Gå til innhold

Montering av ekstralys


Hofsoe

Anbefalte innlegg

Vurderer å sette på en ledbar på konebilen, en 2019 Outlander men er noe usikker på hvordan dette gjøres. 

Jeg har søkt litt rundt omkring men finner ikke helt svaret. Har delvis funnet ut hvordan det skal gjøres men finner ikke helt ut hvor releet kommer inn. 

Ifølge en fremgangsmåte på en Outlander side på Facebook så skal en leding til batteri eller i en sikringsboks i motorrommet, en leding skal til jording og en ledning skal kobles til lysledningen til langlysene. Men hvor og hvordan skal releet festes? 

Er jo så mange som har ekstra lys så dette kan jo ikke være rakettforskning å få til. Jeg ønsker ikke å legge opp egen bryter til å inne i kupeen.

2006 Volvo S60 R 2.5T AWD - Sonic Blue

"Tenk negativt, for da blir du iallefall ikke skuffet!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er helt inne på hvordan dette skal gjennomføres ? Mange velger et ferdig "ledningsnett" fra Biltema eller Strands.. dermed et det bare å koble til ledningene. Bruk gjerne litt tid på å planlegge gjennomføringen da det er så mye penere med ledninger som er skjult. Sørg for et godt punkt for jording (viktig). I de ferdig produserte ledningsnettene er releet tilkoblet ledningsnettet og det lar seg ikke gjøre å koble feil der. Releet festes gjerne ved sikringsboks eller der det lar seg plassere uten at du får unødvendig bøy/press på ledninger og kontaktflater. Av det jeg vet så monterer våre Mitsubishi teknikere releet så nært sikringsboks som de kan, rett og slett for utseende, plass og tilgjengelighet.

Om du fortsatt ikke finner ut av det så kan jeg kanskje bistå med bilder av montering. 

  • Liker 1

Certified CarPro Professional Detailer ?

Kosmetisk bilpleier Mitsubishi og Hyundai ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. 
Bilder er jo alltid konge men jeg får gi det ett forsøk først.
Har du evt. noen anbefalinger av ledbar? Hva bruker Mitsubishi selv? 
 

Jeg får satse på det er noen nettsteder som har gode tilbud på Black Friday. 

2006 Volvo S60 R 2.5T AWD - Sonic Blue

"Tenk negativt, for da blir du iallefall ikke skuffet!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hofsoe skrev (10 timer siden):

Takk for svar. 
Bilder er jo alltid konge men jeg får gi det ett forsøk først.
Har du evt. noen anbefalinger av ledbar? Hva bruker Mitsubishi selv? 
 

Jeg får satse på det er noen nettsteder som har gode tilbud på Black Friday. 

Her går det veldig mye i Lazer og Lumen sine produkter. Ville tatt en titt på hjemmesiden til Ekstralys eller Arbeidslys.. der er mye forskjellig å velge mellom. Men se etter en ledbar som har kombinert lysbile, altså langt kastelengde og spredning. Hvis jeg skulle anbefale noe så måtte det være Lazer Linear 18 Elite

Tips: Den selges på tilbud på Arbeidslys.no ?

Endret av northcarspa

Certified CarPro Professional Detailer ?

Kosmetisk bilpleier Mitsubishi og Hyundai ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det ble lys på bilen. Fikk montert det her om dagen. Valget falt på en Lumen Helios CS15 ledbar kjøpt på Black Friday hos BPK for en hyggelig pris. 
Gikk veldig greit å montere og koble til. Fikk en flatsikringsholder hos en bekjent som jeg koblet til på langlys sikringen. Så det funket fjell. Får se om jeg får tatt noen bilder en dag med resultatet. 

  • Liker 1

2006 Volvo S60 R 2.5T AWD - Sonic Blue

"Tenk negativt, for da blir du iallefall ikke skuffet!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hofsoe skrev (På 29.12.2020 den 20.34):

Det ble lys på bilen. Fikk montert det her om dagen. Valget falt på en Lumen Helios CS15 ledbar kjøpt på Black Friday hos BPK for en hyggelig pris. 
Gikk veldig greit å montere og koble til. Fikk en flatsikringsholder hos en bekjent som jeg koblet til på langlys sikringen. Så det funket fjell. Får se om jeg får tatt noen bilder en dag med resultatet. 

Knall ? Regner med at du er fornøyd med lyset også ?

Certified CarPro Professional Detailer ?

Kosmetisk bilpleier Mitsubishi og Hyundai ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Ble vesentlig bedre. Lyset på disse Outlanderene er en vits! Så det gjorde seg. Må se om jeg kan greie å ta noen bilder etterhvert så skal jeg få lagt ut resultatet.

2006 Volvo S60 R 2.5T AWD - Sonic Blue

"Tenk negativt, for da blir du iallefall ikke skuffet!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Kalle skrev (Akkurat nå):

I skringsboksen i motorrommet: Koblet + på hovedstrømmen (rød ledning) til min Lazer Linear 18 Elite til den ledige kabelskopinnen i port SBF2 og den hvite signaltriggerledningen til fjernlyspunktet F18 ved hjelp av en flatsikringsadapter ("sikringstyv"). Fungerer utmerket, men måtte modifisere sikringsadapteren noe da det er trangt mellom rele R4 og R6. Husk at du nå trenger 2 stk 10A  sikringer etter montering av denne adapteren. Èn til opprinnelig funksjon (fjernlyset) og èn til signaltrigger til LED-planken.

Connection of led bar connectors in 2017 Mitsubishi Outlander PHEV fuse box.png

Gjelder en 2017 Mitsubishi Outlander PHEV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bruksvilkår til å plassere en lenke til siden med vilkår for bruk