Gå til innhold

Etterpleie av bilen når coating er lagt.


Hofsoe

Anbefalte innlegg

Går med tanken om å legge coating på konebilen til våren. (Mulig min egen også). 

Men etter at coating er lagt og alt er herdet og bare fryd og gammen så kommer hverdagen. 

Hvordan behandler man bilen ved vask i ettertid? Kjører man på med avfettinger og annet kjemi som normalt ved vanlig vedlikeholdsvask? Skal bilen poleres etter en tid eller er det her bare snakk om å vaske bilen i x antall år før det er på tide å legge ny coating igjen? Kan man f.eks. legge en voks på toppen av coatingen eller er dette bare helt bortkastet? Har skjønt man skal legge på en top up? 2-4 ganger i året for bevare coatingen lengre. Men det vil jo også til syvende og sist komme vaskeriper i bilen om man vil eller ikke. Hva gjør man med det? 

2006 Volvo S60 R 2.5T AWD - Sonic Blue

"Tenk negativt, for da blir du iallefall ikke skuffet!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går med tanken om å legge coating på konebilen til våren. (Mulig min egen også). 

Men etter at coating er lagt og alt er herdet og bare fryd og gammen så kommer hverdagen. 

Hvordan behandler man bilen ved vask i ettertid? Kjører man på med avfettinger og annet kjemi som normalt ved vanlig vedlikeholdsvask? Skal bilen poleres etter en tid eller er det her bare snakk om å vaske bilen i x antall år før det er på tide å legge ny coating igjen? Kan man f.eks. legge en voks på toppen av coatingen eller er dette bare helt bortkastet? Har skjønt man skal legge på en top up? 2-4 ganger i året for bevare coatingen lengre. Men det vil jo også til syvende og sist komme vaskeriper i bilen om man vil eller ikke. Hva gjør man med det? 

Polere er fy fy. Voks biter svært dårlig. Men! Det er ingen ting i veien for å bruke dedikerte top-ups oftere. Det blir litt som wash'n wax. Og utrolig tilfredsstillende. Man vil få slitasje og riper i coating også, men som oftest sitter det i coatingen og ikke i lakken under. En coatet bil er også lettere å holde ren. Kjemi brukes ved behov, akkurat som vanlig [emoji106][emoji4] Får man en skade eller lignende så polerer man det panelet og coater det på nytt bare

 

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk

 

 

 

  • Liker 1

Daglig leder for Blankbil.no
B-kjendis hos Gnukkehjørnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vask bilen etter behov ? Bruk kjemi etter behov ? 

Personlig så vasker jeg bilen min ofte og har derfor ikke de store behov for å måke på med forskjellig kjemi. Uansett behov så kjører jeg alltid på med en runde med CarPro Reset i skumkanonen og når resultatet er tilfredstillende så legger jeg på CarPro Hydro2 som en top-up ? 

 

Endret av northcarspa
  • Liker 2

Certified CarPro Professional Detailer ?

Kosmetisk bilpleier Mitsubishi og Hyundai ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke påberope meg stor kompetanse når det angår keramisk coating, men har lagt det noen få ganger og studert det litt siste året. 

 

-Punkt én er jo at forarbeidet FØR coating blir lagt er gjort skikkelig. Ikke velg billig arbeidskraft som gjør en dårlig jobb. Velg kvalitet. 

-En god forvask er fortsatt alfa og omega for å unngå vaskeriper, selv etter coating. Behovet for mengden kjemi samt konsentrat som må brukes går dog noe ned i forhold til ubehandlet bil. Renholdet vil også selvsagt bli enklere. 

-Det er også som nevnt over viktig å bruke riktige dedikerte "boostere"/top-ups fra riktig produsent. 

-For å opprettholde de keramiske egenskapene og den hydrofobiske effekten på coatingen er det også viktig å unngå polymerbaserte hutigvokser som du feks. Får på en børsteløs vask i vaskehaller. 

Rett meg gjerne om noen av påstandene er feil ?

  • Liker 1

Eier av Bilfrelst.no | Bil og bilpleie entusiast. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen er å legge Britemax Amethyst og kjøpe Britemax Remax som top-up. Men får se om jeg er tøff nok til å ta steget til å legge det. 

Mulig jeg legger coating på S60'en også, men liker jo å kunne polere å dulle litt med bilen om våren og bilen min blir oftere vasket og stelt med en konas.

Satser på at jeg får til ett greit forarbeid. Planen var å kjøre Scholl S20 og muligens avslutte med Menzerna Super Finish 3500. Håper det fikser biffen. Har ikke så mye mer å velge i mellom og har ikke lyst til å kjøpe inn så mye mere poleringsmidler enn de jeg allerede har. Det må jo brukes opp ? 

2006 Volvo S60 R 2.5T AWD - Sonic Blue

"Tenk negativt, for da blir du iallefall ikke skuffet!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen er å legge Britemax Amethyst og kjøpe Britemax Remax som top-up. Men får se om jeg er tøff nok til å ta steget til å legge det. 
Mulig jeg legger coating på S60'en også, men liker jo å kunne polere å dulle litt med bilen om våren og bilen min blir oftere vasket og stelt med en konas.
Satser på at jeg får til ett greit forarbeid. Planen var å kjøre Scholl S20 og muligens avslutte med Menzerna Super Finish 3500. Håper det fikser biffen. Har ikke så mye mer å velge i mellom og har ikke lyst til å kjøpe inn så mye mere poleringsmidler enn de jeg allerede har. Det må jo brukes opp [emoji14] 
Jeg garanterer deg at du kommer til å få det til. Coating er livet [emoji7]

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk

Daglig leder for Blankbil.no
B-kjendis hos Gnukkehjørnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det. Satser på å lage en tråd eller to om prosessene. Men coating av konebilen blir det nok uansett. 

Holder det med de 5 påføringklutene som følger Amethyst eller trenger jeg flere? Hvordan merker man at det er på tide å skifte klut? 

Bare det blir litt varmere i været snart så kan man kanskje snart tenke på å begynne med greiene. 

2006 Volvo S60 R 2.5T AWD - Sonic Blue

"Tenk negativt, for da blir du iallefall ikke skuffet!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bruksvilkår til å plassere en lenke til siden med vilkår for bruk