Gå til innhold

Ønsketråden!


Tommy

Anbefalte innlegg

Gooselake skrev (Akkurat nå):

Ein kombinert video/tekst guide på bruk av roterande maskin hadde vore sweet! Spesielt kantkjørings-teknikk med alt for stor ullpad @hjustad ?

Jeg skal ta deg på ordet og sørge for at det skjer. Når @Tommykommer hit til våren så skal vi lage en film om akkurat det! 

  • Liker 1

Daglig leder for Blankbil.no
B-kjendis hos Gnukkehjørnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kansje ikke direkte guide, men;

 

Enten man ønsker noen til å utføre en jobb på bilen din eller om du skal utføre en jobb for andre så er jo pris alltid et tema. Det er jo selvsagt viktig å sette en pris som gjenspeiler seg i timene som legges i arbeidet samt kvalitet og kompetanse vedkommende har. I denne bransjen er det ekstremt mange weekend warriors som legger seg så lavt at de knapt dekker utgiftene på produktene de bruker. Dette vil selvsakt være ødleggende for serriøse bedrifter som er avhengig av inntekt for å kunne drive. Dette er det også viktig at forbrukere har fokus på dersom bransjen skal være serriøs. 

 

Det vil selvsakt være vanskelig å sette en nøyaktig pris da det kan være store forskjeller på hvor stor en jobb  blir (ønske fra kunde, tilstand på lakk, type lakk, størrelse på bil etc.) 

 

Men er det noen som driver med bilpleie/detailing som kan sette opp en liste som et verktøy/hjelpemiddel for både forbrukere og de som skal utføre jobbene av hva man kan forvente seg av prisnivå på forskjellige jobber, tidsforbruk, hvilke forventninger man bør ha til kompetanse, hva man bør se etter når man skal finne noen til å ta en jobb for seg og kansje vi også kunne hatt en post for "referanser" som den som utfører jobber selv kan opprette og kunder kan komme inn å si sin mening om vedkommende. Kanskje også delt opp i fylker så folk enkelt kan gå inn å velge ut noen til å shine bilen sin i sitt område? 

Eier av Bilfrelst.no | Bil og bilpleie entusiast. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kansje ikke direkte guide, men;
 
Enten man ønsker noen til å utføre en jobb på bilen din eller om du skal utføre en jobb for andre så er jo pris alltid et tema. Det er jo selvsagt viktig å sette en pris som gjenspeiler seg i timene som legges i arbeidet samt kvalitet og kompetanse vedkommende har. I denne bransjen er det ekstremt mange weekend warriors som legger seg så lavt at de knapt dekker utgiftene på produktene de bruker. Dette vil selvsakt være ødleggende for serriøse bedrifter som er avhengig av inntekt for å kunne drive. Dette er det også viktig at forbrukere har fokus på dersom bransjen skal være serriøs. 
 
Det vil selvsakt være vanskelig å sette en nøyaktig pris da det kan være store forskjeller på hvor stor en jobb  blir (ønske fra kunde, tilstand på lakk, type lakk, størrelse på bil etc.) 
 
Men er det noen som driver med bilpleie/detailing som kan sette opp en liste som et verktøy/hjelpemiddel for både forbrukere og de som skal utføre jobbene av hva man kan forvente seg av prisnivå på forskjellige jobber, tidsforbruk, hvilke forventninger man bør ha til kompetanse, hva man bør se etter når man skal finne noen til å ta en jobb for seg og kansje vi også kunne hatt en post for "referanser" som den som utfører jobber selv kan opprette og kunder kan komme inn å si sin mening om vedkommende. Kanskje også delt opp i fylker så folk enkelt kan gå inn å velge ut noen til å shine bilen sin i sitt område? 
Problemet er at det er svært forskjellige prisnivåer rundt om i landet. Man har forskjellige kostnader mtp drift og innkjøp og mange andre faktorer. Om man skal koke det ned så er det egentlig sum for jobb minus innkjøp og drift delt på antall timer er lik timelønn. Så må man jo definere for seg selv hva en bra timelønn er. Jeg har et minimum på 300 i timen pluss mva for at det skal være forsvarlig etter at alt er trukket fra

Daglig leder for Blankbil.no
B-kjendis hos Gnukkehjørnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjustad skrev (27 minutter siden):
Denny skrev (53 minutter siden):
Kansje ikke direkte guide, men;
 
Enten man ønsker noen til å utføre en jobb på bilen din eller om du skal utføre en jobb for andre så er jo pris alltid et tema. Det er jo selvsagt viktig å sette en pris som gjenspeiler seg i timene som legges i arbeidet samt kvalitet og kompetanse vedkommende har. I denne bransjen er det ekstremt mange weekend warriors som legger seg så lavt at de knapt dekker utgiftene på produktene de bruker. Dette vil selvsakt være ødleggende for serriøse bedrifter som er avhengig av inntekt for å kunne drive. Dette er det også viktig at forbrukere har fokus på dersom bransjen skal være serriøs. 
 
Det vil selvsakt være vanskelig å sette en nøyaktig pris da det kan være store forskjeller på hvor stor en jobb  blir (ønske fra kunde, tilstand på lakk, type lakk, størrelse på bil etc.) 
 
Men er det noen som driver med bilpleie/detailing som kan sette opp en liste som et verktøy/hjelpemiddel for både forbrukere og de som skal utføre jobbene av hva man kan forvente seg av prisnivå på forskjellige jobber, tidsforbruk, hvilke forventninger man bør ha til kompetanse, hva man bør se etter når man skal finne noen til å ta en jobb for seg og kansje vi også kunne hatt en post for "referanser" som den som utfører jobber selv kan opprette og kunder kan komme inn å si sin mening om vedkommende. Kanskje også delt opp i fylker så folk enkelt kan gå inn å velge ut noen til å shine bilen sin i sitt område? 

Vis mer  

Problemet er at det er svært forskjellige prisnivåer rundt om i landet. Man har forskjellige kostnader mtp drift og innkjøp og mange andre faktorer. Om man skal koke det ned så er det egentlig sum for jobb minus innkjøp og drift delt på antall timer er lik timelønn. Så må man jo definere for seg selv hva en bra timelønn er. Jeg har et minimum på 300 i timen pluss mva for at det skal være forsvarlig etter at alt er trukket fra

Gir du da alltid timepris, eller gir du fastpris og tar tap om du skulle bruke lenger tid? Eventuelt informerer kunde om at de kan bli avvik på pris? Mange vil jo gjerne ha fastpris sånn jeg forstår det og iallefall på Sunnmøre er det for folk flest ikke verdt å bruke mer enn 3-4k uansett nivå på jobb. Noe jeg mener er alt for lavt for de fleste jobber som innebærer korrigering/polering av en hel bil?

 

Personlig så tar ikke jeg jobber for andre pr nå, men kommer sikkert til å gjøre det enkelte ganger når det passer seg i tiden som kommer de neste årene.

Eier av Bilfrelst.no | Bil og bilpleie entusiast. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider



Gir du da alltid timepris, eller gir du fastpris og tar tap om du skulle bruke lenger tid? Eventuelt informerer kunde om at de kan bli avvik på pris? Mange vil jo gjerne ha fastpris sånn jeg forstår det og iallefall på Sunnmøre er det for folk flest ikke verdt å bruke mer enn 3-4k uansett nivå på jobb. Noe jeg mener er alt for lavt for de fleste jobber som innebærer korrigering/polering av en hel bil[emoji28]
 
Personlig så tar ikke jeg jobber for andre pr nå, men kommer sikkert til å gjøre det enkelte ganger når det passer seg i tiden som kommer de neste årene.


Jeg opererer med fastpris basert på kunnskapen om de forskjellige lakk typene og bilmodellene som jeg har opparbeidet meg. Eventuelt så får jeg inn bilen ved "takst" / inspeksjon og tar et lite testfelt for å se.

Problemet kommer når du f.eks vil ha full korrigering og coating hvorpå jeg sier 15 000 kroner men du bare vil betale 8. Da må det trikses og 2 steg blir til ett samt en del andre faktorer. Du får en blank lettvasket bil som ikke er perfekt. Noen ganger så er det så håpløst å få et ok resultat at jeg velger å ikke ta oppdraget. Når noen ikke vil bruke mer enn 3-4k så er det så enkelt som en nedvask etterfulgt av en rask enstegs med aio toppet med voks eller en maskinforsegling. Det er det man får for den prisen, enkelt og greit.
  • Liker 3

Daglig leder for Blankbil.no
B-kjendis hos Gnukkehjørnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til pris man tar for jobber, undres jeg mange ganger på hva folk tenker? Hva er det minste dem selv vil ha i timen for å utføre en jobb for andre.

Problemet har vi fått av alle de sjappene som reklamerer med store skilt med polering til 1000-1500,- Det er da denne summen alle forventer ? Det er disse som har ødelagt markedet.

  • Liker 2

Innehaver av Lafton's Autospa 
Rupes instruktør for Holgers AS 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JLafton skrev (2 timer siden):

Når det kommer til pris man tar for jobber, undres jeg mange ganger på hva folk tenker? Hva er det minste dem selv vil ha i timen for å utføre en jobb for andre.

Problemet har vi fått av alle de sjappene som reklamerer med store skilt med polering til 1000-1500,- Det er da denne summen alle forventer ? Det er disse som har ødelagt markedet.

Det er helt riktig! Mange tror polering tar 1 time inkludert vask og da kan man jo forstå hvorfor arbeidet verdsettes så lite. Jeg tror heldigvis folk har blitt litt mere opplyst på arbeidet som ligger bak, selv om det fortsatt er mange uvitende på dette temaet. 

 

Det er også mange hobby 'detailere' som priser seg helt ned for å komme inn på markedet. Og det er jo veldig synd... 

Eier av Bilfrelst.no | Bil og bilpleie entusiast. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt riktig! Mange tror polering tar 1 time inkludert vask og da kan man jo forstå hvorfor arbeidet verdsettes så lite. Jeg tror heldigvis folk har blitt litt mere opplyst på arbeidet som ligger bak, selv om det fortsatt er mange uvitende på dette temaet. 
 
Det er også mange hobby 'detailere' som priser seg helt ned for å komme inn på markedet. Og det er jo veldig synd... 
De gjør seg selv en bjørnetjeneste siden det ikke er like lett å skru opp prisene senere ja.

Daglig leder for Blankbil.no
B-kjendis hos Gnukkehjørnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker guide på hvilke pakninger som tåler hvilke kjemikalier, kwazar har jo en drøss og jeg blir aldri klok på det.

Hadde vært kjekt om en kunne lagd en tråd som samla alle norske video guider, amerikanere kan bli litt vell dramatiske.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker guide på hvilke pakninger som tåler hvilke kjemikalier, kwazar har jo en drøss og jeg blir aldri klok på det.

Hadde vært kjekt om en kunne lagd en tråd som samla alle norske video guider, amerikanere kan bli litt vell dramatiske.

 
Det er faktisk svært få norske videoguider som ikke er usmakelig salgsvridd.@Tommy vet kanskje om noen?

Daglig leder for Blankbil.no
B-kjendis hos Gnukkehjørnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjustad skrev (1 time siden):

Det er faktisk svært få norske videoguider som ikke er usmakelig salgsvridd.@Tommy vet kanskje om noen?

Kan godt være internasjonale også egentlig, bare det er relevant for Norge. Feks det å skumme ned bilen for og så bruke vaskehanske rett på skummet er vell ikke veldig egnet for vårt klima.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående pakninger så er det forholdsvis enkelt, så jeg vet ikke om man trenger en hel guide på det.

Epdm pakninger: Ph 8-14

Viton pakninger: Ph 1-6

I tillegg så bør du bruke viton pakninger på petrokjemi. Epdm er nesten vanlig gummi pakninger, så de sveller om du bruker petrokjemi på de.

Jeg undersøkte dette en del da jeg undersøkte Epoca Foamer (som jeg håper Tommy får ordnet i nettbutikken snart)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Vedlikehold av bil med keramiske bremseskiver:

-Keramiske bremseskiver er noe som vi ikke ser så ofte. Men dere som driver med bilpleie på daglig basis har nok tatt endel eksklusive biler med dette. 

 

Det jeg har stussa litt i er vedlikehold av desse. Etter det jeg kan se anbefales det å bruke en Ph-nøytal shampoo når man rengjør felger på biler med keramiske bremser. Mye fordi at de ikke legger igjen bremsestøv og at sånne biler sjelden blir brukt så mye at stort mer er nødvendig. 

 

Syrebaserte produkter, metallpartikkelfjernere og alkaliske produkter bør unngåes? MEN, er de så ømfintlige at man ikke kan påføre alkalisk avfetting over når man holder på med forvasken og skummer ned bilen? Noen som vil gå mer inn i detalj på hva man bør være obs på når man vasker biler med keramiske bremser, og eventuelle andre "fallgruver" som måtte være på eksklusive biler? 

Eier av Bilfrelst.no | Bil og bilpleie entusiast. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bruksvilkår til å plassere en lenke til siden med vilkår for bruk