Gå til innhold
Suzanne

Personlig verneutstyr: Hansker!

Recommended Posts

I bilpleie og detailing verdenen bruker vi flere ulike typer kjemi og det er innmari lurt å bruke hansker. Toksisk kontakt eksem er utbredt blant mennesker som ofte utsettes for kjemikalier, denne form for eksem kan komme av førstegangs eksponering og etter langvarig bruk. Har du først fått kontakteksem så vil det kunne behandles lokalt, men du blir ikke kvitt det.

I tillegg har vi direkte skader ved bruk av for eksempel syrer som kan føre til akutte etseskader. Hansker er en fin beskyttelse her, men hvilke hansker skal du bruke? Hva er viktig å tenke på?

Det første du bør gjøre er å sjekke sikkerhetsdatabladet, der står det hvilke typer verneutstyr som bør benyttes. Det stod hansker der ja… Fint da bruker vi det. Ofte er det referert til en EN-standard, men siden vi jobber med ulike blandinger så vil det si at vi må ha flere typer hansker for de ulike produktene vi benytter. Det er litt tungvint, så da ser vi på alternativet!

Nitril hansker kan fint brukes til dette formålet(dedikerte kjemikaliehansker er ofte dyrere i innkjøp, og beregnet for ett stoff og ikke stoffblandinger)

Nitril hansker er laget av syntetisk gummi og er meget elastisk. De inneholder ikke latex proteiner og gir utmerket motstand mot punktering. Nitrilhansker er tre ganger mer motstandsdyktig mot punktering enn gummi, og kan brukes til å tilby overlegen motstand til mange typer kjemikalier.

Ingen hansker beskytter mot alt

Ingen vernehansker er ugjennomtrengelige

Mange kjemikalier trenger igjennom uten at dette synes på hansken

Vernehansker testes mot enkeltstoffer.

Gjennombruddstider for enkeltstoffer i stoffblandinger kan være betydelig kortere.

Ikke vær redd for å kaste disse, de er ment til engangsbruk og er en billig forsikring for å unngå allergi og skader! De er pudderfri og det er en klar fordel når du jobber med lakk.

Nitrilhansker har også en god passform, så de er lettere å jobbe med enn kjemikaliehansker med tykkere utførelse.

Hanskene du kjøper bør være CE merket!

• Liker 5

Bra Suzanne. Nitrilhansker bør være i enhver garasje. Men kan du si noe om det er kvalitetsforskjell og om det er noen spesielle du anbefaler spesielt, eller kanskje noe man bør unngå? Man får jo slike både hos Biltema, Felleskjøpet og hos dedikerte bilpleie-forhandlere. 

Driver Solmyr Autodetailing i Askim

Certified Modesta Installer
Certified CarPro Detailer

roso skrev (2 timer siden):

Bra Suzanne. Nitrilhansker bør være i enhver garasje. Men kan du si noe om det er kvalitetsforskjell og om det er noen spesielle du anbefaler spesielt, eller kanskje noe man bør unngå? Man får jo slike både hos Biltema, Felleskjøpet og hos dedikerte bilpleie-forhandlere. 

Takk! Jeg har ikke testet Biltema sine, men har kjøpt endel hos Proffklær i Oslo tror jeg betaler 116,- for 50 par, synes de er like gode som Black Mamba egentlig. Det er kanskje en kvalitetsforskjell uten at jeg er helt klar over det. Jeg ser bare på om de er godkjent for kjemikaliebruk, og bruker de som bruk og kast😊

Suzanne skrev (11 timer siden):

De er pudderfri og det er en klar fordel når du jobber med lakk.

Ble litt nysgjerrig. Hvorfor er dette en fordel? Hvilken skade kan et slikt pudder påføre lakken?

Selv kjøper jeg nitrilhansker hos Würth. Med rabatt gjennom arbeidsgiver er de billigere enn Biltema sine, i tillegg er passformen ekstremt mye bedre.

Endret av Martin A

Martin A skrev (13 timer siden):

Ble litt nysgjerrig. Hvorfor er dette en fordel? Hvilken skade kan et slikt pudder påføre lakken?

Selv kjøper jeg nitrilhansker hos Würth. Med rabatt gjennom arbeidsgiver er de billigere enn Biltema sine, i tillegg er passformen ekstremt mye bedre.

Hei Martin, jeg har vel ikke skrevet at det skader lakken? Men at det er en fordel, jeg har mørk Selenite grey lakk, og pudderet legger igjen rester når jeg jobber med den, samme med pianolakken innvendig. Det legger igjen produktrester som gjør at jeg må jobbe mer med finishen:)

• Liker 3

Suzanne skrev (5 timer siden):

Hei Martin, jeg har vel ikke skrevet at det skader lakken?

Neida, var derfor jeg spurte om det kunne skade lakken 🙂

Noen som vet om noen gode kjemihansker, gjerne så lette som mulig,og at de går litt lengre opp over armen?

Jeg tok med en pakke nitril hansker fra europris nylig, i god tro om at de funker til vårt bruk. 

Spørsmålet er gjør de det, har ikke pakken foran meg nå, men fant ikke datablad på pakken på nett ihvertfall 🤷‍♂️

• Liker 1

Gnukkehjørnet Hangaround medlem(?)

Kjører bil med emblem

@Elo Litt vanskelig å svare på når du ikke har den tilgjengelig. Men de skal være merket på esken om de er motstandsdyktige mot kjemikalier. 

Merket med en av disse:

1. NS-EN ISO 374-serien Vernehansker mot kjemikalier og mikroorganismer. Disse standardene hører inn under regelverket for personlig verneutstyr og har også krav til måling av molekylær gjennomtrengning av kjemikalier.
  2. NS-EN 16523-1: 2015+A1:2018: Bestemmelse av materialers motstand mot gjennomtrenging av kjemikalier - Del 1: Gjennomtrenging av flytende kjemikalier som er i kontinuerlig kontakt med materialer.

Av de jeg finner på Europris kan jeg ikke se på nettsiden at de har lagt ut info om dette. 

Eks på merking på esken legges ved her med bilde.

20200424_180150.jpg

• Liker 2

Skal sjekke de forskjellige jeg har her hjemme, på jobb benytter vi de du har lagt ved bilde av. Aceton og isopropanol stort sett på jobb forøvrig. 

Gnukkehjørnet Hangaround medlem(?)

Kjører bil med emblem

@Elo Ja, de er jo litt stive i pris, men jeg får raaaaabatt.Disse på FK er ikke så dyre😊

Tror ikke de fra Europris er riktig for den type bruk.

Screenshot_20200424-200555_Samsung Internet.jpg

• Liker 2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på dette emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Bruksvilkår til å plassere en lenke til siden med vilkår for bruk