Gå til innhold

Recommended Posts

Har ikke selv brukt så mye fra Biltema. 

Jeg tror jeg prøvde en avfetting en gang, men den havnet i søppla ganske fort. 

Har lest at det er stor skuffelse over produktene de selger der. De fungerer dårlig, og de koster mye i forhold til gode produkter man får kjøpt hos "skikkelige" bilpleie selgere. Selve prisen Pr. Flaske kan være mindre hos Biltema, men så må du bruke mange ganger så mye produkt for å få et bra resultat. 

Personlig bruker jeg produkter fra bilpleiebutikker fordi de kommer i konsentrat så jeg kan blande selv. Det er billigere og jeg synes de har høyere kvalitet. 

Ved å blande selv så får jeg den mengden jeg trenger, hverken mer eller mindre. 😊

• Liker 1

Hadde vært gøy om noen med bred erfaring kunne teste et utvalg av produkter med åpent sinn? Noe for gnukkehjørnet? Når det er sagt, som hobbyentusiast foretrekker jeg kvalitet fremfor pris. Gjerne store kanner av produkt det går endel av. En annen bonus med å bruke "proffe" produkt, er at en lettere får hjelp, feks her inne. 

Hadde vært gøy om noen med bred erfaring kunne teste et utvalg av produkter med åpent sinn? Noe for gnukkehjørnet? Når det er sagt, som hobbyentusiast foretrekker jeg kvalitet fremfor pris. Gjerne store kanner av produkt det går endel av. En annen bonus med å bruke "proffe" produkt, er at en lettere får hjelp, feks her inne. 
Vi har faktisk hatt biltema som tema i en av de kommende episodene faktisk
  • Liker 2

Daglig leder for Blankbil.no
B-kjendis hos Gnukkehjørnet

Bruker selv bare produkter fra anerkjente merker, men er interresant og høre andre sin erfaring med Biltema sine produkter. Gleder meg veldig til gnukkehjørnet sin episode om temaet.
Jeg har blant annet tenk litt på feks petrokjemisk avfetting. Hvor dårlig er det mulig å fremstille et slikt middel. Nå kjenner ikke jeg til hvordan produksjonsprosessen er, men er det i det hele tatt mulig å lage et veldig dårlig slikt produkt🤔 Jeg kan kjøpe en kanne på Biltema å teste mot min favoritten KC Tew og legge ut her når jeg får tid.😁😅

Tomas Silden skrev (20 timer siden):

Mye bra på BT

bruker mye derifra

kaldavfwtting og tar remover ar helt greie

felgrens er helt super

supergloss’n er kul

kjøpte nylig en tyreshiner... bare sprute på og la være 

Mf kluter er ok

mf håndklene er konge

Gøy at du har hatt god erfaring, kanskje jeg må få kjøpt meg noen av produktene og prøve ut litt jeg også🤔👌🏻

Har selv en mikrofibervått derifra, men den er jeg ikke veldig glad i. Holder lite vann og kan ikke måle seg med Gold Nuggeten jeg har. Får teste noen håndklær siden du har god erfaring med dem😁

• Liker 1
Stian Nese skrev (3 timer siden):

Bare så et bilde, så visste ikke om det var liter eller halv. Men ja heller vell mot en liten flaske da siden du sier den ikke er billig 😅 da får vi gjerne bedre produkter andre steder 😄 

Bedre og bedre

det jeg egentlig mente er kjøper man 5 liters du ker blir jo prisen hyggeligere 

selv kommer jeg neppe til å slutte med BT produkter

man betaler faktisk mye for bare merkenavn vettu 😉 

Eivgro skrev (19 timer siden):

Fant et produkt som ikke havner på min bil:https://www.biltema.no/bilpleie/bilvask/vannfri-bilvask/shake-and-shine-1-l-2000041177

Er ikke ute etter å henge ut biltema😉 Bladde meg igjennom sortimentet, ikke alt som er billig ihvertfall.

Er mange anerkjente produsenter av bilpleie som også har slike spray-på-tørk-av-bilen-blir-ren produkter. De har vel sitt opphav fra varmere land med vannrestriksjoner hvor bilene knapt blir skitten sammenlignet med norge pga annet klima🙂

trogha skrev (3 timer siden):

Er mange anerkjente produsenter av bilpleie som også har slike spray-på-tørk-av-bilen-blir-ren produkter. De har vel sitt opphav fra varmere land med vannrestriksjoner hvor bilene knapt blir skitten sammenlignet med norge pga annet klima🙂

Joda, er vel endel waterless wash produkter der ute. Lot meg sjarmere av bruksanvisningen der det står at en skal gni produktet inn🙂 Mulig dette er et godt waterless produkt hvis en bruker endel kluter. Burde vel egentlig stått i bruksanvisningen. Litt krise å bruke en klut til å gni, og en til å tørke av. Blir rimelig mye dritt i gnikkekluten etterhvert.

Eivgro skrev (22 minutter siden):

Joda, er vel endel waterless wash produkter der ute. Lot meg sjarmere av bruksanvisningen der det står at en skal gni produktet inn🙂 Mulig dette er et godt waterless produkt hvis en bruker endel kluter. Burde vel egentlig stått i bruksanvisningen. Litt krise å bruke en klut til å gni, og en til å tørke av. Blir rimelig mye dritt i gnikkekluten etterhvert.

Personlig tenker jeg at disse produktene er unødvendig å selge i norge, rett og slett fordi mange kanskje tenker at dette er en trygg og enkel måte å få bilen ren på, spesielt på vinteren.. Er bilen bare litt støvete kan man i beste (eller værste) fall gå over med en QD. 

Nå ble vel dette litt OT da men...🙃

• Liker 1
trogha skrev (1 time siden):

Personlig tenker jeg at disse produktene er unødvendig å selge i norge, rett og slett fordi mange kanskje tenker at dette er en trygg og enkel måte å få bilen ren på, spesielt på vinteren.. Er bilen bare litt støvete kan man i beste (eller værste) fall gå over med en QD. 

Nå ble vel dette litt OT da men...🙃

Helt enig @trogha. Vi selger koch sin på 10L dunker til noen kunder, men de bruker den som en QD. 

Partner/Daglig Leder: Detailshop.no og kjendis i Gnukkehjørnet!

Tommy skrev (13 timer siden):

Helt enig @trogha. Vi selger koch sin på 10L dunker til noen kunder, men de bruker den som en QD. 

Ka i f..sæll dåkker sånn der mainnskjit tell kundan dåkkers...😁

Neida, fungerer sikkert bra så lenge de brukes med litt sunn fornuft, den største utfordringa er vel at de selger slikt på biltema. En gjennomsnittlig Storefot kunde har sannsynligvis litt mere kunnskap eller fokus på skånsom vasking enn hvermansen som finner et vidundermiddel på Biltema som man kan gni inn og tørke av en vinterskitten bil for å få den ren👌

• Liker 1

Waterless wash er primært en QD med vaskeegenskaper. I Norge har vi et snevert bruksområde men jeg bruker noen liter i løpet av ett år. 

Om man er på messe eller utstlling er det gull til å få av støv. 
Det er ofte svært effektivt til å få vekk gamle polishrester på bil.
Fjerne fuglemøkk om man ikke har vask i nærheten
Og en del andre bruksområder.

Hadde faktisk en proff fotograf innom som skulle ta bilder for et av de større bilmerkene nå i vinter. Midt på høyfjellet er det vanskelig å få vasket bil. Forslaget mitt var å plotte inn siste og nærmeste bensinstasjon med selvvask. Vaske bilen der, kjøre til destinasjon og gå over bilen med waterless wash. Da selvfølgelig dynke eventuell møkk, bruke langhåra skånsomme mf. Dra kun i fartsretning, snu kluten etter hvert pass. Tørke over med ren klut etterpå. Optimalt? tja. Men det gjorde jobben og bildene ble fantastisk bra 🙂

hjustad skrev (3 timer siden):

Waterless wash er primært en QD med vaskeegenskaper. I Norge har vi et snevert bruksområde men jeg bruker noen liter i løpet av ett år. 

Om man er på messe eller utstlling er det gull til å få av støv. 
Det er ofte svært effektivt til å få vekk gamle polishrester på bil.
Fjerne fuglemøkk om man ikke har vask i nærheten
Og en del andre bruksområder.

Hadde faktisk en proff fotograf innom som skulle ta bilder for et av de større bilmerkene nå i vinter. Midt på høyfjellet er det vanskelig å få vasket bil. Forslaget mitt var å plotte inn siste og nærmeste bensinstasjon med selvvask. Vaske bilen der, kjøre til destinasjon og gå over bilen med waterless wash. Da selvfølgelig dynke eventuell møkk, bruke langhåra skånsomme mf. Dra kun i fartsretning, snu kluten etter hvert pass. Tørke over med ren klut etterpå. Optimalt? tja. Men det gjorde jobben og bildene ble fantastisk bra 🙂

Så det blir omtrent som ONR (OptimumNoRinse) som "kapsler" inn møkka bare uten vann, også legger de igjen bittelitt beskyttelse?

Det var litt interessant å se at vaskeredskapen ble skikkelig møkkete og holdt godt på møkka ved ONR vask kontra vanlig håndvask med bøtte og såpe, selv etter ordentlig forvask. Møkka lot seg ikke skylle ut av vaskeredskapen i ONR vannet som den gjør ved vanlig bøttevask, så tenkte det skyldtes disse møkk-innkapslings-egenskapene.

Så det blir omtrent som ONR (OptimumNoRinse) som "kapsler" inn møkka bare uten vann, også legger de igjen bittelitt beskyttelse?
Det var litt interessant å se at vaskeredskapen ble skikkelig møkkete og holdt godt på møkka ved ONR vask kontra vanlig håndvask med bøtte og såpe, selv etter ordentlig forvask. Møkka lot seg ikke skylle ut av vaskeredskapen i ONR vannet som den gjør ved vanlig bøttevask, så tenkte det skyldtes disse møkk-innkapslings-egenskapene.

Ja men onr har jo en litt annen tilnærming med bøtte etc. Men prinsippet er det samme

• 4 weeks later...

Kjøpt inn et par Biltema produkter nå for å teste. Idag ble det test av Biltema sin Glasspolish. 

Vasket først bilen på vanlig måte. Vasket frontruta med CG glass cleaner før det var tid for Glasspolishen.

Påførte et ca fire erter på en mikrofiberapplikator før jeg maserte/polerte produktet inn i 1/4 av ruta av gangen. Lot produkte haze mens jeg tok neste 1/4, før jeg tørket av. Produktet var utrolig lett å tørke av, men ble litt støv/rester. Dette var ikke spesielt sjenerende. 

Resultatet var mektig imponerende. Krystallklar frontrute. Problemet nå er at all steinspruten synes😅

• Liker 2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Svar på dette emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Bruksvilkår til å plassere en lenke til siden med vilkår for bruk