Gå til innhold

Syrevask

Eirik Dankertsen

Anbefalte innlegg

Syrevask, her tenkte jeg å høre om andres erfaringer ved bruk.

Den typen jeg har brukt, "togvask", der er jeg alltid nøye med å skumlegge bilen rett etter avspyling. Da får jeg nøytralisert den, og slipper matte overflater, uønsket tæring på aluminium etc. Noen som har erfaring med syrevask der kun vann holder ?

Eirik Dankertsen 

Innehaver: Gardermoen Service AS 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker svææært sjelden til aldri syre. De få gangene jeg gjør det er det under kontrollerte forhold. Jeg legger alltid skum for å være sikker på å få av alt sammen. Min personlige erfaring er at syre er mye lettere å få spylt av når man bruker skum I tillegg

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk

Daglig leder for Blankbil.no
B-kjendis hos Gnukkehjørnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte ganger fint med syre, men virker som det er gjengs med såpe / skum også.??

Stusset litt når jeg ser produsenter ikke nevner annet enn vann.....inkl. mitt favorittmerke.

Og til de som ikke har brukt det før; verneutstyr på plass først, maske og god ventilasjon.

Eirik Dankertsen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirik Dankertsen skrev (1 time siden):

Enkelte ganger fint med syre, men virker som det er gjengs med såpe / skum også.??

Stusset litt når jeg ser produsenter ikke nevner annet enn vann.....inkl. mitt favorittmerke.

Og til de som ikke har brukt det før; verneutstyr på plass først, maske og god ventilasjon.

Jeg tenker det blir litt som med avfetting, det funker å spyle av med vann men er bedre med skum. Det gir også en trygghet i form av at du bedre ser hvor det er spylt og ikke.

• Liker 1

Partner/Daglig Leder: Detailshop.no og kjendis i Gnukkehjørnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommy skrev (19 minutter siden):

Jeg tenker det blir litt som med avfetting, det funker å spyle av med vann men er bedre med skum. Det gir også en trygghet i form av at du bedre ser hvor det er spylt og ikke.

Samtidig få nøytralisert syra med alkalisk. Lastebiler er et godt eksempel, galvaniserte deler ser ikke bra ut om man ikke får nøytralisert nok. Jaja......ser ut som vi kan summere opp, at såpe er tingen. ??

• Liker 1

Eirik Dankertsen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Noen som kan anbefale en god syre som funker på flyverust/metallpartikler? Noe som kan erstatte dyr Iron-x. Tenker da å bruke det på lakk og ikke bare felger.

Har aldri prøvd syre på flyverust, og har lyst til å prøve. Noen som kan anbefale gode produkt? 

Og blandingsforhold på eventuelle produkt hadde vært fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker mye lastebil og bruker da QA fra Koch Chemie, som ikke selges til private, men har og brukt nerta og kenotek sin og de funker utmerket som metalpartikkelfjerner, men mange forhåndsregler som bør følges som hns, hvilke materialer den brukes på og om det finnes skader på alu felger f eks. Men funker kjempe. Men ville ikke byttet ut syre mot metalpartikkelfjerner 

• Liker 1

Driver Unneland Autospa 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bruke syre på en personbil som blir polert, vokset (eller coating etc.) og vasket jevnlig? 

Det er jo flere risikofaktorer ved bruk av syre kontra metallpartikkelfjerner, og det er jo ikke ofte man bruker det på personbilen så kostnaden er jo minimal. Er det noen større fordeler ved bruk av syre jeg ikke har fått med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trogha skrev (10 timer siden):

Hvorfor bruke syre på en personbil som blir polert, vokset (eller coating etc.) og vasket jevnlig? 

Det er jo flere risikofaktorer ved bruk av syre kontra metallpartikkelfjerner, og det er jo ikke ofte man bruker det på personbilen så kostnaden er jo minimal. Er det noen større fordeler ved bruk av syre jeg ikke har fått med meg?

Dette er jo før man skal polere.  Og metalpartikkelfjerner eller syre er jo ikke noe man bruker ved hver vask. 

Driver Unneland Autospa 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig Rolland skrev (9 timer siden):

Dette er jo før man skal polere.  Og metalpartikkelfjerner eller syre er jo ikke noe man bruker ved hver vask. 

Helt riktig, og derfor lurte jeg på om det var noen andre fordeler enn pris ved å bruke syre kontra metallpartikkelfjerner?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Bruksvilkår til å plassere en lenke til siden med vilkår for bruk