_1137.JPG

 

Ferdig, bare 3 til å ta.

 

IMG_1138.JPG

 

Hjul klar

 

IMG_1139.JPG

 

Hjul tilbake på bilen, å dekket til med Carpro hjultrekk, for å unngå polerings støv. Kunne latt være å montert de tilbake på bilen, men de tar opp ganske mye plass i garasjen, så fint å kunne gjøre slik.

 

IMG_1141.JPG

 

Vedlikeholdslader er tilkoblet om nettene

 

IMG_1142.JPG

 

Tidligere eier hadde flekket noen steinsprut, å "sølt" litt rundt.

 

IMG_1143.JPG

 

IMG_1144.JPG

 

Det var også 2 store hakk i klarlakken på karbontaket

 

IMG_1145.JPG

 

IMG_1146.JPG

 

Her har jeg markert steinsprut som skal rettes på

 

IMG_1147.JPG

 

Bruker sharkblade til å skjære bort noe av den overflødige lakken fra tidligere eier.

 

IMG_1148.JPG

 

Litt bedre, å mindre å slipe bort

 

IMG_1149.JPG

 

Klargjør Loew Cornell lakkpenn

 

IMG_1150.JPG

 

Drypper i 3 dråper med farge, og 2 dråper klarlakk, å blander det sammen.

 

IMG_1151.JPG

 

Bruker en lupe for å ha skikkelig kontroll på hvordan lakken blir lagt i sårene

 

IMG_1152.JPG

 

Skaden på taket blir klargjort, med å renske kantene på klarlakken.

 

IMG_1153.JPG

 

2Komponent klarlakk

 

IMG_1154.JPG

 

Sprayer i en kopp

 

IMG_1155.JPG

 

Fyller i lakk 

 

IMG_1156.JPG

 

Ferdig fyllt, så da må dette få herde.

 

IMG_1157.JPG

 

Starter på interiøret, å begynner med å ta ut stolene

 

IMG_1158.JPG

 

Før de kobles fra, så tar jeg strømmen, slik at jeg ikke får noe airbag feil i etterkant

 

IMG_1159.JPG

 

Stoler og bakseteputer er ute

 

IMG_1160.JPG

 

Baksetet har sikkert ikke vært i bruk, å her ser man forskjell.

 

IMG_1161.JPG

 

Scangrip lampen fungerer fint å legge på frontruten som interiørbelysning

 

IMG_1167.JPG

 

Starter med støvsuging

 

IMG_1168.JPG

 

IMG_1169.JPG

 

IMG_1170.JPG

 

Taktrekket blir vasket med en MF og MultiX 1:20

 

IMG_1171.JPG

 

IMG_1172.JPG

 

Så får all annen plast i interiøret samme behandling

 

IMG_1173.JPG

 

Denne supermyke interiørbørsten til Carpro plukker fint med seg støv fra kriker og kroker.

 

IMG_1174.JPG

 

Vasker over skinnkledde flater med SV leather cleaner

 

IMG_1175.JPG

 

Børste på det som er tykkere skinn

 

IMG_1176.JPG

 

50/50 på midtarmlen

 

IMG_1177.JPG

 

Rattet trenger også rens (det ble mye bedre, men det blir nok å ta en runde med Fenice skinnratt fornying ila vinteren)
(har tatt et likt ratt med dette tidligere som dere kan se full jobb på her )

IMG_1178.JPG

 

Jobber med børste og rens

 

IMG_1179.JPG

 

50/50

 

IMG_1180.JPG

 

Ferdig, før beskyttelse

 

IMG_1181.JPG

 

IMG_1182.JPG

 

50/50 på armlen i dør

 

IMG_1183.JPG

 

Så var det fremstolene for tur

 

IMG_1184.JPG

 

Møkk etter halve sitteputen

 

IMG_1185.JPG

 

50/50

 

IMG_1186.JPG

 

Stol til høyre ferdig (dette var førerstolen som var mest møkkete)

 

IMG_1187.JPG

 

Begge ferdig

 

IMG_1188.JPG

 

Så ble alt skinn satt inn med SV Leather Glaze

 

IMG_1189.JPG

 

 

IMG_1190.JPG

 

IMG_1191.JPG

 

IMG_1192.JPG

 

Pedaler får en runde med Tornador med MultiX 1:20 i

 

IMG_1193.JPG

 

Så sprayes hele gulvtepe med MultiX 1:20 

 

IMG_1194.JPG

 

Jobber inn med interiørbørste

 

IMG_1195.JPG

 

Skyller og suger opp med Foma combivac

 

IMG_1196.JPG

 

Ferdig renset

 

IMG_1197.JPG

 

Tørker med kupevifte

 

IMG_1198.JPG

 

Bagasjerom før

 

IMG_1199.JPG

 

Etter

 

IMG_1200.JPG

 

Rom under bagasjeromsgulv

 

IMG_1201.JPG

 

Ble en del møkk i rensevannet

 

IMG_1202.JPG

 

Så påføres Carpro Fabric tekstil impregnering, den sprayes på, jobbes inn med en svamp, så sprayes et tynt lag til på, å la det tørke.

 

IMG_1203.JPG

 

IMG_1204.JPG

 

Stoler på plass i bilen

 

IMG_1205.JPG

 

Så kjører jeg 1 time med ozonbehandling

 

IMG_1206.JPG

 

Lufter ut (garasjeporten er åpnet her)

 

IMG_1207.JPG

 

Så starter jeg bilen, setter klimaanlegg på resirkulering å kaldeste innstilling med alle ventiler åpne

 

IMG_1208.JPG

 

AC rens

IMG_1209.JPG

 

Aktiveres, å settes bak stolen

 

IMG_1210.JPG

 

Etter 10-15 min så åpnes bilen, å luftes ut

 

IMG_1211.JPG

 

Bytter kupefilter

 

IMG_1212.JPG

 

Vasker rent før nye settets på plass

 

IMG_1213.JPG

 

Vasker under deksler til filtre

 

IMG_1214.JPG

 

Litt bedre nå

 

IMG_1215.JPG

 

Vinduer vaskes med SV crystal, og SV glassklut

 

IMG_1216.JPG

 

All innvendig plast behandles med SV Quick interior finish

 

IMG_1217.JPG

 

Så til utsiden, fjerner emblemer (noen av dem skal tilbake igjen)

 

IMG_1218.JPG

 

Varmer opp

 

IMG_1219.JPG

 

Vipper av med karrosserikile

 

IMG_1220.JPG

 

Litt limrester, fjernes med label off

 

IMG_1221.JPG

 

Slik

 

IMG_1222.JPG

 

Sideblinklys ble også demontert

 

IMG_1223.JPG

 

Maskert, å klar for litt ekstra jobb på panser

 

IMG_1224.JPG

 

Litt lakkmålinger, å det er greit med lakk, bilen har original lakk over det hele, bortsett fra at for og bakfanger har vært opplakkert.

 

IMG_1225.JPG

 

IMG_1226.JPG

 

IMG_1227.JPG

 

IMG_1228.JPG

 

IMG_1229.JPG

 

IMG_1230.JPG

 

Lakktilstanden bar preg av lette swirls, som tilsier at jeg kan slippe unna med en 1-stegs jobb på store deler av bilen

 

IMG_1231.JPG

 

Det var noen slikke flekker noen steder

 

IMG_1232.JPG

 

IMG_1233.JPG

 

Noen RDS på bakluke

 

IMG_1235.JPG

 

Swirls på bakspoiler

 

IMG_1236.JPG

 

Noen dype spor på tak (antagelig fra en katt)

 

IMG_1237.JPG

 

IMG_1238.JPG

 

IMG_1239.JPG

 

Panser hadde i tillegg til steinsprut, mye rester fra insekter

 

IMG_1240.JPG

 

IMG_1241.JPG

 

Starter med våtsliping, først 2000 så 3000 grit

 

IMG_1242.JPG

 

IMG_1243.JPG

 

IMG_1244.JPG

 

Så ble hele panseret kjørt med Menzerna 400 Rupes blå ullpad og roterendes maskin

 

IMG_1245.JPG

 

IMG_1246.JPG

 

Til høyre for plateknekken er grovpolert

 

IMG_1247.JPG

 

Tar en wipedown

 

IMG_1248.JPG

 

Litt hologramm/haze

 

IMG_1249.JPG

 

IMG_1250.JPG

 

Så kom det plutselig en pakke jeg hadde ventet på fra GS Bildeler

 

IMG_1251.JPG

 

Nye OEM gulvmatter

 

IMG_1252.JPG

 

Dekket til gulvet med plast, å ga de en runde med Carpro Fabric imprignering

 

IMG_1253.JPG

 

Så videre på lakken, her får frontfanger og lykter en runde med Menzerna 400 på blå rupes ullpad med Rupes Mini maskin

 

IMG_1254.JPG

 

IMG_1255.JPG

 

50/50 av lykter, litt forbedring, å ville ikke ta for mye, da jeg ikke hadde planer om å lakke opp med 2K UV lakk.

 

IMG_1256.JPG

 

Så til disse flekkene, her var det Rupes Nano med grønn pute og Menzerna 400 som roterendes

 

IMG_1258.JPG

 

Så å si borte, kan skimte en liten mørk flekk

 

IMG_1259.JPG

 

RDS på bakluke, før

 

IMG_1261.JPG

 

Under

 

IMG_1262.JPG

 

Etter grovpolering

 

IMG_1263.JPG

 

Så til taket, her skjærer jeg bort overflødig klarlakk med Mirka sharkblade

 

IMG_1264.JPG

 

IMG_1265.JPG

 

Pusser med 2000/3000

 

IMG_1266.JPG

 

Var desverre en liten del av klarlakken på den største fyllingen som ikke var gjennomherdet (etter 2 døgn) Det skal sies at det var litt tykt med klarlakk.

 

IMG_1267.JPG

 

Polerer opp

 

IMG_1268.JPG

 

Ferdig grovpolert

 

IMG_1269.JPG

 

IMG_1270.JPG

 

Så til disse sporene etter skadedyret, jeg var skaptisk her, ettersom disse pleier å være dype.

 

IMG_1271.JPG

 

Etter polering så var det ikke mye forskjell, så jeg fant frem våtslipeklossen

 

IMG_1272.JPG

 

Etter litt jobbing, så må jeg bare innse at disse faktisk er for dype til å få bukt med, fikk de litt "grunnere" men turde ikke gå noe lenger.

 

IMG_1273.JPG

 

Så til finpolering, å jeg håper jo favorittkomboen min som er SV cfp regular, gul rupes skumpute og Rupes 15MK3 fikser dette

 

IMG_1274.JPG

 

Etter en runde så ser det bra ut

 

IMG_1275.JPG

 

Her er før polering

 

IMG_1276.JPG

 

Action

 

IMG_1277.JPG

 

50/50

 

IMG_1278.JPG

 

Nyrene (grillen) fikk en runde med Nano

 

IMG_1279.JPG

50/50

 

IMG_1280.JPG

 

Høyre er polert

 

IMG_1281.JPG

 

Polering av lister rundt vinduer

 

IMG_1282.JPG

 

50/50

 

IMG_1283.JPG

 

50/50 på bakspoiler

 

IMG_1284.JPG

 

Karrosseristag er greit å ha ved polering av bakluke

 

IMG_1285.JPG

 

50/50 av baklykt

 

IMG_1286.JPG

 

Fant denne ripen på bakfangeren, som så dyp ut

 

IMG_1287.JPG

 

IMG_1288.JPG

 

Desverre så var den gått gjennom noen plasser, men dempet relativt bra

 

IMG_1289.JPG

 

Polering inne i dørkarmer

 

IMG_1290.JPG

 

Dørlås før og etter

 

IMG_1291.JPG

 

IMG_1292.JPG

 

Så ble det SV Utopia til LSP

 

IMG_1298.JPG

 

Legges på i et tynt lag

 

IMG_1299.JPG

 

Buffes etter 10-15 min

 

IMG_1300.JPG

 

Deksler til sideblink vaskes med eraser

 

IMG_1301.JPG

 

Så en runde med Carpro DLux

 

IMG_1302.JPG

 

Det samme med luftinntak i frontfanger

 

IMG_1303.JPG

 

Blinklyshus vaskes

 

IMG_1304.JPG

 

Så er det frem med sort folie

 

IMG_1305.JPG

 

Å vipps, no chrome.

 

IMG_1306.JPG

 

Montert

 

IMG_1307.JPG

 

Så motor rommet

 

IMG_1308.JPG

 

Avstiverene var litt irret, så de fikk en runde med en fin schotch pad

 

IMG_1309.JPG

 

etter

 

IMG_1310.JPG

 

Samme med panserlås

 

IMG_1311.JPG

 

Etter

 

IMG_1312.JPG

 

Låseøyne ble byttet til nye

 

IMG_1313.JPG

 

Så en runde med SV Motor shine

 

IMG_1314.JPG

 

IMG_1315.JPG

 

Under bilen, så er det en del filt deksler, disse ble behandlet med Carpro Fabric

 

IMG_1317.JPG

 

Innsiden av panser fikk en runde med SV Opaque

 

IMG_1318.JPG

 

Eksos stusser polert med SV cfp regular

 

IMG_1320.JPG

 

Å så et lag med SV Autobahn

 

IMG_1321.JPG

 

IMG_1322.JPG

 

Felger trekkes til med moment (120nm)

 

IMG_1323.JPG

 

Netting fikk en runde med Carpro DLux

 

IMG_1324.JPG

 

IMG_1325.JPG

 

50/50

 

IMG_1326.JPG

 

Også bak

 

IMG_1327.JPG

 

Og panser

 

IMG_1328.JPG

 

Alle vinduer forseglet med Carpro FlyBy forte

 

IMG_1329.JPG

 

IMG_1330.JPG

 

IMG_1331.JPG

 

 

Så til noen ferdigbilder

 

IMG_1337.JPG

 

IMG_1340.JPG

 

IMG_1341.JPG

 

IMG_1342.JPG

 

IMG_1343.JPG

 

IMG_1344.JPG

 

IMG_1345.JPG

 

IMG_1346.JPG

 

IMG_1347.JPG

 

IMG_1348.JPG

 

IMG_1349.JPG

 

IMG_1350.JPG

 

IMG_1351.JPG

 

IMG_1352.JPG

 

IMG_1353.JPG

 

IMG_1354.JPG

 

IMG_1355.JPG

 

IMG_1356.JPG

 

IMG_1357.JPG

 

IMG_1358.JPG

 

IMG_1359.JPG

 

IMG_1360.JPG

 

IMG_1361.JPG

 

 

IMG_1333.JPG

 

 

IMG_1362.JPG

 

IMG_1363.JPG

 

IMG_1364.JPG

 

IMG_1365.JPG

 

IMG_1366.JPG

 

IMG_1367.JPG

 

 

 

 

 

                                                     **********          BILDER ER IKKE TILLAT BRUKT, UTEN TRÅDSTARTERS SAMTYKKE         **********

 

 

  • Liker 8

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER | SWISSVAX CERTIFIED DETAILER | SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR | DCN APPROVED DETAILER | 

2017 RUPES AMBASSADOR | RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR | KURS/MESSER FOR CONLOGO | AUTOPIA EXPO CO FOUNDER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kan mann si her da som er dekkende nok? Uansett så er dette et vakkert stykke arbeide uten tvil ? Applaus er på sin plass ?

Kan jo også nevne at bruken av CarPro produktene gleder en CarPro "nerd" stort ?

Certified CarPro Professional Detailer ?

Kosmetisk bilpleier Mitsubishi og Hyundai ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

northcarspa skrev (På 28.7.2020 den 14.28):

Hva kan mann si her da som er dekkende nok? Uansett så er dette et vakkert stykke arbeide uten tvil ? Applaus er på sin plass ?

Kan jo også nevne at bruken av CarPro produktene gleder en CarPro "nerd" stort ?

Takker, jeg liker også godt carpro, å har brukt det i flere år.

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER | SWISSVAX CERTIFIED DETAILER | SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR | DCN APPROVED DETAILER | 

2017 RUPES AMBASSADOR | RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR | KURS/MESSER FOR CONLOGO | AUTOPIA EXPO CO FOUNDER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjustad skrev (19 timer siden):

Gratulerer med kjempekul nybil Tommy! Ble jo helt kanon etter en god runde under kniven!

Hvilke planer har du for bilen fremover?

Takker Håkon. Er mye planer, men det koster også mye, så må nok ta litt etterhvert, men 18" hjul, KW clubsport understell, GTS frontlippe, BMW Performance stoler, AP Racing Big Brake Kit, oppgradering av eksos+++

  • Liker 1

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER | SWISSVAX CERTIFIED DETAILER | SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR | DCN APPROVED DETAILER | 

2017 RUPES AMBASSADOR | RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR | KURS/MESSER FOR CONLOGO | AUTOPIA EXPO CO FOUNDER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Håkon. Er mye planer, men det koster også mye, så må nok ta litt etterhvert, men 18" hjul, KW clubsport understell, GTS frontlippe, BMW Performance stoler, AP Racing Big Brake Kit, oppgradering av eksos+++
Sjefen min hadde en e92 med 630hk ess kit. Det kan anbefales [emoji85] men koster deretter [emoji28]

Daglig leder for Blankbil.no
B-kjendis hos Gnukkehjørnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjustad skrev (7 timer siden):

Sjefen min hadde en e92 med 630hk ess kit. Det kan anbefales emoji85.png men koster deretter emoji28.png

 

Har sittet på med Michael Peter (eieren av Nautiluz creation) sin E92 med presse og over 600hk, å det flytter seg greit.

  • Liker 1

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER | SWISSVAX CERTIFIED DETAILER | SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR | DCN APPROVED DETAILER | 

2017 RUPES AMBASSADOR | RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR | KURS/MESSER FOR CONLOGO | AUTOPIA EXPO CO FOUNDER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bruksvilkår til å plassere en lenke til siden med vilkår for bruk