Gå til innhold

Polering av lykter


Hofsoe

Anbefalte innlegg

Kan fremlykter og baklykter poleres med vanlig poleringsmiddel og maskin under polering? 

Ser fremlyktene mine begynner å bli antydning til litt slitne men ikke i nærheten av å måtte våtslipe for å få de klare igjen. Rett og slett bare litt vedlikehold.

Hva kan jeg gå på med evt? Fin polering, medium? Egne dedikerte midler?

2006 Volvo S60 R 2.5T AWD - Sonic Blue

"Tenk negativt, for da blir du iallefall ikke skuffet!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan fremlykter og baklykter poleres med vanlig poleringsmiddel og maskin under polering? 
Ser fremlyktene mine begynner å bli antydning til litt slitne men ikke i nærheten av å måtte våtslipe for å få de klare igjen. Rett og slett bare litt vedlikehold.
Hva kan jeg gå på med evt? Fin polering, medium? Egne dedikerte midler?
Jeg kjører samme combo som på lakk. Bare ha i bakhodet at varmeutvikling skjer mye raskere på lykter
  • Liker 1

Daglig leder for Blankbil.no
B-kjendis hos Gnukkehjørnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @hjustad seier er det bare å køyre på med det du brukar på resten av bilen. For min del blir det ofte KC H9 på hard skumpute. Er det veldig ille går eg raskt over med roterande, medium pute og H9 (pass på varmeutvikling som Håkon seier)
Byrjar lyktene å forfalle kan det vere ein tanke å legge eit eller to lag med ein god coating. Då har du god beskyttelse nokre år ? Lykke til @Hofsoe ?

  • Liker 2

Eigar av Gooselake Detailing ?

Max Protect Certified Detailer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert. Tar nok en runde på de når bilen skal poleres til våres. Hvis jeg ikke skal prøve det ut i morgen?

Bare veldig usikker på om jeg skal legge coating på min bil eller bare på kona sin. 

2006 Volvo S60 R 2.5T AWD - Sonic Blue

"Tenk negativt, for da blir du iallefall ikke skuffet!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjustad skrev (13 minutter siden):

Du kommer til å ende opp med å legge på begge emoji28.pngemoji28.png

Store muligheter for det men hvilke biler skal jeg polere neste år da? ?

2006 Volvo S60 R 2.5T AWD - Sonic Blue

"Tenk negativt, for da blir du iallefall ikke skuffet!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hofsoe skrev (12 minutter siden):

Supert. Tar nok en runde på de når bilen skal poleres til våres. Hvis jeg ikke skal prøve det ut i morgen?

Bare veldig usikker på om jeg skal legge coating på min bil eller bare på kona sin. 

Var selv veldig bestemt på at coating var "hype" og noko eg ikkje skulle legge på verken egne eller andres biler. Prøvde fyrst å legge CarPro UK 3.0, Gliss og Reload på eigen bil. Lett som bare det. Var derimot ikkje imponert over korleis coatinga oppførte seg.
Var på Max Protect kurs i haust og har lagt UNC-R på ein del køyretøy etter den tid. Polerte vekk UK 3.0 og la eit lag UNC-R på min for nokre vekar sidan. Angrar ikkje eit sekund, sjuk effekt! 
Nå veit ikkje eg om du er driv med bilpleie/detailing, men om du tar på deg jobber for andre hadde eg villa vurdert eit kurs innafor coating! Merkar at etterspørselen etter coating er stor og då er det like greit å hive seg ut i det ?

Eigar av Gooselake Detailing ?

Max Protect Certified Detailer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker på bare å vaske og stelle bilen. Så er på en måte ett av høydepunktene det å få tatt den årlige shinen av bilen. 

Får vel kanskje ta å låne bilene til svigers å shine de opp om jeg skulle få lyst ? 

Har vært innom tanken å ta ett bilpleiekurs men er ingen i nærheten av Bergen som passer seg for meg å dra på. Har vært noen i Sveio men det blir for langt unna. 

  • Liker 1

2006 Volvo S60 R 2.5T AWD - Sonic Blue

"Tenk negativt, for da blir du iallefall ikke skuffet!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker på bare å vaske og stelle bilen. Så er på en måte ett av høydepunktene det å få tatt den årlige shinen av bilen. 
Får vel kanskje ta å låne bilene til svigers å shine de opp om jeg skulle få lyst [emoji14] 
Har vært innom tanken å ta ett bilpleiekurs men er ingen i nærheten av Bergen som passer seg for meg å dra på. Har vært noen i Sveio men det blir for langt unna. 
Det kan godt hende coating ikke er noe for deg. Jeg er iallefall veldig glad for å slippe å måtte vokse bilen midt på vinteren. Også er det ikke så farlig å drøye vasken et par uker hvis det er drittvær. Og når jeg først skal vaske så kan jeg kose meg med den biten og hive på et lag top-up. Da kommer godfølelsen med en gang [emoji16]

Daglig leder for Blankbil.no
B-kjendis hos Gnukkehjørnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjustad skrev (Akkurat nå):
Eivgro skrev (1 minutt siden):
Er coating på lykter et greit alternativ til klarlakk? Hadde tenkt å ta lykter på 2 egne biler i sommer, klarlakk er uansett ikke alternativ for meg. 

Det er bedre enn ingenting. Samtidig vil nok lyktene bli blasse igjen etter ca er par år

Vanvittig kjapt svar? Mao vil ikke coating beskytte mye mer enn jevnlig voks/sealer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eivgro skrev (10 timer siden):

Er coating på lykter et greit alternativ til klarlakk? Hadde tenkt å ta lykter på 2 egne biler i sommer, klarlakk er uansett ikke alternativ for meg. 

Hvorfor er ikke klarlakk et alternativ? Hvis det er biler som skal være på denne jord i noen år til så er det ingenting som slår lakk på holdbarhet ?

Partner/Daglig Leder: Detailshop.no og kjendis i Gnukkehjørnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommy skrev (13 timer siden):

Hvorfor er ikke klarlakk et alternativ? Hvis det er biler som skal være på denne jord i noen år til så er det ingenting som slår lakk på holdbarhet ?

Jeg lakkerer ikke selv, så tenker det er like greit å ta jobben med polering ev. sliping nå og da. Holder meg til flikklakking av steinsprut, men hadde jo vært artig å prøve. Har ikke slipt/ polert lykter før heller, så får ta det steget i sommer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eivgro skrev (50 minutter siden):

Jeg lakkerer ikke selv, så tenker det er like greit å ta jobben med polering ev. sliping nå og da. Holder meg til flikklakking av steinsprut, men hadde jo vært artig å prøve. Har ikke slipt/ polert lykter før heller, så får ta det steget i sommer?

Colormatic har en bøtte med produktene som trengs, koster rundt 700 kr. 2K klarlakk etc etc ? 

  • Liker 1

Partner/Daglig Leder: Detailshop.no og kjendis i Gnukkehjørnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 1 liter lakk+herder, slipepapir og maskeringstape, så er faktisk nesten i mål med det jeg har på hylla. Silikonfjerner istedenfor plastrens? Bruker dere plastprimer? Vil airbrush funke greit? Ble mange spørsmål, men ble litt gira på å prøve. Tester selvsagt på guttens bmw først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eivgro skrev (12 timer siden):

Har 1 liter lakk+herder, slipepapir og maskeringstape, så er faktisk nesten i mål med det jeg har på hylla. Silikonfjerner istedenfor plastrens? Bruker dere plastprimer? Vil airbrush funke greit? Ble mange spørsmål, men ble litt gira på å prøve. Tester selvsagt på guttens bmw først?

Plastprimer før lakk, ja. Usikker på silikonfjerner vs lakk - kanskje tryggest å sjekke der det er kjøpt? Skal ikke skryte på meg spisskompetanse. ?

Partner/Daglig Leder: Detailshop.no og kjendis i Gnukkehjørnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommy skrev (41 minutter siden):

Plastprimer før lakk, ja. Usikker på silikonfjerner vs lakk - kanskje tryggest å sjekke der det er kjøpt? Skal ikke skryte på meg spisskompetanse. ?

Monopol silikonfjerner, har brukt det før steinsprutflikking ihvertfall. Kjøpt hos blankbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bruksvilkår til å plassere en lenke til siden med vilkår for bruk